Bichon iFokus

Bichon

Etikettbeteende
Läst 4963 ggr
skumpan
0

bitande och morrande valp

Min lille valp, 16 veckor, biter sig fast i byxben och morrar. Biter i tårna och vill inte sluta. Försöker att avleda honom med leksak men han vill oftast inte släppa taget. Står jag stilla så fortsäter han bita, då år jag till soffan och drar upp benen så han inte får tag i dem och då lugnar han sig. Försöker leka med honom men plötsligt så vänder det från lek till bitande och morrande. Försöker på alla sätt att avleda men lyckas inte alltid. Några tips.

[Sarahansson1]
2

hmm låter som han vill leka med dig. Jag tkr inte du ska använda leksak blir mer som en "belöning" i mina ögon iaf. Utan säg till honom genom ett strängt "nej" En sak som jag gjorde på en utav mina som funkar super de är att när valpen biter ta tag i munnen och trycka läpparna inåt så de får sina tänder mot sina kinder (kan inte förklara bättre)

Kan låta hemskt men nej de är inte så farligt. Sluta när valpen gnäller till. Den metoden brukar vara väldigt effektiv.

[Sniff]
3

Bara lyft undan honom, vänd ryggen mot och gör något annat. Bry dig inte alls om honom en stund. Det kan nog vara så att han antingen blir alltför upphetsad av leken, eller har tråkigt och vill ha uppmärksamhet. Jag tycker att det bästa är att bara ignorera, låta vovven varva ner och sedan berömma när han gör rätt. 

Att göra illa valpen som #1 föreslår tycker jag inte att ni ska göra.

LinaK
3

Håller med #2 jag skulle inte heller göra illa valpen, det kan leda till att eran relation förstörs.

Jag skulle också bara ignorera valpen totalt, och under inga omständigheter ge den uppmärksamhet när den "larvar sig". Så ha tålamod 😛Min havanais var en liten piraya som liten och var totalt omöjlig, men jag ignorerade ut det. Och oj vad tråkig man var tyckte han 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Sarahansson1]
2

Äsch göra valpen ila där tkr jag ni tar i. Tänk på hur hundarna uppfostrar varandra då är de minsann ingen som klagar men när de är människor som gör ngt ja då blir det ett himla liv.

Jag själv tkr inte jag gjorde min valp ila när jag gjorde det. Och han lever och är glad för det plus att de funkade super!

elut
1

#1 Jag håller med dig, De sättet är inget de skadas av och de får sig en egen tillsägelse, har hört den metoden innan.. skulle oxå vilja säga den då de funkat mycket bra på min valp.
Folk är ofta kinkiga med sina hundar, de är tuffare än vad man tror, man ska säga till så de förstår och problemet slipper upprepas!

LinaK
1

#4 jag ser det som att man gör illa valpen då man tydligen ska göra så pass hårt att valpen gnäller till. Visst din hund kanske klarade av det, men det behöver inte betyda att alla valpar gör det utan att få men. Nu är det ju inte så att vi är mamma hund och vi talar inte samma språk som valpen och den fattar ju givetvis att vi inte är dennes mamma eller ens av samma sort. Jag tycker iallafall att man kan försöka uppfostra sina hundar utan att ta i med hårdhandskarna. Du får gärna uppfostra hur du vill men jag håller inte med dig i allt du säger i denna tråd.

LinaK
2

Men om man ska tänka på hur hundar uppfostrar varandra så har jag då aldrig sett mammahund eller en äldre hund som tryckt in valpens läppar mot tänderna så att den slutar med sina dumheter (?)

joheck
2

Skulle göra som Signe och Lina säger, ignorera valpen. Stå helt still och vänd ryggen till.

[Sniff]
2

Håller med Lina i allt hon skriver. Onödigt att använda metoder där poängen är att hunden ska känna att hen gör fel. Det finns många bättre knep.

