Bichon iFokus

Bichon

Etiketthälsa-sjukdom
Läst 2289 ggr
joheck
1

Hälsoundersökning

Hejhej!

Förra veckan va jag iväg med mina två vovvar till veterinären för hälsoundersökning. Dom är ju dock papilloner och inte bichoner, men undersökningen är ju den samma, dvs patella-koll och ögonlysning.

Resultatet va som tur är bra för båda;

patella grad 0 (ua)
ögon ua

(ua = utan anmärkning)

Har ni undersökt era hundar, vad blev resultatet? Eller planerar ni på att göra det? Om inte, varför?

joheck
0

Självklart så får ni med raser som undersöks för annat än just dessa två vara med och berätta också! Och blandraser är med än gärna välkomna in i diskussionen.

LinaK
0

Har tänkt att göra en patellaundersökning på mina båda hundar då vi tränar en del agility, frågan är bara när jag ska få tummen ur och fixa det 🙂

Så länge mina hundar verkar friska och "normalt" beteende så kommer jag inte göra några andra undersökningar då dom inte ska gå i avel.

Johanna: Så kul att både Pin och Sansa var "fria", måste kännas skönt att ha det svart på vitt.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

joheck
0

#2 Ja det känns otroligt skönt! Egentligen innebär inte resultatet så värst mycket i praktiken, oavsett om det hade varit bra eller dåligt, då jag tänker som du att om hunden inte lider eller har ont så fortsätter man som vanligt. Men det känns faktiskt väldigt skönt att veta hursom, och så bidrar det ju till statistiken för både rasen och uppfödare.^^

[Teddies matte]
1

Nu har jag ju inte någon Bichon heller, men min hund är friröntgad och ögonlyst UA.

joheck
0

#4 Vad skönt!🙂

[Sarahansson1]
1

jag har  testat båda mina hundar för pattela dock inte ögonen varför? Hade inte ekonomin just då till att göra det men har tänkt att göra det bra för SKK och uppfödare att veta hur rasens hälso status ligger till! 

Pattela resultate på Amadeus blev första graden han lever med pattela och har aldrig haft ont utav det utan hoppar upp i soffor sängar, leker, springer och är lycklig som vilken hund som helst. Däremot gör han ju hopp då och då hur ofta är väldigt olika men jag har märkt att de blir mer om han ex blir kall. 

Sen så tror jag man kan förebygga problemet även om hunden har det ex genom att hunden får en bra muskulatur och hålls slank.

Först när jag fick reda på att han hade det blev jag så fruktansvärt ledsen och visste inte hur hans framtid skulle se ut. Men som de är idag tänker jag inte göra ngt åt det men om han skulle visa besvär utav de längre fram genom smärtor m.m. skulle jag tänka över det ännu en gång. Men jag är just nu så lycklig över att han inte har ont utav det🙂

Eltons resultat blev 0/0 alltså felfri skönt!😃

tjoopa
0

Våran är lite för ung än för att kolla patella och ögonlysas (blev 7 månader idag). Vi ska dock kolla bägge när han har "rätt" ålder :) Igår var vi till veterinären för att göra en annan undersökning, vi kollade tänderna :) Vi har en riktigt envis mjölktänd som inte vill släppa så just nu har han dubbelt på en framtand. Vi fick rådet att ha lite is ii magen och hoppas att den ska släppa av sig själv :) Hon klämde lite och kände på hullet också, hon tyckte precis som jag att han var lite för tunn. Så nu ska jag nog köpa hem lite färskfoder när vi far till stan imorhom för att försöka få lillen att lägga på sig lite ;)