Bichon iFokus

Bichon

Etikettdin-hund
Läst 2321 ggr
LinaK
0

Vid promenad.

När ni är ute med eran hund/hundar har ni då halsband eller sele? Eller kör ni med något annat alternativ?

Om ni använder halsband, vilken sorts halsband har ni då?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Emma-U
0

Vi har tidigare haft halsband, på dessa månaderna har vi bytt halsband varje månad eftersom vi inte varit nöjda.. Men sen vi klippte Tyra har vi köpr sele som vi är nöjda med.. Känns som att man har mer kontroll och Tyra verkar trivas bättre i den också..

Men man måste nog prova sig fram..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

destroyed
0

vi har kört på sele sen vi fick hem sindra men hon ska ställas nu i oktober här på gotland så hennes päls måste bli bättre(den har blivit lite sliten av selen) Så nu går hon med ett specialgjort  lurvigt halsband. Det kommer ett till nu nästa vecka som matchar hennes nya koppel också.

Sindra hatar halsband men hon får helt enkelt vänja sig.. Dessutom så tuggade hon allid på selen och det var ingen möjlighet till att sätta någon tagg på selen. Nu har hon sitt halsband som hin inte kan bita i och hon har en ID-tag så alla vet att det är min hund:) En billig försäkrig som var verkligen värt pengarna:)

SaraC
0

Sele. Kör på mjuka tygselar som är skonsamma mot pälsen och sköna på hunden. Fast nästa gång tror jag att jag lägger ut lite mer och köper en schysst i läder.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

nonisaga
0

Jag har halsband och sele! ^^ Kan fota och visa senare. Halsbandet är helt vanligt halvstryp och så har jag ett grått underbart sele! pälsen blir visserligen tovig av den men han är alltid rakad där under :)

Det är samma sele som #2 andvände förut, kommer inte ihåg vad den heter :P.

På kvällspromenaderna har jag dock ett annat underbart sele som jag fått av min kompis, älskar det så! Det är reflex över hela så det skänns ju lite dumt och andvända den under dagen… Annars skulle jag gjort det! ^^

destroyed
0

E&G heter märket på selarna:P den jag pratar om i 2# är en vanlig kattsele, har inte börjat använda den andra selen ännu, den är för stor!!

nonisaga
0

#5 Jaha haha tack ^^

Ah juste, dom går ju inte att ändra på storleke :/ men just nu sitter den skitbra på milou så hoppas han inte blir fet :$

LinaK
0

Har både och. På dom kortare kisspromenaderna använder vi ett halvstryp (det blir inte någon strypfuntion överhuvudtaget eftersom halsbandet är för stort)

Sen använder vi sele vid längre promenader, köpte en ny jätte bra sele igår. Läder och tyg, ska ta kort på den sen tänkte jag.

mallanz
0

Jag använder ett vanligt halsband som Gizmo haft sedan han var valp (det går att ändra storlek på det) Nu har han ett nytt halsband som vi använder istället. Han har det gamla halsbandet på långkopplet på gården hemma hos mina föräldrar. Vi använder sele ibland oxå, men det gillar han inte riktigt, han brukar springa iväg då man plockar fram selet. Halsband vill han dock alltid ha. Han vill inte gå ut förrän man sattit på han kopplet, tror han känner en trygghet i att ha det på sig. :)

Selet är specialgjort för vi hittade inte rätt storlek på det.

xo xo Malin ♥ Gizmo
    hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

mallanz
    0

En fråga, tar ni av eran hund halsbandet då hunden är inne?

Det gör vi alltid. Är rädd att han ska fastna i något och strypa sig själv. Så han har bara halsband då han är ute :)

xo xo Malin ♥ Gizmo
      hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

destroyed
      0

Nej jag tar inte av sindra halsbandet pga det sitter en ID tag i halsbandet och sindra har blivit en utbrytardrottning så hon plockar fram allting som jag gömmer och smiter ut vid mitt kompost galler som vi hela tide förstärker för att hon inte ska smita men jag tror att hon hoppar över skiten för det går inte att stänga in henne:/ Häromveckan blev hon inlåst i någon annans trädgård och var helt spårlöst försvunnen i nästan en timme!!

Bella-R
      0

Ett vanligt enkelt halsband kör jag på :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
      Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
      Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
      -- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Tina-A
      0

Vanligt halsband utan stryp.

Ibland har han halsbandet på sig inne, ibland inte. Det är inget vi direkt tänker på utan det blir som det blir :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
      ”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

LinaK
      0
      Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Algot nya sele! den är SÅ bra, han går jätte fint i kopplet när han har sele på sig. Varför vet jag inte?

SaraC
      0

#13 Vad söt han är Glad En del hundar uppför sig helt annorlunda i sele, de som blir duktigare i sele blir det oftast på grund av att det helt enkelt är skönare och de känner sig "friare".

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LinaK
      0

#14 Ja visst passade han väl i sin nya sele? Flört

Ja, det verkar som att han blir en helt annan hund i selen, visst han går skapligt i halsband också, MEN ibland blir han så ivrig. Och jag tränar och tränar men ibland utan resultat Tungan ute Så selen är toppen.

joheck
      0

Använder både och på mina.

Sansa: spårsele eller fast halsband
      Pin: y-sele, fast halsband eller halvstryp utan strypningseffekt

Dom har inte halsband på inomhus.

Fenix_Chicci
      0

Sally har alltid y-sele

Ludde har ett vanligt sele ibland och ett vanligt halsband utan stryp ibland

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Sniff]
      0

Athos har sele. Tycker inte om att ha halsband, känns som att hunden stryps då. Och det känns som att det är lätt att halsen och nacken skadas när det rycker. Så Athos har sele🙂

LucyLove
      0

På Rasmus använder jag ett vanligt halsband vid vanliga promenader, men ibland händer det att jag använder sele. 🙂

tjoopa
      0

Oftast använder vi ett halvstryp från Hurtta men ibland när jag vet att Elvis kanske kommer att dra/busa i kopplet (t ex första morgonrundan) så försöker jag att använda en Puppia-sele i tyg så att han inte gör illa sig i halsen eller nacken :) Vi använder alltid sele tillsammans med långlina när vi vill ha honom "lös" men känner att vi vill kunna ta fast honom ifall det behövs :)

tjoopa
      0