[Sarahansson1]
0

#7 sa jag att dom just gjorde på det sättet då? Jag påstår bara att hundarna kan vara tuffa när de säger ifrån då kanske de inte bara puttar undan valpen? (kan ju leda till att den bara ger igen) Jag tkr att man ska göra de på ett sätt så valpen förstår. Och jag menar ju med mitt första inlägg att man säger "nej" först.

Och om valpen envist fortsätter så kan man göra på detta sätt. De behöver inte alls ta lång tid innan valpen gnäller till.

Då gör man ju på sätt och vis som hundarna gör först kanske de morrar och sedan biter ifrån. Vi gör ju på sätt och vis på samma sätt fast anpassat efter oss människor.

Fattar inte varför de skulle vara så fel? och dessutom så är hunden ett väldigt förlåt ande djur och med tanke på hur naturligt de är för dem att  man just säger ifrån när den gör ngt fel. 

Hur många hundar står och total ignorerar valpen? Eller bara lätt puttar undan? Den hunden vet ju inte hur den ska säga till valpen eller vågar inte (enligt mig uppfattning) 

Visst kan era metoder funka men jag tror fort att det är mest naturligt för valpen att man säger till den på ex genom "nej eller ta tag i munnen" 

Och som sagt jag tkr inte jag har gjort ila min hund och jag blir faktiskt lite smått sur över att ni säger så…

joheck
1

#10 Att ignorera är faktiskt nått som används rätt flitigt av hundar också. Pin har en tendens att vilja hävda sig mot vissa hundar, det som då fungerar allra bäst är om den hunden bara totalt ignorerar honom. Det väldigt fascinerande att se faktiskt, Pin vet inte vad han ska göra =P

elut
0

Nu är de så att hon som skrev inlägget bad om tips på vad hon skulle göra, Täääänk om alla fick skriva sina tips utan att folk ska klanka ner på varann, du är de så att hunden far inte illa genom att bita på sig själv… De är en helt annan sak om de skulle komma upp nån allvarig kommentar om de skulle vara så att nån säger att man ska sätta eld på hunden / slå den med baseboll trä (exempel) Sluta den tråkiga diskussionen nu

LinaK
2

Jag skriver från mobilen nu och orkar därför inte skriva världens inlägg, skriver mer senare. Jag kan inte uttala mig om att du gjort illa din hund och det har jag heller inte sagt. Så du behöver inte bli sur. Men det sättet som du beskriver i inlägg #1 så tycker jag det grundar sig i att valpen ska få ont av det man gör och då också lära sig att inte gör om det. Men om man trycker läpparna så pass hårt mot tänderna och valpen gnället så säger det ju sig självt att det gör ont. Men som sagt så uppfostrar vi våra hundar olika, och jag bryr mig inte om hur du gör men jag sa bara i mitt inlägg att JAG personligen inte skulle göra så och inte tycker det är sjysst.

LinaK
2

#12 Man måste ju få säga sin åsikt om det är något man tycker är fel, man kan ju faktiskt lyssna på varandra och utbyta åsikter. Kanske gör det också det lättare där trådskaparen att välja metod när denne får höra för och nackdelar.

[Sniff]
0

En bra hundförälder/hundkompis/uppfostrare är en hund med mycket tålamod. Hen kan ligga och låta valpar bita överallt länge. När hen tröttnar så går hen iväg. Då förstår valpen att leken är slut. Om valpisen fortsätter följa efter och är skitjobbigt så kan den äldre hunden säga till genom att morra eller "ta tag" i valpen.

Men i första hand så handlar det om att bara ignorera. Och det är oftast det enklaste sättet att markera när det handlar om människor och hundar också. Gör valpen fel så är det bara att gå iväg.

[Sarahansson1]
0

Nej nu drar jag mig ur denna tråd jag framstår ju ändå bara som en idoit eller en människa som är jätte elak mot sina djur! Ni får tycka vad ni vill att jag överdriver m.m.

Tack för mig!

