Havanese/tibbe/löwchen?
Jag och pojkvännen funderar på hund inom de närmsta åren. Vi är båda runt trettio, han uppvuxen med hund (tax, westie och am-cocker) och jag är uppvuxen med utekatter, innekatter, andra mindre husdjur samt hästar.
Jag har dock alltid gillat hundar och bönat mig till promenader med grannarnas jyckar samt nu på senare tid tagit hand om kusinens beagle en hel del. Pojkvännen joggar, cyklar och klättrar. Jag promenerar gärna och länge, cyklar och åker längskidor ibland.
Vi söker en mindre hund som är pigg och vänlig. Den får gärna följa med oss på ovan nämnda aktiviteter som jogging och cykling men ska också klara av att "bara" promenera samt trixa lite hemma (hjärngympa). Vi har inga små barn men det kan komma in i bilden, äldre barn (6 och uppåt) kommer finnas i hundens liv.
Tanken är att hunden ska vara med pojkvännen på jobbet och ska då helst inte vandra iväg, inte skälla och leva runt (det är iofs mer en uppfostranssak mer än en rasfråga, men dock). Är den inte med där kan den komma att passas antingen av våra pensionerade respektive föräldrar eller på hunddagis.
Jag har planer på att ta certifikat för terapihund eller liknande, fast det beror ju på vilken liten individ vi får till oss förstås. Men jag vill gärna att rasen i sig har goda förutsättningar.
Pälsvård är inget vi räds men vi tar hellre en borstpäls eller trimpäls att hålla ordning på snarare än en fällpäls.
Så vitt vi har letat runt verkar havanesen som något för oss. Det enda kan vara att den inte orkar med fjällturer, jogging och annat kanske?
Tibetansk terrier har bättre storlek men kan kanske för en hund-ovan vara lite för "terrierig"? Hunden ska kunna hanteras av både oss, de pensionerade föräldrarna och barnen (som är hundvana och själva har en cocker i familjen).
Löwchen verkar vara en pigg och frisk ras, kanske är den för pigg för att få sina behov tillgodosedda? Vi har ju en hel del slappa kvällar i soffan också.
Övriga raser vi sneglat på men inte kommit överrens om/klickat med är: Cavalier (neg:pälsen), Bedlington (Neg:egensinnig?) och dvärgschnauzer(neg:skällig, ej lätt första hund?)
Kan ni som är klokare på hundar än vad jag är hjälpa oss i den här frågan?
Vår Havanaise tik Joy är en toppen kompis. Följer med på alla våra upptåg, pigg och glad. Tycker inte att hon blir speciellt trött av långa promenader, tvärtom så orkar hon busa en hel del när vi kommer hem. Vi håller hennes päls lång lite pyssel är det allt men hon är så van och lägger sig så snällt på golvet när vi ska kamma henne. Enda nackdelen är att det fastnar en hel del pinnar och dyl. i pälsen speciellt när vi är i skog och mark.
Hon älskar att träna olika trix, superduktig på att vara lyhörd för vad man vill.
Tror att denna ras skulle passa utmärkt som terapihund, så människovänlig som dom är. Joy bara älskar människor och barn, hundar går bra det med.
Hon är även bra att ha med sig när vi ska bort, lugn och fin springer inte runt utan håller sig vid oss.
Tycker verkligen ni ska skaffa en Havanaise, bättre hund kan man inte ha. Det är även vår "första" hund, alldeles perfekt.
Med bestämd och kärleksfull uppfostran kan man nog lyckas med alla raser:)
jag ska svara så fort jag får tid..
Håller med ovanstående att havanaisen låter som ett bra val för er faktiskt. Min kille hänger med på länga promenader, han kan gå flera mil utan att bli så trött. Dock är detta inget han kräver eller måste ha, utan han klarar att slappa i soffan så länge jag önskar. Det enda en havanais vill är att få vara med sin familj, och det verkar ju ni ha tänkt på
Hade inte våran havanais varit så nojjig vid vattendrag så hade han fått följa med på fjällsvandring på kungsleden, det hade han klarat utan problem. Men nu så skulle han aldrig vada över ett vatten drag utan att bli buren. (hände en liten incident när han var valp)
Du säger också att ni önskar att hunden ej ska ha lätt till skall. Kan säga som såhär att jag var på havanaisträff förra helgen och det var ca 20 havanaiser med på träffen och det var verkligen tyst. Så som jag har uppfattat rasen så är den väldigt tyst (såklart finns det undantag) Var så härligt på den hundträffen vi var på att alla hundarna kom överens, det var okastrerade hanar tillsammans med tikar och det var inte slagsmål. Var så kul att se att så många av samma ras var så lika varandra, men ändå olika såklart i personligheterna.
