Bichon iFokus

Bichon

Etikettraserna
Läst 1285 ggr
htt
0

Intresserad av Coton!

Hej!
Jag har kollat runt lite på småhundar till nästa hund (har just nu en blandras, ca 50 cm i mkh.) Jag känner att jag vill ha en mindre, smidigare och mer "portabel" hund senare i livet. Detta lär väl bli aktuellt inom 2-10 år.

Det jag är intresserad av är väl egentligen agility, lydnad, rallylydnad och viltspår. Jag vill ha en hund som gärna följer med ut i skog och mark, till stallet, på cykel eller skidtur osv. Men ändå inte går i taket om vissa perioder i livet blir lite lugnare, såsom vid sjukdom eller andra händelser.

Har även intresse av att ställa ut.

Har nu några frågor, jag har försökt kolla runt lite på olika sidor men tycker det är roligare att höra era åsikter!

Hur skulle ni beskriva denna ras, och tror ni det skulle kunna vara något för mig?
Hur mycket krävs det egentligen för att hålla pälsen i bra skick?
Har rasen några kända hälsofel, rädslor eller annat värt att nämna?

Tycker det verkar vara en sprallig liten ras!

joheck
1

Haha Helena har sambon gått med på detta!Flört

Vet tyvärr inte så mycket om rasen förhoppningsvis kan nån annan hjälpa dig. Om jag inte minns helt fel så ska väl Lina ha en del erfarenhet/kunskap av rasen.

htt
0

#1- Hahaha ;) Vet inte riktigt HUR jag ska övertala honom… ;)

LinaK
1

Hej, vad roligt att du är intresserad av cotten Glad Vi var helt bestämda från början att det skulle bli en cotte, vi hade till och med kontaktat uppfödare. Men då uppfödaren också hade en kull havanaiser så fick det bli en sådan då de finns i lite fler färger. Men jag är fortfarande väldigt inne på cotten som nästa hund.

Jag tycker absolut att cotten verkar vara något för dig, det är en ras som gillar att röra på sig och vara med på olika aktiviteter. Dom är snabba som sjutton och väldigt smidiga så dem passar ju utmärkt till agility. Det är en mycket tuff liten hund och dom är riktigt roliga och påhittiga. Men som du söker så är det också en ras som kan ta det lugnt och har inga krav på mängd aktivering vilket jag tycker är perfekt Glad

Pälsen ska vara lite mer lättskött än en havanais, men om man vill hålla pälsen lång så krävs det väl en del. Ordentlig genomborstning av päls 2-3-4 gånger i veckan, det beror ju på pälskvalité som jag förstått det har vissa väldigt lättskött päls medans andra tovar sig lätt. Men det som är A & O med en pälsras är bad, för det är smuts som gör att pälsen tovar sig. Därför är det viktigt att man håller hunden ren och badar ca var 14:onde dag oavsett längd på pälsen. Det gör det också mycket lättare att hålla ordning på pälsen.

Är man inte intresserad av utställning eller så, så är verkligen rasen supersöt i kort päls med och det gör ju att den blir lite mer lättskött.

Angående hälsan så är det en relativt frisk ras, men som med alla småhundar så kan ju patella förekomma. Men jag skulle inte säga att det är något rastypiskt. Hos vissa individer (främst i Finland dock) så kan PRA förekomma, därför är det viktigt att man väljer valp från en uppfödare som ögonlyser sina hundar. Men som med patella så är det inget rastypiskt och här i Sverige så följer inte uppfödarna av rasen något specifikt avelsprogram, så rasen anses vara friskt Glad Dom ligger i dem billigare grupperna när man tecknar försäkring kan jag också nämna.

Fråga gärna om det är något annat Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se