Skaffa bichon!
Nu ska jag och sambon skaffa en bichon havanais. Han har redan en tsm med familjen, men jag var inte alls sugen på en efter att ha träffat hans hund. Men var på en utställning och träffade ett par uppfödare och jösses vilka goa hundar! Blev helt såld. Så nu har vi tänkt och skaffa en liten valp.
Men en sak jag funderar på är vilket foder ska man ge? Amadeus här får royal canin, sensitive eller något så då det är de enda fodret som passar hans mage.
Vilket foder ger ni till era ? Finns det några för/-nackdelar?
Det kommer bli en renrasig bichon havanais med stamtavla och jag ska ställa ut henne/honom 
Har fler frågor men så här på morgonen så kan man inte komma på något längre 
Vad roligt! Det är verkligen fantastiska hundar!
Mitt tips är att in början ge samma foder som valpen fått hos uppfödaren. Det är så mycket som ändras när valpen flyttar så det kan vara bra att hålla sig till samma mat. Jag bytte foder i samband med att jag gick över till vuxenfoder.
RC ska ju inte vara något vidare foder så om hunden funkar på ett bättre foder så är det att rekomendera (nu menar jag er kommande hund och inte hunden som redan funkar på RC). Färskfoder är väl det som anses bäst och mest naturligt, det kräver dock plats i frysen och lite mer arbete. Ett bra foder där är Vom og Hundemat. Torrfoder så anses bland annat Orijen, Standart och Taste of the Wild som bra foder (har nog glömt nån här). Mina, som visserligen är papilloner och inte bichoner fungerar bra på TotW. Varken voh, orijen eller TotW innehåller spannmål.
Hoppas du blev lite klokare i alla fall
.
När är det tänkt att ni ska skaffa hunden?
Okej, men blandade du fodret innan du övergick helt till det nya?
har också hört att RC inte ska va nå bra. Blötfoder vill jag helst ge, men som det är nu så får varken vår mat plats i kylen/frysen 
Jag ska kika på de fodren :) Beställer du hem dom eller går det att köpa i affär? Vet du något om Iams torrfoder?
Vi letar just nu efter någon bra uppfödare, så när vet vi inte ännu :) Vi väntar tills vi hittar hunden vi klickar med :)
Med blötfoder menar du då färskfoder eller burkfoder? Burkfoder är inget som rekomenderas.
Jag baställer från animail.se, frakt direkt till dörren. Vad jag märkt brukar det dock vara svårt att få tag på dessa fodren i djuraffären, men ta dig en titt. Iams vet jag inget om. Magnussons som brukar gå att köpa i livsmedelsbutiker ska vara bra också.
Dags o svara kanske
Varför inte burkfoder
? Trodde det var bra :/ Men tror du att de bästa är att ge torrfoder då?
Vi ska åka och kolla på en valp till helgen :), som är leverans klar i början av oktober! Ska bli sååå spännande!
Åh, vilket bra rasval ni gjort
Dom är totalt underbara!
Vilken kennel ska du till i helgen?
Jag ger standardt till mina hundar, är ett bra foder till hyffsat pris. RC är inget jag skulle ge till mina hundar, alldeles för lågt proteininnehåll och det är endast ett reklammärke enligt mig.
Men vi kommer inom kort börja med färskfoder (Vom og hundemat) så det är väl något jag skulle rekommendera OM du har möjlighet att använda det
Lycka till! Bara att fråga om du undrar över något.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ja det tycker jag med! :D
Ett tag så lutade det mer mot en coton de tulear då hans syster har en som är helt underbar, men fick bli en havanais :D
Oj jag fråga faktiskt aldrig vad kenneln hette
, hon sa inget heller :/. Ska ta o fråga!
Är det något speciellt man ska kolla på hos vissa uppfödare? Samt hundarna, något speciellt man ska fråga efter :)?
Ska kika mer på fodret :)
#5 Nä burkfoder är inge bra innehållsmässigt så håll dig ifrån det. Många anser att det helt klart bästa fodret är färskfoder, och där verkar det vara voh som är det som gillas mest. Kan vara lite klurigt att få tag på har jag dock märkt, och det kräver plats i frysen. Annars så funkar ett (hög kvalitativt) torrfoder bra det med, hunden får i sig allt den behöver. Jag kör på torrfoder eftersom jag inte lyckats hitta något smidigt sätt att få tag på voh.
Tyckte väll att allt var för bra för att vara sant 
Vi åkte dit på lördagen, rätt tidigt. När vi knackar på så är det ingen som svarar, vi knackar o knackar men inget svar. Så jag testar att ringa till dom, men dom svarade inte, så vi stod där i kanske 1½ timme innan vi bestämde oss för att åka hem, ringt dom enda sen dess men inget svar 
Tack!
Fick ett mail av "uppfödaren" och tydligen så är den valpen som vi ville kolla på tingad nu. Hon bad inte om ursäkt eller något!
Har helt tappat suget att ens leta efter hund just nu :( Vågar man lita på någon mer?…
Hoppas den rätta valpen dyker upp snart!
Någon som har tips på någon bra uppfödare? :)
Absolut inte! Men man blir så otroligt besviken =(
Vi har bestämt oss för att hitta en uppfödare som planerar att ta en kull snart, och följa valpen från dag 1 :)!
Vilken dålig uppfödare!!! jag skulle aldrig köpa valp av en sån uppfödare :( Hoppas att du hitter en seriös uppfödare snart!! Lycka till!! :)
Jag rekommenderar Lollo på Ispärlans Kennel, hon är en sådan varm person! Var bor du någonstans?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se