Angående löwchen, så uppfattar jag den som väldigt allsidig, lite lik havanaisen till sättet. Väldigt anpassningsbar så jag tror även att det är en ras som passar er. Du kan läsa rasbeskrivning om löwchen som jag skrivit: Rasspecial - löwchen
Undrar du något så får du gärna fråga
Vi svarar gärna på dina frågor!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hej hej jag har två bichon havaniaser och jag tkr också att havaniasen låter som en bra hund för er.
Jag tkr havaniasen är en väldigt allround hund som vill och kan vara med på det mesta. Att gå långa promenader är inga problem för mina hundar de njuter så länge promenade varar. Jag har gått 1,2 mil några gånger med Amadeus. Dock inte den andra (då han har vart valp och då ska man helst inte gå för långt)
Men iallfall och han älskar det! Han följde med i tempot hela tiden och hökade farten när vi gjorde det. Dock är det inget han behöver göra varje dag för att må bra.
Däremot blir hundar och vänjer sig till vad man gör dem till. Jag brukar ofta vara ute flera gånger om dagen när jag är hemma med mina hundar och det är vad de är vana vid.
Så de måste få komma ut varje dag helst två promenader varje dag. Jag brukar även träna mkt med dem absolut inget havaniasen kräver om man inte vill hålla på med det. Mina är vana vid det men om jag är trött nån dag efter jag kommit hem från skolan gör de inget om de inte får träna en dag eller två. Men ibland när vi tränar så behöver de inte vara några långa pass 10-20 min kanske.
Däremot om de inte får komma ut kan de bli lite jobbigt. Amadeus (den ljusa kan bli mer skällig) Och Elton (den mörka vill bita i alla skor och ta in och ut dem) Men som sagt detta händer nog bara om hunden är van vid det (undatag finns alltid!)
När det gäller att jogga tror jag varken löwchen eller havaniasen skulle passa. Då båda raserna är såpass små och har korta ben måste de springa för att hänga med i erat tempo. Och att springa i långa sträckor sliter MYCKET på kroppen. Men med ett tibbe går det nog utmärkt om det inte är en väldigt liten tibbe då. Min klasskompis joggar med sin och han travar fint brevid.
Cykla funkar för alla raserna bara att se till att de håller sig i trav och inte galopp. Jag cyklar med mina havaniser ibland och det går fast jag kan inte cykla fort. Annars kan man alltid skaffa en cykelkorg om man vill kunna cykla snabbt. Kortfattat är havanisen en hund som är väldigt anpassnings bar när det gäller metal och fysisk träning.
Och de andra ska nog också gå bra. Bara man tar det i lagom takt. Vet inte hur det är med de andra raserna. Men på havaniasen kan det bli stora snöbollar påpå ben mage(vanligast ) Men kan även förekomma på andra ställen. Detta händer om det är 0 gradigt eller några + =kramsnö alltså. Snöbollarna kan göra det svårt för hunden att röra sig. Då kan det vara en bra ide att kolla efter en overall (hunden blir dock inte lika smidig med den på) Men jag tror inte det skulle komma så många snöbollar om man håller en havanias i en väldigt kort frissa. Men då får man tänka på att de kan frysa lite men då är ett täcke ulltimat:)
När det gäller barn tkr jag ni ska berätta det för uppfödaren att barn kan komma in i bilden och att ni vill ha en hund som kan komma övrens med barn. ex om man vet att föräldrar djuren inte är förtjusta i barn ska man absolut inte ta en valp ifrån dem ( allt som har med mentalitet att göra kan vara ärftligt) Sen gäller det även att barnen lär sig hur man ska bette sig när man är med hunden. Jag har tre småsyckon och de har fått lära sig att hundarna ska få vara i fred när de leker äter sover gnager på ben. Och att de även är frihets zon på deras korgar.
När det gäller pälsvård på havaniasen. Så tkr jag själv inte att den är så SVÅR som alla säger att den ska vara. Om man har ett bra schampo balsam och borstar så brukar det gå susen. Jag badar mina 1 gång i veckan och jag får ofta frågan:
-Hur orkar du?
Och det svaret är väldigt lätt ja jag orkar för jag gör nästan aldrig något annat med pälsen då. Det brukar räcka med en gång 1 veckan om man gör det ordentligt. Annars kan man göra det var 14:e dag (bada) och borsta lite titt som tätt.Dock så är ju allt enklare med en kort päls ochd et fastnar inte lika mkt. Sen är det ju lite mer än självaste pälsen som man behöver göra på sin havanis. Ex rycka öronhår klippa päls vid trampdynor. Och det är något man måste göra! Jag har en av mina korthårig och den andra långhårig. Och jag tkr inte att det är så svårt med min kille som jag har lång. Jag borstar kanske 2.3 gånger veckan för att dels kolla om han har fått några tovor (vilket han väldigt sällan har bara för att jag håller koll på pälsen och borstar då och då) Sen har jag ett bra schampo och balsam som motverkar tovor lite. Jag hade säkert inte behövt borsta honom så ofta men jag tkr det är så roligt att snygga till honom :) Sen bad 1 gång i veckan och han håller sig kanon fin! Kör samma pogram med den andra vovven fast inte borsta lika mkt men bad 1 gång i veckan! havanisen kan däremot hamna i en jobbig tid när pälsen tovar sig lättare och den brukar vara från 10 månader - lite över håret. Och min långhåriga kille är där nu. Men tack vara att jag har bra grejer så har han kanske fått 5 tovor hela sitt liv. Bara man lär hunden tidigt att det är som en liten mys stund när man håller på med pälsen och allt annat. Så brukar de inte bli några problem + bra grejer att använda.
