Bichon iFokus

Bichon

Etikettövrigt
Läst 5319 ggr
LinaK
5

Vardagsaktivering

Att aktivera sin hund mentalt är både roligt och bra, efter sådan aktivering får man oftast en glad och nöjd hund. I denna artikel tar jag upp lite olika enkla aktiveringstips som man kan utföra i hemmet.

Att aktivera sin hund är något många glömmer, många tror att det räcker med att gå långpromenader men många hundar kräver mer än så. Många tror att en bichonhund endast är en sällskapshund som man inte behöver göra så mycket med, men jag skulle säga att det är raser som verkligen uppskattar och tycker att det är roligt att lära sig saker.

TRIX

Dom flesta bichonhundarna är riktiga clowner och väldigt lättlärda och det är inte omöjligt att lära den olika trix, här kommer en lista med lite olika förslag på trix:

- Snurra åt höger (Kommando: Snurra)
- Snurra åt vänster (Kommando: Spinn)
- Rulla runt
- Sitta vackert
- Dansa
- Promenera på två ben
- Vinka och vacker tass
- Give me five och give me ten
- Krypa
- Backa
- Pang: död hund!
- Hoppa upp i famnen
- Skall
- Puss
- Buga
- Slalom mellan benen
- Stänga skåpsluckor och dörrar
- Tända och släcka lyset

Sitta fint! Foto: Synthare

GODISSÖK

Mycket uppskattad aktivering, man kan gömma hundens favoritgodis för mer motivation (något som brukar gå hem: korv, blodpudding, köttbullar med mera)
Börja med att gömma godbitarna på lättillgängliga ställen där det är lätt för hunden att finna godbitarna, sedan kan du med tiden successivt öka svårighetsgraden och gömma på mer svåråtkomliga ställen tillexempel uppe på möbler (ska givetvis inte vara stora möbler, tänker mer tv-bänk, stolar) och under saker under mattor brukar vara klurigt. Försök att gömma på lika ställen hela tiden, en bichonhund är smart och brukar lista ut var matte eller husse brukar gömma godiset annars.

ANVÄNDA TASSAR OCH MUN

Det finns mängder med aktiveringsleksaker och aktiveringsspel ute på marknaden idag, dessa kostar en hel del. Att aktivera sin hund mentalt behöver inte kosta pengar utan man kan använda sig av det man har hemma.

- En tom petflaska är utmärkt att fylla med godis och sen får hunden putta och buffa på den hur bäst den vill, försök att få hunden att använda sina tassar istället för att bita på flaskan (OBS! Håll hunden under uppsikt så inte flaskan går sönder)

- En tom toa/hushållspappersrulle är utmärkt att gömma godis i, här får hunden använda sina tänder och tassar för att få fram godiset.

- En tom äggkartong blir utmärkt att gömma godis i, likaså en vanlig kartong (typ en ursköljd mjölkkartong eller en tom pastakartong) kan man lägga i ett gäng godisar och hunden får kämpa för att få fram godiset.

- Om man tar en liten plastmugg och fyller den en liten bit med leverpastej blandat med foderkulor eller något annat gott godis och sedan lägger in den i frysen tills det är helt genomfryst har hunden sysselsättning en bra stund. Man kan även ta ett gammal märgben där märgen är urgröpt eller uppäten och fylla på med leverpastej eller mjukost och sedan frysa in. Detta är mycket uppskattat varma sommardagar.

- En burk som man vänder upp och ned med godis under kan vara riktigt klurigt för en hund, efter ett tag ser man hur hunden kommit på ett bra sätt att få bort burken.

ATT FÅ TÄNKA IGENOM SINA BESLUT

Att verkligen få tänka över sina beslut är bra att träna med sin hund. Här tänker jag att man tillexempel ska få hunden att låta bli en godis fast den är väldigt lockande.

