Bichon iFokus

Bichon

Etiketthälsa-sjukdom
Läst 1628 ggr
pepsibarn
0

Allergi hos hund

Hej!

Jag har en Bichon Havanais hane på 8 månader och när vi var till veterinären för att besikta honom så sa veterinären att han hade rinniga ögon och det kunde tyda på allergi och man ska hålla koll om han kliar sig. Så då ringde vi till uppfödaren och frågade och hon sa bara att det var ett påhitt från veterinären och vi inte skulle tänka mer på det. Men nu har han trots allt börjat klia sig massor i armhålorna och hans ena öga är rött. 

Så nu vill jag kolla med er om ni har hört om någon Havanais som har haft allergi? Om det är vanligt?

tjoopa
0

Alla hundar kan ju utveckla allergi precis som människor :) Men jag har inte hört att det skulle vara ett problem i rasen. Dock så har dem ju rätt mycke pälsväxt så dey kanske gör att dem lättare får problem med huden? Våran är lite känslig mot olika shampon och balsam så vi kör på ett "anti-itch"-shampo och han har slutat att klia så mycket :) När han klia som mest så fick han t o m sår :/

Fenix_Chicci
0

Kanske en nedklippning kan hjälpa :-)

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

pepsibarn
0

Det glömde jag skriva :) Han är nedklippt och det har börjat växa ut lite grann och jag har funderat på om det kan vara det. Men då kanske ett sånt där shampoo hjälper eftersom han förmodligen är mer känslig eftersom han alltid haft långt hår :)

tjoopa
0

Vi använder Bio-Groom oatmeal anti-itch shampoo - han har inte kliat sig alls sen vi började med den :) Vet att det finns ett balsam som hör till också.

[Sarahansson1]
0

Kan ju vara så att hunden är allergisk mot de schampoo eller balsam ni använder. Jag använder ett väldigt snällt och milt schampoo på båda mina ink balsam.