Pälsvård
Rätt borste? Vilket shampoo? Hur kamma? Var börja? Många frågor dyker upp när det kommer till pälsvård för din lilla vovve, här kommer några tips.
När man skaffar en hund som man vet kommer att kräva en del pälsvård så är det viktigt att man vänjer hunden vid det redan från början.
Först och främst kan du och hunden öva på att bara ligga på sidan och att h*n låter dig klappa den. Bara den ligger still och inte försöker fly. Till en början får man nöja sig med korta stunder för att sedan utöka tiden.
Sen är det dags att plocka fram borstarna. Låt hunden lukta och känna på dem lite innan du börjar kamma/borsta. Samma sak gäller här tycker jag, förvänta dig inte att du ska kunna kamma igenom hela hunden första gången - det kommer h*n antagligen inte gå med på. Börja försiktigt och ett par strykningar bara och beröm ordentligt.
Jag använder mig i huvudsak av tre bostar (bilden ovan), en bredtandad kam som jag drar igenom först för att få ut de värsta tovorna, sedan den vanliga borsten för att "lena" ut pälsen och sedan har jag den lilla röda till mustachen och för att ta bort eventuellt "ögonguld"
Den är verkligen jättebra och man får bort precis allting som sitter i ögonkanten. Var försiktig de första gångerna bara så att ni inte råkar sticka hunden i ögat.
Skaffa tidigt ett bra ställe för både dig och hund att vara på när det är dags för pälsvård. Vill man så kan man ha ett lagom högt bord att lägga hunden på, men det gäller att h*n inte trillar ner. Ett bord är att föredra eftersom det besparar en del ryggont som man kan få av att sitta och böja sig på golvet.
Viktigt att tänka på är att alltid borsta igenom hunden innan ni badar den - om hunden har tovor när den kommer i badet så blir det som stenhårda kakor av det och de är i princip omöjliga att reda ut.
Skaffa en halkmatta att ha i badkaret eller duschen så har ni större kontroll på hunden. Börja sedan med att temperera vattnet till ungefär 38-40 grader skulle jag vilja säga. Hundar har högre kroppstemperatur än vi människor, men det får inte vara för varmt heller. Man känner om det är för varmt, förlita dig på din egen känsla.
Ett litet tips bara; när jag ska shampoonera så brukar jag hälla upp en klick i en bunke med lite varmt vatten för att sedan vispa det - på så vis kan du hälla det över hunden och få det jämnt fördelat.
Få upp ett bra lödder och löddra hela hunden, glöm inte undertill, svansen eller i baken - där kan det samlas mycket skit eftersom det är små hundar som går med både nos och bringa i backen 
Balsamera hunden efter att du sköljt ur shampoot och skölj sedan igen.
Krama ur så mycket vatten du kan ur pälsen och lyft sedan upp hunden i en bra handduk (alltså en handduk som verkligen torkar, gärna en gammal urtvättad en) och torka den så bra du kan.
Stoppa gärna in handduken i öronen på hunden med hjälp av ett finger och torka där också.
Fönen kan vara lite skrämmande till en början, men hundar vänjer sig snabbt. Se till att ha ett stadigt grepp om hunden och sluta inte föna förrän hunden ger med sig. Slutar du när hunden får utfall eller gnyr så kommer den att lära sig att den kommer undan när den gör någon av de sakerna. Som alltid när det gäller hundar - var konsekvent!
- Nu ska vi göra det här och det hjälper inte om du gnyr.
I början får man ta allting pö om pö eftersom valpen måste få tid att vänja sig vid alla nya moment.
Ge det tid men ge inte upp!
Gör detta till en vana, passa samtidigt på att känna igenom hunden. Alla tassar och kolla klorna och trampdynor. Kolla om håret mellan tramdynorna behöver klippas. Det gör du med en fast hand runt tassen och med en liten sax. Var bestämd.
Kolla igenom hunden tänder, kolla öronen och ryck bort hår ur hörselgångarna om du har en ras som kräver det. Kolla igenom pälsen efter fästingar (bör göras dagligen om ni varit ute på promenad) och känn igenom hunden. Gör man detta regelbundet så blir det bara lättare och lättare och man skapar samtidigt ett fint band mellan ens hund och en själv.
Lycka till!
Foto:©Emma Ullsjö
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Jätte bra artikel! och söta bilder på en nybadad vovve 
Tycker denna artikel blev suverän :) Bra jobbat Emma!!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Tack. Den skrev nästan sig själv eftersom jag hade så mycket jag ille berätta och tipsa om. Men någonstans måste man sätta stopp, annars drar det lätt iväg.
--------------

