Bichon iFokus

Bichon

Etikettfoder
Läst 6862 ggr
LinaK
2009-06-07 14:43
0

Foder frågor

Vilket foder ger du till din hund? Är det samma som uppfödaren till hunden gav, eller har du bytt under tidens gång?

Skriv gärna vad det kostar och hur mycket foder det går åt per månad. ( ungefärliga siffror )

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

nonisaga
2009-06-07 15:20
0

Jag ger Orijon valfpder till Milou. När han bodde hos uppfödaren fick han RoyalCanin men han hatade det och åt ingenting så han var rätt mager när han kom til oss. Vi testade olika foder som tex. Science Plan och det älskasde han men det var tyvär lite för dyrt för oss, det kostade 80 kr/kg.

Efter det bytte vi till Orijon som han älskade, det är dessutom mycket bättre enligt mig och kostar 40kr/kg. Nu kör vi med det men har även på laxolja på kvällarna.

I vintras testade vi och byta till något som hette Normal. Det var typ färskt kött från slakreti som var jätte bra men efter ett tag dissade han det. Det var också det att jag inte klarade av att ge honom det eftersom jag själv är vegetarian.

Kostaden per månad blir ca 300 kr.

LinaK
2009-06-07 17:08
0

Vår hunds uppfödare ger sina hundar Nutra nuggets (har ingen som helst aning om hur bra eller dåligt det är) så jag har gett honom det också. Men jag tycker att det blir mycket avföring av det fodret. Han bajsar hela tiden känns det som.
Kostnaden ligger ungefär på 100:-/mån vilket är riktigt billigt. Men hur vida bra fodret är vet jag ej.

Så jag har planer på att byta foder, men vill gärna se era reaktioner och erfarenheter först.

destroyed
2009-06-07 18:46
0

2# om han skiter jämt så som du beskriver då ska du byta foder så snart som möjligt.

Min uppfödare gav sindra Nutra nuggets, James wellbeloved, royal canin, hills, husse och eukanuba allt sammanlagt, samtidigt för att när vi ska byta foder efteråt så behövervi inte vänja in det då hon är van med allt. Just nu betalar vi ingenting för fodret, lär inte göra det på ett tag då vi har slängt ner allt i en 15 kilos säck som vi bara tagit lite grann på och det kommer två påsar till med foder till henne vid 12 veckors sprutan.

Efter det här så kommer jag antingen att köra på royal canins pudelfoder eller så kommer jag att köra på hills eller james wellbeloved. Jag gillar wellbeloved, det använde man mycket i den zooaffären jag jobbade i när jag var yngre. Hills känns jättebra det med men just pudelfodret är vi mycket intresserade av att testa på henne

LinaK
2009-06-07 19:21
0

#3 Ja jag ska byta foder faktiskt.

Tycker bara att detta med foder är en ren djungel. Blir tokig snart. Vill ha ett prisvärt och bra foder. Hills har jag haft till mina katter och var jätte nöjd. Men det blev så himla dyrt + att dom höjer priserna på Hills ofta tycker jag.

destroyed
2009-06-07 20:06
0

4# kolla på royal canin då? dom brukar ha jättebra foder och man får sånna där gratis prover med dem:)

Emma-U
2009-06-07 23:09
1

Vi har pratat en hel del foder på valpkursen nu och tyvärr är det ofta så att man får vad man betalar för.
De stora välkända märkena är riktigt bra och innehåller allting en valp/hund behöver.. Det är typ Euroshoppers (som ett exempel) som inte innehåller riktigt bra grejer.

Ett tips är att kolla på innehållsförteckningen, det som står först där är det som fodret innehåller mest av. Sen står det i fallande ordning. Står det till exempel (som det gör på RC Junior) torkad fågel så är det bra eftersom det då innehåller extra mycket fågelkött i och med att vattnet är borttaget och inte medräknat i vikten.
Svårt att förklara, men ni förstår nog hur jag menar.

Några stolpar att tänka på;
- Valpar behöver 30-35 % protein (t.ex kött, ägg, fisk, sojabönor) i fodret (oavsett ras), vuxen "normal"-hund ca 25% protein.
- Kolhyrater (pasta, ris, grönsaker) är energi för kroppen som bryts ned till mindre energibyggstenar i hunden.
- Fetter ger 2 gånger mer energi och kalorier än protein och kolhydrater.
- Vitaminer behövs för reaktion av kemiska processer i kroppen och bygger upp och underhåller vävnader.
- Mineraler hjälper till att hålla optimal balans på kroppsfunktioner och bör ligga mellan 0,79-1,7% (beroende på storlek).

