"Pälsbyte" vid ett års ålder
Jag kom på häromdagen att min uppfödare snackat om att Tyra - eller ja, alla havanaiser - "byter" päls vid ett års ålder och att det är då de värsta tovorna bildas och man kan ha det ganska kämpigt med pälsvården då..
Att de liksom går helt från valppäls och bildar den riktiga underullen med mera..
Är det någon som är eller har varit i det stadiet ännu med sina hundar? Hur var det? Vad bör man tänka på när det kommer?
Vill gärna förbereda mig lite inför detta lite jobbigare momentet 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

hahah jaa jag går igenom det nu med sindra:P Det är hemskt… Kallas för tovåldern
Det man ska tänka på är att kamma ut alla tovor och sen ta en borste eller ännu bättre.. Karda för att tabort alla lösa hårstrån och sen köra på med lite balsamspray. Jag rekommenderar K9 nano mist eller the Stuff. Ju oftare du badar desto lättare blir det.. Jag har hört om folk som badar hundarna tre gånger i veckan

Jaså, intressant..
Tovåldern har jag hört men vågar inte ta det i mun eftersom jag vet att hela Tyra kommer att bli en enda stor tova! 
Då ska jag ta och köpa en karda och förbereda mig lite..
Hur länge har Sindra varit i detta stadium nu? Och hur länge brukar det hålla på?
--------------

det beror på.. jag vet hundar som det inte märks av på och jag vet hundar som man får kämpa med… Sindra har varit i det stadiet i ca en månad nu och dte kan hålla på jättelänge det handlar om hur snabbt pälsen växer, hur bra man tar hand om den med mera.. Ms-mee's pudel Hubbe är ännu inte ur tovåldern och han är snart 14 månader gammal storpudel.
Jag kan börja märka det på Algot nu, speciellt bakpå fram&bakbenen och i armhålor. Det tovar sig JÄTTE lätt där nu. Inte alls lika lätt att sköta om längre. Så nu försöker jag borsta och kamma honom lite varje dag. En kam jag verkligen kan rekomendera är "mirakelkammen" den är super bra för havanaispälsar om du frågar mig. Lätt att reda ut tovor med också.
Algot är inte vidare förtjust i att bli borstad så ofta.
Jag är en duuuum matte.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#3 En månad säger du, undrar hur länge till det håller på för henne och dig.. Hur snabbt växer hennes päls? Kan man uppskatta et på något sätt? Jag har ingen aning, men jag tycker att Tyras päls växer ganska långsamt vilket i så fall kan tyda på att hon kommer att vara i tovåldern lääänge 
#4 Men där har Tyra haft en del tovor ett bra tag, men hennes syster - som i och för sig bor hos uppfödaren som nog håller bra koll på hennes päls - har aldrig haft en vtova säger Marie (som uppfödaren heter).. Tyra har tovor ganska ofta, men det är väl också skillnad på tovor oc tovor..
#5 Haha, vaa? Åtta år är fantastiskt galet att ha tovor! Stackars Gizmo och stackars dig 
--------------

6# Hennes päls växer jättefort men det handlar om att allting ska bytas ut och det kan ta lång tid. Jag tror att sindra kommer att få en relativ lätt period då jag har haft det jättelätt med henne annars så hon borde få en lätt period där med för att matcha resten. Sindras päls växer ca 1/2 cm i månaden och jag rakar henne var 3:e vecka på nos och tassar. resten tar jag var 6:e vecka.
Men för att understryka LinaK håll koll på benen, bakom öronen och armhålorna för att där är håret lite tunnare
#6 Jo det är ju vanligt med tovor på ben och i armhålar. Men jag tycker att det är blivit svårare att hålla det tovfritt, har inte behövt borsta honom så värst ofta förut, eftersom hans päls har varit väldigt lättskött. Men det märks att det har ändrat på sig, sen vet jag inte om pälsen förändras något om man klipper ned den en gång? Någon som vet nått om det?

8# det kan bli lättare att sköta om den då om den är kortklippt så kan det inte bildas tovor. En ren långhårig hund får inga tovor och en extremt kortklippt hund får inga tovor
#9 Det förstår jag med att det inte bildas tovor om den är kortklippt, och att en ren långhårighund inte heller får några tovor, det jag undrade var om pälskvalitèn förändras om man klipper ned hunden en gång och sedan låter hunden vara långhårig, har hört att vissa påstår det om havanaisen. Men om det stämmer vet jag ej.

10# Om det skulle stämma så skulle många hundägare raka ner dem en gång och sen skulle det vara över. Men så är det inte, hunden byter ut hela pälsen till att bli vuxenpäls. Jag märker på sindra när jag klippte henne kort att det finns fläckar där hon är strävhårig och andra där hon fortfarande har den mjuka valppälsen. Det kan ta olika lång tid och vara helt olika långa. Vissa har säkert bara kunnat raka ner sina hundar och se ska det vara över men majoriteten har inte den turen.
#11 Vadå "och sen skulle det vara över" ? Förstår inte riktigt hur du menar nu.
Usch vad Algots päls är jobbig nu, jag kammar och jag borstar och jag badar. Men i detta väder känns det omöjligt, hans tassar blir alldeles toviga. Tänkte lämna in honom hos en som kan klippa till honom liten. Klippa pälsen lite kortare på tassar och så, så han blir lite adventsfin
Hur går det för er andra med era hundars pälsar?

