Bichon iFokus

Bichon

Etikett: raserna
Läst 5355 ggr
[SelmaP]
1

Frisé eller Havanais?

Sajten brukar inte vara så aktiv, så jag väcker er!

Vilken är din favoritras? Frisén eller Havanais?

Vilken du tycker om allra mest och varför du gör det, dvs, berätta nackdelar och fördelar om båda raserna.

Kram Selma! :))

[SelmaP]
0

Putt :))

Upp och hoppa tråkmånsar!! :D

[Sarahansson1]
2

Då får väl jag vakna till liv dåGlad

Jag väljer helt klart havanisen har aldrig vart förtjust i frisens utssende. Enligt mig så påminner frisen om en knubbig pudel. Havniasen finns in massor med färger i olika kombinationer vilket jag älskar!

Havnisen är precis så som jag önskat! Så annledningen till att jag valde havanisen var att den passade mig så bra och tkr de är mkt mkt mkt finare än frise!

Här är posstivt och negativt med havanis

Possetivt med rasen:

En otroligt smart liten hund som älskar att lära sig saker väldigt snabbt och viljan att lära sig finns också. Mina kan fatta ett trix på bara 10-15 min så vet de exat vad de ska göra.

Havanisen är väldigt frisk ras och kan leva ända till 15 år gamla. Pattela och tandproblem finns hos rasen.

En glad och livlig ras som alltid är med på noterna om man vill ut så hänger havanisen gärna med och man vill träna trix spåra, agility,freestyle är de super skoj också en hund som älskar de mesta!

Om man är sjuk i några dagar så accepterar havanisen de och myser gärna med dig i soffan/säng.

Havniasen är en bra familje hund och brukar passa utmärkt att ha tsm med barn.

Havanisen fäller ingen päls så flera som är allergiska klarar av att ha en havanis min mamma är allergisk men denna ras går super.

Älskar att leka och busa tappar ofta inte de när de blir äldre. Har träffat en 10-årig havanis (Min hund farmor ) Hon var som en valp!

Kommer övrens med de flesta hundar ingen hund som lätt blir aggresiv på andra hundar elr visar mkt dominans.

Väldigt lätt hanterade.

Är som små nalle björnar milda i sättet och försöker alltid visa det.

Negativt med rasen:

Vissa individer är väldigt osäkra.

Pälsen tar in en hel del bröte.

Finns inte så många uppfödare som lever upp tll kraven ( vad jag tkr ) ex är de många uppfödare som inte låter sina hundar gå på promenader i skog för att de sliter för mkt på pälsen.

Kräver mkt pälsvård vilket man ska vara väl medveten om innan valpköp.

Sena med att bli rumsrena.

Svåra att hålla i bra UT skick.

[SelmaP]
0

Tack för att du tog din tid och skrev! :))

Dessutom blir jag bara mer och mer förälskad i rasen, ju mer jag läser om den! <3

Såsom du förklarar det negativa, att det inte finns många uppfödare som inte lever upp till kraven, vilken uppfödning rekomenderar du då? Vilken tycker du är bäst? :)

Fy att pälsen blir sliten :/ Aja, jag ska ju inte gå på någon utställning ändå, så det spelar väl ingen roll? Ska ändå försöka hålla pälsen osliten.. har någon tips på hur man kan lyckas hålla pälsen fin och osliten? :))

Förresten, hur lär man in hunden att bli rumsren? Hur gjorde ni? :PP

[Sarahansson1]
0

Jag hade en jätte bra uppfödare som är uppfödare till min ena hund men hon var med om en bil olycka och är df inte så aktiv längre vilket är super synd! För hon är så duktig och angaerad.

Men har två andra som jag tkr väldigt mkt om!

http://www.callunavias.se/ (Hon har Elton pappa på foder, super snäll jätte angerad duktig på de hon gör, jätte fina hundar, superduktig på pälsvård ja helt enkelt den optimala uppfödaren enligt mig spelar ingen roll om man har tusen frågor hon tkr de är lika roligt ändå vet inte hur många timmar jag har pratat med henne på fb haha Glad )

Sen är denna också jätte bra

http://www.isparlan.se/

Ja pälsen kan bli sliten av en mängd olika faktorer de finns tyvärr uppfödare som inte låter sin hundar gå på promenader då pälsen kan slitas får då endast vistas på en inhägnad tomt!) Jag tkr även om pälsen slits så ska hunden få leva ett gott å roligt liv! Så får man ta tag om pälsen i efter hand. Om man vill ha en långhårig päls så tkr jag de är finast om pälsen är tjock och mjuk inte sträv och tunn de ser för jäkligt ut i mina ögon. Men med rätt produkter (tänker på schampoo o balsam) Kan man få en jättefin päls ovasett om hunden har lång elr kort päls. även borstar gäller de att hitta rätt ex är karda den värsta borsten man kan ha till en havanis de sliter så vansinigt!

Att lära hunden bli rumsren är en sak som tar tid. Men man bör gå ut varje gång valpen har lekt, sovit och ätit sen kan de hända olyckor i mellan. Men jag brukar gå ut 1 gång i timmen när i början. Sen får man aldrig aldrig skälla på en valp/unghund som gör ifrån sig inne de är lätt att hunden blir rädd och gör ist ifrån sig där matte/husse inte ser ex bakom soffan. Och på vissa golv blir de ju märken efteråt om man inte torkar på en gång. Jag använde Yes i citron doft. De underlättar mkt om man har trädgård och en sommar valp för då är man ju ofta ute :)

LinaK
1

Självklart är favoriten havanais Glad Snyggare utseende enligt mig, frisén kräver ju väldigt mycket pälsvård. Visst det gör väl även havanaisen också men inte i samma utsträckning som frisén. Sen måste frisén klippas regelbundet också, det är inget man måste med havanaisen.

Sen tycker jag att Sara har tagit upp mycket bra och negativt med havanaisen Glad Har tyvärr inte så mycket erfarenhet av frisén, men jag uppfattar dom som mer envisa och mer stor egen vilja. Havanaisen skulle jag inte säga är speciellt envis (inte alltid då) Tungan ute

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[SelmaP]
0

Tack för att ni skrev! :))

RagnarDivis
0

SelmaP du har glömt Bichon bolognese

[SelmaP]
0

Nej ?? :)

Jag är bara intresserad av dessa två raser, så jag undrar vilken av dem ni gillar allra mest!

( Blir en havanais har vi bestämt oss! )