bra jobbat:)

bra jobbat med artikeln tycker även jag…
en fråga: min dotters hunds frisör säger att man ska KAMMA en cotte…..har inte pratat med henne själv men jag undrar varför… själv i smyg så borstar jag först för att sedan kamma…
en fråga till: var börjar man borsta o var slutar man?…. känns ju enklast för mej att börja över ryggen men när magen är klar så är ju inte ryggen så välkammad som den var från början….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#6 Jag borstar först sen börjar jag kamma noga, tar rätt lång tid (ca 1 timme) för mig :/. Min vovve har cotte i sig.

#6 Jag tror att man ska kamma först för att kunna reda ut eventuella tovor som uppstått. Genom att kamma med en bredtandad kam så sliter du inte lika mycket på håret och det blir inte frissigt på samma sätt. Om man börjar borsta ut en tova så måste man dra fler gånger och slita lite extra vilket i sin tur sliter på pälsen..
Min uppfödare förklarade för mig att hon lägger hunden på sidan och börjar sedan kamma från magen och uppåt ruggen - i den riktningen med kammen också. Det är i och för sig när de är riktigt långhåriga.
Personligen börjar jag nästan alltid i ansiktet och arbetar bakåt, men dt kanske blir svårare ju längre pälsen blir..
Jag tror att man ska prova sig fram och hitta sin egen teknik och en som hunden tycker om.
--------------
#6 Jo man kan visst borsta en cotte. Men se till att inte borsta när pälsen är torr, det slits rätt så rejält om man har en borsta med piggar. Ett bra spraybalsam är att rekommendera när man borstar och kammar emellan bad!

ska man ha schampo med eller utan parfym?…jag tycker att Nero luktar underbart med lite parfym i pälsen men andra hemmet gillar det inte. Vill inte att mina barn ska få skäll för något som jag gjort. Spraybalsam har jag köpt, naturligtvis med parfym.
Ska testa nästa gång han kommer hit…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#10 Det är ju bra om du använder ett speciellt hund schampo, finns en hel mängd att välja emellan. Jag personligen gillar Esprees produkter, kan verkligen rekommendera balsamet "Rainforest Conditioner", pälsen luktar godis långt efter man har badat hunden
och pälsen blir blank och fin.

#12: Tihii… Mina hundar ser jag inte röken av från att jag ens tänker: "Ska ta och borsta en hund!" Då pyser under soffan eller på något annat omöjligt ställe! Jag hinner knappt resa mig för att hämta den där kammen, borsten. Så matte får vara lite trickigare ändå. Tänker jag borste så tänker jag samtidigt: "Nu skall vi ut o kissa vovvarna." Då blir de lurade, men naturligtvis får de sin runda och sedan… Voilà trimbord. Heheh… De är fyndiga.
BRA artikel!

håller med 11# testa espree det är ett drygt schampoo som du ska blanda upp i en uppblandningsflaska. Helt underbart schampo!
Puttar upp denna artikel då jag tycker den är så bra.
superbra artikel!!
vet nån vart man kan köpa sånna dära små börstar till hur ska man kalla det skägget xd 
Hur blandar man ut Espree shampot och balsamet? Hur mycket vatten till hur mycket hampo/balsam?
Äre okej om jag lägger upp denna artikel på min blogg?
länkar sedan hit så att man vet vad jag har tagit det ifrån. :)