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
2009-09-07 00:10
1

kan putta upp denna lite också :)

SaraC
2009-09-07 13:43
0

När Eros flyttade hem till mig åt han Doggy så det fortsatte vi först med, men han var så taskig i päls och mage att vi valde att byta. Efter det har vi testat Eukanuba adult, RC Adult, RC Dental Hygiene och Carrier lamm & ris. Har varit mer eller mindre nöjd med alla de fodren, men har provat nya på grund av att Eros äter dåligt.

Nu äter han Eukanuba senior + och Klass. Valde att ge 50/50 för att jag tycker att det är bra att han får torrfoder och får tugga. Men vi får se, kanske går över helt till Klass.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

joheck
2013-04-13 01:47
0

Puttar denna, ska svara imorrn orkar inte nu. Ska soooova😴

Fenix_Chicci
2013-04-13 13:45
0

Sally äter Vom og Hundemats färskfoder, valpvarianten då den innehåller mindre fett och mer protein. Sen får hon lite mixade grönsaker till och en och annan kycklingvinge eller annat köttben någon gång i veckan. Månadskostnad blir ca 170 kr. Billigt för ett så bra foder.

Ludde har precis gått över till Acana: Chicken & Burbank Potato Torrfoder. 

Han åt tidigare Specific då han haft höga levervärden men vi kom fram till att byta till ett bättre foder då han har helt normala värden nu och det fodret har inte direkt ett bra innehåll. Men valde då ett foder med hyfsat låg proteinhalt (mot de andra Acana-fodren) och lägre kalcium och fosfor-halt. Ibland får han lite färskfoder också.

#4 Jag tog mig igenom större delar av foderdjungeln förut när jag skulle byta torrfoder till Sally. Tillslut föll lotten på Acana som är ett mycket bra foder till ett överkomligt pris. Hon fick då äta Acana Ranchland som är spannmålsfritt. Men jag hade länge funderat på att gå över till färskfoder och när vår lokala ica började sälja Vom og Hundemat så slog jag till och bytte. Är helnöjd, hon äter som aldrig förr, superfin i magen jämt och lite bajs. Kommer aldrig byta bort det.

Så skulle helt klart rekommendera färskfoder om du har möjlighet att ge det. Om inte så kan jag rekommendera Acana. I klass med Orijen men helt klart billigare. Vad jag inte skulle rekommendera är Hills eller Royal Canin. Kollar man på innehållsförteckningen är det oftast mycket majs och vete i och det är inte optimalt för en hund, dessutom kostar de ofta skjortan. Så du får betala massor för ett foder som är knappt snäppet bättre än doggy. 

Lite tips från mig bara :)

#6 Visst är det bra att kolla vad som står först i innehållsförteckningen men att också kolla resten av innehållet är lika viktigt. På många foder står spannmålen utspridda för att de ska kunna sätta en köttkälla högre upp men lägger man ihop allt spannmål kanske det hamnar på första plats iallafall :)

Och vad gäller kolhydratkällan så  hellre grönsaker är spannmål som  tycker jag :)

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fenix_Chicci
2013-04-13 13:58
0

Kan skriva upp vad jag inte vill att ett torrfoder ska innehålla:

Betmassa: Bara utfyllnad

Vete/majs: Om man nu prompt ska ha spannmål i ett foder så finns det bättre alternativ så som havre eller råris

Tillsatt salt: varför i hela friden?

Digestiv: Betyder hydrolyserat protein, och man kan utvinna det ur vad som helst. Alltså har man ingen som helt aning om vad det är. Tycker ni inte också att det är lite läskigt? 