Jag tkr havanisen låter som ett toppen val för er men tänkt noga. Tänk på att det är en familjemedlem ni ska leva med i många år. Säg bara till om du undra ngt
'
Lägger upp en bild på mina grabbar för några veckor sedan Amadeus päls har blivit mkt längre sedan dess. Båda nybadade!
Tack alla för genomtänkta svar! Känner att jag har fått en inblick i hur havanese-livet kan vara - och visst kan jag tänka mig ett sådant! Pojkvännen hade fått förslaget norfolk/norwichterrier och de verkar ju också vara väldigt vänliga och sällskapliga hundar.
Ingen av de hundar vi tittat på är ju egentligen någon "jogginghund", det är jag medveten om. Jag skulle gärna cykla en bit med hunden för att sedan låta den åka vidare i korg. Hunden kommer för oss fungera som motivation för oss själva, vill den vill vi! (Och i ärlighetens namn promenerar jag mest, men pojkvännen springer gärna och ofta!)
Nu är ju detta bichonsidan, kanske ska vi vidga vyerna lite och kolla på snäppet större hund? Med i sådana fall med många av bichonens (främst havanesens) egenskaper. Sällskaplig, vänlig sällskapshund.
Hoppas på fler tips och råd. Tack på förhand!
Jag håller inte med om att man inte kan jogga med sin havanais. Min sambo har joggat 2,5 km med våran havanais. Han ska ta upp träningen med honom igen och har som mål att tillslut springa 5 km med honom. Och tävla i ett sånt "hundlopp". Givetvis så springer ju kanske inte min sambo i fullfart, utan mer i joggtakt och Algot som våran hund heter hänger med riktigt bra. Dom brukar springa på elljusspåret där det är fint och mjukt underlag
Men är du intresserad av andra hundraser i större storlek så kan jag väl rekommendera några; Eurasier, keeshond, mellanpudel, tibetansk terrier. Det tycker jag är bra sällskapsraser som man kan göra lite av det man vill med.
Sen kan jag ju rekommendera coton de tuléar, den har i princip samma temperament som en havanais men lite mer alerta och kräver lite mer skulle jag säga
Lite mer livliga skulle jag säga.
Nu "puffar" jag den här tråden igen. Är fortfarande nyfiken på era tankar och åsikter. Vi har haft tankarna på vovve nere ett tag men nu börjar de gro igen, ska väl sägas att det dock är inom året eller nästa som vi planerar att skaffa hund. Premisserna och mina frågor är desamma, dock funderar jag nu. Också på tik eller hane (lutar mot hane och grundar väl egentligen det mest på de kastrerade, jämna hundar jag träffat). En annan fundering är vilken valp i kullen man ska titta efter om vi söker den som inte är mest framåt och först komer fram men inte heller den som gömmer sig, kort sagt en stabil, trygg första hund (och valp). Det har också ploppat upp fler små barn i vår umgängeskrets, allt från "nollåringar" som också ska vara flockledare, klappsugna tvååringar och leksugna femåringar. Hur ska jag tänka där i mitt val av valp? Och om VI skaffar barn, vad är det "bästa" att börja med? Vovve som lär känna bebis eller bebis som introduceras till en valp, om ni förstår min fråga. PUFF alltså och tack på förhand/ Maria :)
Nu har jag inte läst alla svaren från mina kära sajt jämlikar, dom har ju skrivit såååå mycket :P Blir kanske lite upprepning nu alltså.
Jag tycker att en bichon verkar passa er ypperligt. Dom klarar av att ta det lugnt vissa dagar men hänger gärna med på allt ni kan hitta på. Att dom inte skulle klara av att följa med på fjällvandring eller jogging/cykling håller jag inte alls med om. En vältränad bichon klarar det galant, det är ju hundar trots allt ;). Jag har ingen bichon själv utan två papilloner som ligger på ungefär samma storlek, dom får hänga med på cykelturer och har även vart med på fjällen utan några helst problem.
Min morföräldrar har en Norfolkterrier, det är ju just det, en terrier. Den rasen skulle säkert också kunna passa er, men det krävs verkligen en speciell typ av människa för att ha terrier. Tänk på att de är jakthundar och gärna sticker efter vilt, även om det går att träna på såklart. Slänger in en bild på han också.
Så glömde jag svara på de nya frågorna….
Största skillnaden mellan tik och hane är att tikar löper. Hur mycket det påverkar en tik varierar, även blodmängden varierar.
Se till att välja en bra uppfödare som ni kan få stöd och hjälp ifrån. Oftast så är det bäst att låta uppfödaren välja vilken valp som kommer till vem. Berätta vad det är ni söker i hunden så kommer uppfödaren som känner valparna bäst att para ihop er med rätt valp. Självklart ska ni inte ta en valp som verkar sjuk eller på annat sätt olämplig.
Tror inte det spelar så stor roll vad som kommer först, hund eller barn. Om ni uppfostrar hunden till en trygg och fin individ så kommer det inte bli några problem.
Som ägare till 2 löwchen så röstar jag på att ni skaffar en sådan så klart! =) de har ganska långa ben ändå & hänger med på allt. Älskar att bada på sommaren & simmar gärna ut på djupare vatten. Vissa gillar även att dyka. De behöver aldrig ha kläder på sig för att det är kallt eller att det regnar ute. Att vägra att gå ut för stt det regnar ute skulle aldrig falla dom in! Toksnabba är dom oxå & är duktiga på att finta trots hög fart. De är sociala & vill vara nära en jämt. Är inte bjäbbiga för fem öre men har lite vakt i sig & larmar ofta när något oväntat eller konstigt händer men tystnar fort vid tillsägelse. Lättlärd, glada, har stor vilja att behaga & gillar att använda hjärnan! Smarta, frisk ras & uthållig. Klarar allt ni söker i en hund men kräver det inte! Går oftast bra ihop med båda könen samt andra husdjur & barn. Är inte hårömma och trots sin ringa storlek väldigt modig. Jag har båda mina lejonklippta efter standarden dels för att jag tycker de är snygga så & dels för att jag ställer ut en del samt för att det är hygieniskt. Men de är väldigt fina oavsett hur man klipper dom men det är väldigt enkelt att hålla efter lejonklippningen från att man får hem valpen då uppfödaren har rakat valpen före leverans dagen. Lycka till i ert val av ras nu!!!
Tack för nya svar med stor behållning! Ja, ju mer vi (jag främst) kikar runt desto mer verkar havanaisen alternativt löwchen som vovven för oss! Norfolkterrier har vi dock tittat på och jag var nästan säker på att den var hunden med stort H men då inflikar killen att han hellre har en mjuk hund (till pälsen dvs) och som är lite puffigare och "gulligare". Löwchen är jag mycket nyfiken på, det var faktiskt genom den jag hittade bichon-raserna, och jag har fått intrycket att den liknar en långbent havanais med lite mer krut, det vill säga liiite mer alarm och mer på tårna? Att havanaisen är lite mildare? Men detta utgår bara från sådant jag läst så det kan vara helt galet. En fördel med löwchen kan ju vara storleken över havet, dvs går vi en skogspromenad får vi bara med en kvarts skog hem till skillnad från havanaisen som drar med sig halva? ;) Jag har inget emot täcken men däremot känner jag att overaller är lite bökigt kanske? Håller man vovven (oavsett ras) nerklippt kanske det räcker med täcke? Vad säger ni som har pälsraser som dessa? Fick av en kompis föreslaget blandning med pudel då dess krulliga päls inte tovar sig och drar med bröte som en lång silkig? Men jag känner för det första, blandraser för hårlagets skull kan slå ut på personligheten pch mentaliteten plus att den krulliga pälsen kanske fungerar som en tvättsvamp?
#12 Jag har ju min havanais nerklippt och vi kör för det mesta med enbart täcke, använder overall någon enstaka gång ibland om vi ska ut i snön och han får pulsa. För då kan det fastna en hel del snö i pälsen. Fast det är när han har lite mellanlång päls eller hur man nu ska förklara.
Min havanais drar inte inte så mycket skräp då han är kortklippt, men har man dem långhåriga får man räkna med en hel del skräp som måste plockas bort ur pälsen 
Jag håller med alla tidigare inlägg om Havanaisen. Har själv två st en tik och en hane. Passar perfekt i en familj med barn,har fyra st mellan 1-10
Jag har båda nästan" fullpälsade" klipper ner dom på magen och ljumskar,underlättar lite. Använder en tunn vind/regnoverall när det är risk för snöbollar och riktigt ruskväder.
Måste bara inflika att Tibetansk terrier INTE är en terrier utan den tillhör sällskaphundsgruppen. Tycker absolut att den är ett gott alternativ till Havanaisen. Mer finns att läsa på www.tibetanskterrier.svktr.nu