Bichon iFokus

Bichon

Etikettbeteende
Läst 4267 ggr
Billfeldt
1

Hund och katt!

Jag har alltid hört att problem mellan hund och katt är en myt och att det oftast funkar väldigt bra. Jag har läst mycket och kommit fram till att Bichon Havanais är en ras som skulle passa mig. Hemma hos mig finns också katter av rasen Brittiskt korthår. De är lugna men går gärna ut i rastgårdarna och solar på den inglasade altanen när de får möjlighet. Jag har varit uppfödare men förra sommaren kastrerade jag min sista kisse. Avel är alltså nerlagt. Har kontakt med en seriös uppfödare och står nu på kö för en liten valp. När jag nämner för folk om mina planer så får jag väldigt väldigt olika reaktioner. Vissa säger att Hund och katt inte kommer bry så mycket om varandra då de är av olika arter. Andra säger, men hur ska det gå med katterna. Någon nämner att de hade en Havanais som var så mycket på att katterna till slut gick enbart på möblerna. Någon annan nämner att vissa katter tar komandot över hunden och andra är rädda för den. Nu kommer jag ta in en valp till vuxna kastrerade katter. Borde inte vara ett hot tycker jag men min erfarenhet är lika med 0. Jag kommer få hem valpen till semestern så jag har 7 v. med den innan jag börjar jobba. Efter det blir det dagmatte såklart. Någon mer erfarenhet av en havanais och katt? Hade så uppskattat lite info. Hur sätter man ihop dem? Jag förstår att mycket har med fostran att göra och jag ska gå på varenda kurs jag hittar haha. Kommer säkert få mycket stöd av uppfödaren också:)
Hoppas på svar.
Hanna

kicmat
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hos oss funkar det jättebra, vår lilla vovve älskar katter, snäll o försiktig. Grannens katt har oss som sitt extra hem och det har aldrig varit några problem. 

Här sitter dom tillsammans och vill ha lite mat, super kompisar är dom;)

Billfeldt
1

Låter bra:) Upplever ni att Havanaiser har stor variation när det kommer till enerig och temperament? Har hört på senaste tiden att de kan bli rätt "mycket". Dock är min systers svärfars vovve den mildaste hund jag träffat på…

Ödlan
1

Jag har en maltes/havanais valp som nu är 4 mån och 4 innekatter. Det har gått superbra från första stund. Katterna är väldigt tålmodiga :)

Tror det är viktigt att ha höga ställen till katterna så dom kommer undan om det behövs, jag har 2 stora klösträd och höga möbler som dom kan hoppa upp på. Och blir det allt för livligt och han jagar katterna så avbryter jag och börjar leka med leksak istället. Har märkt att 2 av katterna gärna uppmuntar till lek men det gäller att hålla koll så det inte går för vilt till.

Tror inte du behöver oroa dig, du har ju några veckor att vara tillsammans med dom allihop så det kommer säkert att gå bra.

LinaK
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad roligt att du funderat på den underbara rasen bichon havanais, utmärkt rasval 🙂

Vi hade två katter innan vi tog hem våran havanais, kan säga att det var inga problem alls från första stund. Visst tyckte väl katterna att han var lite konstig först, och som #3 säger så är det ju viktigt att katterna har någonstans där dom får vara ifred.

Nu har vi två hundar och så två katter och det fungerar hur bra som helst. Den ena katten står och tvättar den ena hunden och dom är väldigt goa mot varandra.

Lägger in en bild på min havanais Algot som valp när han busar med katten.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Billfeldt
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era svar och vilka fina djur ni har. Klösmöbler är inget problem. Jag har 2 från petfun i tyskland(rekomenderar). Om man säger så här så kanske ni förstår. Jag bor hos katterna inte tvärt om. Jag hoppas det kommer gå bra. Hade varit så kul.

Hanna

1 av mina katter för någon vecka sedan:)