Animaliska biprodukter: kan vara vad som helst, som tex näbbar och klor. Helst vill jag inte ha en innehållsförteckning utan specificerade köttkällor överhuvudtaget.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

tjoopa
2013-04-14 00:24
1

Vi ger just nu Eukanuba Puppy small breed men jag vill gå över till Vom og Hundemat så får jag får tag i det ;) Dels så äter Elvis rätt dåligt av sitt torrfoder och så är jag lite inne på samma linje som många andra -jag vill ha ett "renare" innehåll i maten :)

MickiEk
2013-04-15 16:52
1

Jag ger min hund, en havanais, Precept (Competition) kombinerat med Bas färskfoder. Är helnöjd med detta, bra innehåll och min hund älskar det! En säck på 12 kg kostar ca 550kr :)

LinaK
2013-04-15 17:13
1

Denna tråd är ju rätt gammal och jag var rätt ny på det här med egen hund. Känner att jag har bättre koll idag på vad för foder man bör välja.

Mina äter idag magnussons, tycker det är ett helt okej foder. Jag försöker hitta nått ställe i närheten som säljer färskfoder (helst VoM) men det är inte så enkelt. Men kanske har något på g 🙂

cupcake
2013-04-15 17:16
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hos oss äter vi Acana Ranchland. Är supernöjd med det. Har äntligen fått ordning på "lill Fias" mage.

m0chicakez
2013-04-15 19:30
0

Iochmed att Timon blv påkörd för drygt en månad sen så har han nu gått på dietfoder för att inte gå upp i vikt, och han älskar den maten.

Annars varierar det beroende på när han tröttnar(japp, han är en bortskämd liten vovve)

han brukar gilla någon sorts färs som är specialblandad för hundar som vi köper privat hos en uppfödare, han gillar att äta det både rått och tillagat. Vet dock inte hur mycket som går åt, och inte heller hur mycket det kostar…

Ibland vid speciella tillfällen får han också hundmaten med märket "Ceasar"

Så ja…. Det beror enormt på vad han är sugen på ;p

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

[Sarahansson1]
2013-04-17 09:16
0

#16 testat att bara vänta ut honom? Alltså om han inte vill ha maten ställ bort den och sedan kommer den inte fram igen förens nästa måltid. Så gjorde jag med min kräsna hund och nu äter han oftast upp allt för han vet att han får inget annat ändå.

tjoopa
2013-04-17 15:28
0

#17 Vi försökte vänta ut våran kräsna kille men han börjar "tom-kräkas" när han gått med tom mage för länge :/

[Sarahansson1]
2013-04-17 16:06
0

#18 finns ju självklart dem som de inte funkar med men menar bara att det är värt ett försök om man inte testat. Amadeus är ju också kräsen och det hela började med att han fick sitta och äta mat med en katt när han var valp (hans mat naturligtvis) men de satt brevid varandra och åt från varsin skål då ville han äta sedan när hans mage var "van" vid att få mat varje dag så väntade vi bara ut honom och de funkade. 

Och om man inte testat kan de vara värt ^^ Sen finns de ju alltid färsk foder man kan testa..

m0chicakez
2013-05-01 15:22
0

#16 Ja, vi har börjat med det nu när han har slutat med dietfodret. Vi har börjat ge honom pedigree (det blötfodret som ligger i en korvliknande förpackning) Alltså, Ceasar fick han bara typ varannan vecka på helgerna (någon gång måste han ju få något gott^^) Vi har testat ge honom olika foder för att se vilket han gillar bäst och vad som även blir bäst ekonomiskt. Han gillar nog färsen mer än det vi ger honom nu, men vi får se^^

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

[Bambis]1
2013-05-04 09:05
0

När vi köpte Milou så sa dom att vi skall ge Royal Canin men han tyckte inte om det så nu ger vi Specifik från vår veterinär. :) Av Specifik blir han väldigt mjuk i pälsen och tovfri. Vi ger också våtfoder av specifik. ;)

[[Boris Sager]]
2013-05-13 10:29
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har under årens lopp prövat alla sorter, tror jag. I början för 30 år sen fanns nästan enbart Doggy. Nu får alla i stort sett olika foder. Bas torrfoder: Hills Prescription Diet, Royal Canine/Junior, Eucanuba valp James Wellbeloved.

Sen emellanåt färskfoder. + Ägg, filmjölk, morötter, tuggisar, Caesar vid högtidsdagar, Frolic som godis.

Om man byter måste det ske successivt, annars reagerar magarna.

Boris

tjoopa
2013-05-14 16:10
0

Jag uppdater lite eftersom vi nu äntligen fått tag på vom og hundemat :) vi började övergången från torrfoder igår. Elvis är dock så smart att han sorterar ut alla torrfoderkulor och spottar ut dem ;)