Sindra är ännu ett helvete:P men hon håller på att komma ur tovåldern tror jag:P

Benjis päls är oxå jobbig just nu, jag blev så trött på den att jag klippte av allt för en vecka sen. Han ser ut som en typ pudel nu :P Haha. Inge fint alls på honom. ^^ Tovorna är dock kvar ännu.
#4 Vart hittar man mirakelkammen nånstans?
Är ny här på sidan! Och fick plötsligt svar på något jag undrat….Vår Havanais har såå mycket tovor, nu förstår jag att han är i tovåldern,han heter Viggo och är 11 mån. Nu vet jag att jag ska borsta mer och kanske ta och klippa ner pälsen för att få rätt på det…..

Jo då den har man varit med om. Ninja tovade till sig rejält o jag väntade för länge… INTE att rekommendera! Jag rekommenderar daglig genomgång av pälsen under den tiden. Checkar min valp dagligen nu så det inte hinner bli tokigheter. Men hon är bara 7 månader än, men vips så är hon där!

#16 Vad bra att du fick svar bara sådär 
Du kan trösta dig med att det går över, var bara noggrann i dina genomgångar av pälsen så är det över på ett litet tag bara.. Lycka till 
--------------
Haha! Den här har jag missat.. Denna hemska övergång :P
Hubert kom in i tovåldern när han var 9 månader och han är snart 22 månader och den är inte över på långa vägar! :P Svansen är nästan klar, nosen och huvudet har lite strävt samt baken. Men annars är det så mjukt och fint med lite sträva strån här och där :P Och ett par fläckar.. Men det känns som det kommer ta lång tid det här :P
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

#19 Men så lång tid ska det väl inte ta enligt vad jag har hört, det ska vara över på ett par månader juh
Vad konstigt..
Säker på att det inte är "vanliga tovor"?
--------------
#20 Tjaa, jag vet ju inte hur det är med havanaiser och deras tovålder, men med pudel har jag hört att för vissa har det tagit tills dom är 3 :O
Vanliga tovor eller ej har jag ingen aning om. Nu är han nerklippt så dom märks inte ;D
Men hur som helst är det lång tid kvar tills han fått sin vuxenpäls :P
//Helene

#21 Oj, det hade jag ingen aning om 
Men det kanske bara gäller pudlar? För havaniaser är jag ganska säker på att det "bara" ska pågå ett par månader, som max kanske fyra månader. Fast jag är inte 100 på det.
--------------

Det är säkerligen individuellt också….olika på olika havanaiser.
#22 Ja, om inte annat så hoppas jag för eran skull att det bara gäller pudel, för det är inte skojj :P
Så jag är glad sålänge Hubert tycker om kyla så jag inte behöver ha så mycket päls på honom :P
//Helene
Joy har äntligen kommit ur sin tov ålder. Hon var som värst vid 1 år, nu är hon 1 år o 4 mån. Helt plötsligt så märkte vi att hon knappt hade några tovor, kändes lite konstigt. Man har ju varit så van att reda ut tovor nästan varje dag. Nu så borstar jag henne varannan dag och hittar nästan inga tovor. Det är helt underbart. Vi hade planer på att klippa henne, men nu får hon vara som hon är, d.vs långhårig. Det finns ett slut misströsta ej. Gäller bara att ta tovorna när dom kommer.
Tovåldern är det värsta jag varit med om, fy!! maskintrimmade ner cherie strax innan sommaren då vi ändå ska ha uppehåll med utställningarna. Hon fick tovor överallt. Ja började sedan bada henne väldigt ofta. o skaffade en tätare kam och en utredningskniv, sån som skär igen tovorna. Skit bra. Hon har ju så mycket päls så de märks inte om de blir llite tunnare på nått ställe. de växer ju ut så fort ändå. Köpte balsamspray och balsam. Funka kanon fint. Så nu slipper vi sitta i timmar/timme med att kamma o klippa isär tovor. Utredningskniv kan ja rekommendera för den som har mycket problem, funkar kanon spec. under armhålorna där de är svärt att komma åt ibland..
puh puh puh, nu tror jag faktiskt äntligen att Algots tovålder är över!
Han är visserligen nedklippt (men har ändå rätt mycket päls kvar) men känner inga tovor, och behöver inte borsta honom så ofta som innan. Skönt!
Skriver här istället för att starta ny tråd :D
Min Alfons som är nyss fyllda 1 får extremt lätt tovor nu sen ca 2-3 mån tillbaka och när jag borstar honom så "fäller" han såååå mycket hår! Kan borsta och borsta och kammen blir helt full. Dock märker jag ingen skillnad i pälsen någonstans som vissa upplever. Att det är strävare nånstans utan hela han är fortfarande valpmjuk.
Ja, frågan jag har är i alla fall om det är bra att borsta mycket och ofta så man får ur all lös päls eller är risken att det lossnar för mycket då? Använder en relativt tät kam.
Undrar samma som #28. Är det bra att borsta så hela kammen blir full? Tror vårsn har börjat byta päls då jag börjat hitta några hårstrån som har en lite annorlunda färg. Han är dock mjuk som sammet fortfarande :) Han har alltid haft en extra mjuk och "fin" päls, kommer han att få en lite mjukare vuxenpäls eller har alla havanais "samma" pälstyp?
Vad använder ni för några kammar? Ta gärna kort så man kan se :) Man ska inte kamma och kamma med vissa kammar då de sliter jätte mkt på pälsen och tar bort päls som egentligen inte ska bort.
Här kan ni läsa om en kunnig upf som skrev i dag om just de här med pälsbytet de står allt de ni undrar :) http://www.callunavias.se/2011/index.html#home
Min lille havanaise gillar verkligen inte att bli kammad, borstad eller badad. Han är 16 v gammal. Fasar för hur det ska bli framöver.(:
#32 ta de bara lugnt! Borsta snällt och var lugn men bestämd sluta inte när han krånglar utan sluta när de går som bäst. Träna ofta i korta stunder då får du helt klart en hund som ligger stilla när du ska pilla med pälsen.