Annons:
Etiketthälsa-sjukdom
Läst 19319 ggr
bravur
2009-12-20 11:02

Rinnande ögon

Hej har en Bichon på 7mån. Hans ögon rinner väldigt mycket tycker jag. Torkar honom varje dag med Aloe  Vetrenary formula. Han har toffs så att inte håret kommer i ögonen. Men det rinner mycket i allafall. Har någon något bra tips?

Monika

Annons:
Emma-U
2009-12-20 12:43
#1

Jag har köpt en flaska som heter No More Tear Stains som jag använder på Tyra då och då.. Den sägs förebygga överaktiva tårkanaler, men kolla gärna in mitt inlägg 'No more tear Stains' där jag berättar vad den innehåller först innan du bestämmer dig.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Emma-U
2009-12-20 12:54
#2

Kolla även in det här.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Bella-R
2009-12-20 13:47
#3

Har samma problem med min hund, hans ögon har runnit väldigt mycket ända sen han var liten.

Torkar ögonen och drar försiktigt bort det som stelnat runt hans ögon med papper ungefär varannan dag.

Har hört att det är ganska vanligt för bichonerna, att dom har rinnande ögon.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

mallanz
2009-12-21 05:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag brukar klippa bort det synliga kladdet vid ögonen.

Angående det röda runt mun och ögon, det kommer man aldrig ifrån. Antagligen har de som ställer sina bichoner använt sig av blekmedel/ögonspecialvätska. På bilden har min hundfrisör har klippt och tvättat Gizmo så har hon bara använt vanligt schampo och balsam, samma som hon använder till alla hundarna Glad

Här kan ni kika på hennes galleri på hundar hon klippt/trimmat och badat Cool

Jag köpte JP's Eye Care från bichonfrise.se's shop då Gizmo var valp, den räckte i flera år, flaskan tog inte ens slut. Men jag orkade inte hålla på med den, Gizmo är ju som sagt var 8 år och jag lessnade fort på att hålla på med den hela tiden Flört

    xo xo Malin ♥ Gizmo
    hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

    mallanz
    2009-12-21 05:06
    Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
    #5

    Jag klippte pälsen runt Gizmos ögon ikväll, dels för att han ska se bättre och sedan klippte jag bort allt det röda Glad

      xo xo Malin ♥ Gizmo
      hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

      Bella-R
      2009-12-21 11:49
      #6

      Det händer att jag oxå klipper bort pälsen runt Benjis ögon, både för att få bort kladdet som stelnat och för att det ska se fräschare ut o han ska se bättre. :)

      _____________________________________
      Mvh
      Bella

      Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
      Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
      Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
      -- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

      Annons:
      LinaK
      2009-12-21 14:52
      #7

      Det jag brukar göra ibland är att droppa i någon ögondroppe i ögonen. Alltså vanlig koksaltlösning man köper på apoteket i pipetter( eller vad det kallas). Så man spolar ur ögat, kan sitta hår och annat skräp som kan irretera.

      Om ögonen rinner extremt mycket kan det vara en idé att låta en veterinär kolla hundens ögon.

      // Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
      http://linaalgotsigge.blogg.se

      mallanz
      2009-12-22 02:46
      #8

      Alla hundars ögon rinner, likadant som människors. Det är bara det att det syns på vita hundar/hundar med vit päls kring ögonen, då den färgas röd. Var inte så oroliga över detta, det är inget stort problem. Jag har haft Gizmo i 8 år snart, varav de första 2 åren var jag jättenoga med att rengöra hans ögon. Klart det är som Lina säger att man kan spola ur ögonen då det fastnat skräp eller hårstrån med vanlig koksaltlösning. Jag pillar bort det synliga röda kladdet och sedan klipper jag det som inte går att "dra" lös. Men jag sköljer Gizmos ögon då jag badar han vilket blir rätt ofta med denna ras, då sköljer jag med enbart vatten kring ögonen, jag har inget schampo alls vid ögonen.

      Alltså.
      Skölj ur ögonen med vatten då ni badar hunden klipp sedan bort det röda då kletet torkat och vid frisering av ögonen.

      Använder ni själv ögondroppar? Jag tror sånt kan torka ut ögonen vid regelbunden användning och att de naturliga tårarna/ögonvätskan försämras och jag skulle inte rekommendera det till hunden om ni inte ska ställa den och måste ha vit päls.

      Kom ihåg nu att jag bara tror detta efter egen erfarenhet. Klart det finns många bra märken där ute till hundarnas ögon, men vad gör dom inte för att få sälja. Jag var ju "dum" själv som köpte en dyr flaska från bichonshoppen då Gizmo var valp, men man lär sig av sina misstag Cool

        xo xo Malin ♥ Gizmo
        hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

        Tina-A
        2009-12-23 02:03
        #9

        #8: Alla hundars ögon rinner väl inte lika mycket iaf? Oliver ena öga har runnit 1 gång, då blev han röd liksom. Men sen dess, då han var valp och hade antagligen fått något i ögat, har ingen av has ögon runnit… Han får lite stelnat "ögongegg" runt ögonen då och då men det är inget som färgar pälsen.

        .: Dance like there is no tomorrow :.

        [Lyssna på någon av mina låtar -
        ”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

        Linda
        2009-12-26 05:26
        #10

        Här i US så är det en väldig debatt ang rinnande ögon på Frisén.

        -Vår hunds uppfödare har "spec. " sig på hundar med klara ögon.

        Vår veterinär sa att vår hund har ovanligt klara ögon för att vara Bichon, vilket är jätte skönt.

        Men om era hundar bli väldigt besvärade så tänk på att torka rent ofta och lägg en liten vaselin sudd under så inte det fräter sönder huden.

        Undersök oxå att det inte är inåtvända ögonfransar som stör.

        By the way: No more tear stains are soooo great!!!!!

        LinaK
        2010-01-03 15:37
        #11

        Jag har märkt på Algots ögon att dom rinner mer nu under vintern, luften är torrare, kan ju ha med det att göra. För hans ögon har plötsligt blivit mer rinniga.

        // Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
        http://linaalgotsigge.blogg.se

        Billfeldt
        2013-03-20 22:20
        #12

        Att ögonen rinner under störrre delen av tiden är inte normalt. Problemet ligger inte i ögat utan i tårkanalen. På katt är detta vanligt då de är lite plattare i nospartiet och tårkanalerna inte vuxit så de blir raka. Anlag som alltså inte bör dubblas för att få bukt med det. Kan dock existera i ung ålder och sedan försvinna då tårkanalerna har vuxit färdigt. Vore jag uppfödare skulle jag också lägga fokus linjer som har mindre rinnande ögon.

        [Teddies matte]
        2013-03-21 09:03
        #13

        Vad äter hunden för foder?

        En del sämre foder gör att det t.ex. börjar rinna mycket ur ögon.

        Annons:
        [Sniff]
        2013-03-21 16:31
        #14

        Den här tråden är några år gammal… 😛

        Upp till toppen
        Annons: