Behöver Steriliserings-hjälp =)
Min mor har två bichon havanaiiser, en tik och en hane.
Hanen är 8 år och tiken 4, hanen är utställd champion och tiken är också utställd några gånger, båda väldigt fina och har ett bra lynne. Tiken har inte fått några valpar än för hon 'släpper' inte till med hanar, men hon har släppt till med våran hane så det har varit nära på parning.
Nu är det så att vi har lite delade meningar ang detta problem vi har, hon vill gärna sterilisera tiken för att underlätta för våran hane vid löpning och sådant medans jag har för mig att med tanke på tikens ålder så kan det bli problem med typ inkontinens och dylikt?
Är detta sant? Man läser runt lite överallt och såklart har alla delade meningar så man vet inte riktigt vad man ska tro längre hehe.
Är det bättre för tikens hälsa att få en kull före hon steriliseras eller inte?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Om tiken ska bli mamma börjar det bli hög tid att bestämma sig då hon är 4 år, det rekommenderas att en tik inte är äldre än cirka 5 år vid sin första kull.
Det spelar ingen roll för hunden om hon får en kull före hon kastreras eller inte.
Det finns både för- och nackdelar med kastrering. Här kan du läsa lite till exempel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Okej, tack för lite bollning ang. detta :) Ska höra med morsan lite till hur hon vill göra.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jo det är det också, jag tycker att vi borde ta en kull dels för deras lynne för dom är två helt underbara hundar och dom passar ihop så himla bra.
Det skulle bli riktigt fina valpar efter dom här två. Får se vad som händer
-Albert Einstein