MickiEk
0

Jag tror att valet av metod beror på hur allvarligt man ser på bitandet i sig. Min hund har lyckligtvis aldrig varit intresserad av att bita i byxben och sådant men det hände ibland när han va liten att han nöp till lite i ett finger. Enligt min uppfattning är bitande ett allvarligt problem som jag hade velat bli av med snabbt och jag hade valt en lite "hårdare" metod än att ignorera då jag spontant känner att denna metod kanske kan bli lite väl långvarig. Ett kraftigt "nej" hade jag börjat med, behöver inte innebära att man höjer rösten eller så till valpen bara att man är bestämd. Om detta ensamt inte jag fungerat hade jag antagligen följt upp med att toucha på nosen, inte hårt utan bara så att den känner att man tar på den. Så hade jag gått tillväga, mycket av den anledningen att jag har små kusiner som inte hade tyckt att det va så kul med en hund hängande i byxbenet! Men alla använder ju som sagt de metoder som känns bäst för en själv, i övrigt förespråkar jag en mjuk fostran men med tydliga regler och extra tydlighet i fall det är något så allvarligt som bitande!

tjoopa
0

När våran valp var liten och ville bitas så testade vi att tjuta till, så där som valpar låter om någon råkat bita en annan för hårt :) Det var väldigt effektivt och valpen föstod direkt att det gjorde ont. Han slutade rätt fort bita i oss/i kläderna eftersom vi tjöt varje gång han gjorde det, han trodde att vi var jätte ömtåliga och det var ingen ide att busa med tänderna för då tog det roliga slut :)

LinaK
0

Vi kan väl vara överens om att vi inte har samma åsikt iallafall.

Det är ju så att man kör med olika metoder och det som man själv tycker är bäst och passande. Jag skrev som tips till trådskaparen hur JAG har gjort och att JAG inte tycker man behöver vara så pass fysisk med en valp. Sen får trådskaparen ta åt sig av dom råden om denne vill, det är fritt att välja som man vill i denna fråga.

Som sagt så fungerade denna ignoreringsmetod på MIN valp som var en riktig jäkel som liten, han högg och bet som en galning i händerna. Men det slutade han med ganska fort efter denna träningsmetod.

[Sniff]
0

#18 Just det, så gjorde jag också! Det funkade bra🙂

tjoopa
0

#20 Jo jag tyckte att den var effekt och rätt "mild" då man slipper ta tag i valpen :) Sedan så kan den ju bli övertrött och då kanske det inte funkar lika bra ;)

[Sniff]
0

#21 Precis🙂

[Teddies matte]
3

Få valpen att lugna ner sig, ofta beror dessa beteenden på övertrötthet eller att valpen går upp i varv för mycket, är valpen stressad av sig annars, kan den slappna av lätt? Kör avslappning när det händer, ta valpen i famnen eller i närheten av dig och håll bort ansiktet så den inte slipper åt att bita och så klappar man lugnt tills valpen slappar av helt, inte släpper iväg den förrän den är helt lugn, fastän det så skall ta en timme, för varje gång man gör det kommer valpen bli mindre stressad och kunna slappna av fortare. Bråka aldrig med valpen i dessa situationer, det förvärrar bara!

[Sniff]
1

#23 Bra skrivet! 🙂

skumpan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill som sagt inte på några villkor göra honom illa på något sätt men det gör ju sååå ont när han biter tagi i finger eller en tå, nästan så ögonen tåras. När han inte bits så e han bara så underbar. Många olika tips om hur man ska göra, tacksam för det.

[postmortum91]
0

När vår hund var liten valp och bitig så "gnydde" vi till när han bet. Samtidigt så försökte vi vara så passiva som möjligt. Vänd dig från hunden och ignorera när ett oönskat beteende uppstår. Det är ju fortfarande en valp, alltså ett "barn". Barn och valpar ska man uppfostra konsekvent men också med massa kärlek.

Anledningen till att vi pep/gnydde var för att det är hundarnas språk att säga till att det gör ont. Säger inte att det funkade alla gånger, men kombinera det andra så ska det väl gå bra. Lycka till!