Bichon iFokus

Bichon

Etikettbeteende
Läst 1768 ggr
Enyahund
0

Tips för att få valpen rumsren?

Har en valp på 9 veckor och självklart är hon inte rumsren ännu.

Men jag skulle vilja få lite tips och råd på hur man kan göra för att få henne rumsren fort? Hur har ni gjort? När har era hundar varit rumsrena?

[Sarahansson1]
0

Oj 9 veckor då kan du räkna med att hon kommer göra inne ett tag till iaf..  Vilken ras är det? (Vissa raser blir senare rumsrena än andra)

De är bara att gå ut varje gång hon har ätit, sovit och lekt jag brukade minst gå ut med mina 1 gång i timmen. Sen när hon väl gör ute belöna (under tiden hon kissar bajsar inte efter) 

Vissa belönar även med godis de har jag dock aldrig gjort. Men jag tkr inte du behöver oroa dig över det hon är en liten bebis som kan göra inne ett bra tag till. De är bara att jobba på och inte skälla på henne när hon gör inomhus. (Risken är att hon gömmer sig när hon behöver kissa/bajsa och då kan de vara svårt att se när hon behöver gå ut.

tjoopa
0

Våran är snart 6 månader och vi litar nästan helt på honom nu :P När han går undan eller när vi är borta brukar vi hålla ett extra öga på honom men han har inte gjort någon olycka på länge nu (hänt någon gång hos svärmor men dem har en tik så det är kanske därför?) :) När vi skulle lära honom att göra ute så var det helt enkelt att gå ut ofta som gällde, vi var ute varje halvtimme/timme. I början var vi även ute på nätterna men han är ganska kvällstrött och lat av sig så han hade bara varit hos oss nån vecka innan vi fick börja sova en hel natt. Vi berömde honom massor när han gjorde ute och när det hände inne var det bara att banna sig själv för att man varit ouppmärksam :) Det tog rätt lång tid för oss att bli "säkra" men vi bor i lägenhet två trappor upp och skaffade hund på hösten/vintern så jaa… får väl skylla oss själva lite ;) Han var även rätt frusen av sig som liten så han ville ogärna gå ut så han gjorde inne för att slippa antar jag :) Men man kommer långt med envishet :P