- Lägg eller sätt hunden på golvet, lägg en godis framför hunden och försök få hunden att inte ta godiset (mitt kommande brukar vara “nej”) I början får man köra väldigt korta stunder då det kan vara en svår övning i början för godissugna vovvar. När man är nöjd med övningen ger man kommando till hunden att det är okej att ta godbiten. När hunden lärt sig denna övning ser man hur hunden koncentrerar sig på sin matte/husse i väntan av att få kommandot den väntar på. Här kan man också försvåra övningen genom att lägga godiset på hundens tass (förutsatt att den ligger ned)

- När hunden lärt sig att man inte får ta en godis som ligger på golvet utan kommando, så kan man försvåra det hela och så sätter man hunden på golvet och så går man några steg framåt och lägger godisen mitt på golvet helt synlig, sen går man själv några steg framåt bort från godiset och hunden. Nu sitter hunden mitt emot en med godisen emellan hund och förare. Sen ropar man in hunden och då ska hunden alltså inte ta godisen i mitten, ser man att hunden är på väg att ta godiset så säger man “Nej” eller något kommando som hunden vet vad det betyder, när du ser att hunden avstår från godiset så ropa till dig hunden igen och ge beröm sen så kan man ge tillåtelse att ta godisen som ligger i mitten.
Detta får hunden att verkligen tänka igenom sina handlingar innan den utför det, med detta får man en hund som är lyhörd på sin förares signaler.

- En annan rolig övning är att lära hunden att skilja på sina leksaker, tillexempel att man ber hunden att hämta sin boll i en hög av flera olika sorters leksaker. Jag brukar börja med att lära in en leksak åt gången, annars blir det alldels för mycket för hunden att ta in. Då börjar man tillexempel lära hunden att greppa bollen och hämta den när du kastar den, och då lägger man till kommandot “Bollen!” Tillslut så kommer hunden förstå att det är bollen som är förknippad med ordet “bollen”. Jag börjar aldrig att lära in en ny leksak innan hunden verkligen lärt sig vad den första leksaken betyder. Sen kan man fortsätta att lära in och sätta ord på leksakerna. När det kommer till själva utväljningsbiten av alla leksaker så brukar jag lägga upp två leksaker åt gången framför hunden. Sen utökar man antalet leksaker när man ser att hunden förstår. Vill man gå ännu längre och försvåra för hunden så kan man till och med lära sin hund att urskilja på färger, tillexempel att man ska lära hunden att hämta den “BLÅA bollen” eller den “RÖDA bollen”

**KONTAKTÖVNINGAR

**Kontaktövningar i olika dess slag stärker banden mellan hund och matte/husse, dessutom får hunden tänka och lära sig att det lönar sig att ta kontakt med matte/husse i alla lägen.

- Ha en godis i en stängd hand, låt hunden veta att den är där. Ha hunden framför dig. Första gångerna kommer förmodligen hunden kraffsa och nagga med tänderna mot handen. Men ha tålamod! Såfort hunden kollar på upp på ansiktet på en och då ger man hunden sin belöning, har man en inklickad hund så klickar man såfort hunden tar ögonkontakt. Tillslut kommer hunden förstå att det är ögonkontakt som gäller.

Ögonkontakt! Foto: kicmat

- Visa hunden att det finns en godis i handen, och sedan håller man handen och armen rakt ut från kroppen. Hunden kommer förmodligen först fokusera på handen då godiset finns där, såfort hunden tar ögonkontakt så är det snabb belöning som gäller.

- Om hunden kan låta bli att ta en godis som man lägger framför den kan man göra denna kontaktövning. Man lägger godiset framför hunden och ser till att den inte tar godisen (med röstkommande eller handkommando, beror vad man har för kommando) Vissa hundar stirrar sig blind på godiset i väntan på att få ett "varsågod-kommando", vänta tills hunden tar ögonkontakt och då får hunden kommandot att det är okej att ta godiset.

Hoppas någon kommer få användning för några eller flera av dessa övningar, och jag hoppas ni fortsätter vara aktiva med era hundar. För det förtjänar dom!

Löpsedelsbilden är lånad av kicmat

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

joheck
0

Jättebra artikel Lina! Ska definitivt testa några av dessa med mina vovvar.

(Jag ändrade på ett ställe i texten där du hade glömt byta ut "jack russel" hoppas det va okFlört.)

LinaK
0

#1 Toppen att du ändrade, jag är lika virrig som en höna så Flört

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se