Bichon iFokus

Bichon

Etikettavel
Läst 1391 ggr
LinaK
1

Viktigt att träffa hanen?

När ni ska köpa valp, tycker ni att det är viktigt att få träffa hanen till valpen?

Om ja, varför tycker du så?

Om nej, varför tycker du inte att det är så viktigt?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Minisen
1

Nej, inte på den rasen jag är intresserad av (eurasier) då jag:
1. endast köper av en kennel jag vet väljer sånna hanar jag själv gillar
2. rasen är så liten att jag oftast själv också har koll på hanarna som används

Antar att det är skillnad om man kanske ska använda hunden till bruks/vallning/tävlingar osv…

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

Viccan92
1

Helst vill jag träffa båda föräldrarna eller ja hur myckets släkt som det bara går. Till nuvarande hunden träffade jag inte mamman utan pappan och några halvsyskon.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

joheck
1

Jag ser det inte som ett absolut måste, men helt klart ett stort plus! Det gäller ju att köpa hund från en uppfödare som man verkligen känner att man kan lita på och trivs med.

Jag har träffat både mamman och pappan till mina, samt även farmor.

SaraC
1

Jag ser det inte heller som ett måste, men finns möjligheten gör jag det gärna. Varför? Det som är viktigast för mig är att veta att pappan är frisk och det behöver jag inte träffa hunden för att få veta. Mentaliteten är såklart också viktig, men jag köper ju valp av en uppfödare jag har förtroende för och jag skulle även "kolla upp" hanen på egen hand.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Billfeldt
1

Temperament och friskhet vill jag om möjligt gärna se på båda föräldrardjuren. På katt sägs hanens temperament lämnas i högre grad än till ungarna. Hund har jag ingen aning om;)

[Sniff]
1

När jag köpte Athos så träffade jag inte hans pappa. Nu när jag så smått har börjat leta efter en till hund så spanar jag på hanar också. Ofta så har uppfödare bild och info om pappan på hemsidan, så då får man veta lite iallafall, även om man inte träffar honom.

En seriös uppfödare avlar ju bara på hundar med bra temperament, så hittar man en uppfödare som verkar bra i övrigt så känner jag inget större behov av att få träffa pappan. Men det är klart att det skulle vara jätteroligt ifall den möjligheten fanns! 🙂

[Teddies matte]
1

Absolut, när jag skulle köpa valp fanns inte hanen i samma land men hanhundsägaren kom över hit så alla intressrade skulle få träffa hanen.

Jag vill ha möjlighet att själv bekanta mig med hundarna utöver vad ägarna själv berättar.