Bichon iFokus

Bichon

Etikett: avel
Läst 2248 ggr
Billfeldt
0

Funderar på att skaffa en Bichon Havanais

Hej!

Helt ny här och har ännu ingen vovve;) Jag har hållt på med raskatter i många år men nu valt att kastrera mina djur och bara ha dem som goskatter. Det känns som det kan finnas plats för en vovve nu vilket jag alltid velat ha. Leter runt på sidor och läser på så mycket jag kan. Något som förbryllar mig är att det står på många uppfödares sidor att de kollats ua av hjärtat. Min fråga nu är vad är det man kollar efter? Det står nämligen inte vad jag kan se.
Finns det någon eller något rasbundet man försöker jobba med inom rasen? 
Bör ju vara något speciellt för annars tänker min katthjärna;) att en besiktningen där det ingår att man lyssnar på hjärtat räcker?

Tacksam för svar:)

joheck
0

Hjärtproblem kan med en enkel undersökning, “auskultation“ kontrolleras varje år, vid t ex vaccinationstillfället. De få hjärtfel som har konstaterats har för det mesta varit blåsljud, och i hög ålder. Dock rekommenderar vi att en veterinär lyssnar på hjärtat före parning för att utesluta att individer med blåsljud/hjärtfel används i avel i framtiden. Källa RAS - Bichon Havanais.

Att läsa RAS för rasen är ett jättebra sätt att kolla hälsan hos hundarna, dom samlar även in statistik.

joheck
0

Avelsdjur bör även ögonlysas och kollas för patella.

LinaK
0

Tycker du fått jätte bra svar av Johanna i #1, man undersöker som sagt hjärta för att se så att allt låter bra och att det inte finns några blåsljud Glad Blåsljud är sådant som kan uppkomma med åren och inte alltid något som kan upptäckas på en tidig besiktning.

Hoppas du fått lite mer klarhet! Bara att fråga på om det är något annat Glad

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Billfeldt
0

Tack för svar. Tycker dock fortfarande det är lite konstig;) På katt är det ju HCM som man till största delen kollat efter. Detta måste göras med ultraljud då man tyvärr inte har hittat genen på alla raser och inte till hundra % är rikgit säker på nedärvningen. Jag är väll dock lite för insnöad på kissarna. Ett blåsljud kan ju som sakt tyda på väldigt många olika saker.

Frågade en veterinär samma fråga som jag ställde här för ett tag sedan. Hon hade dock inget riktigt svar men nämnde att det var vanligt med klaffel på små hundraser:)

Tack igen och jag kommer säkert med massa nya frågor;)

LinaK
0

#4 Jag kan kolla vad en havanaisuppfödare säger om saken, så kan jag återkomma när hon svarat mig :)

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se