Bichon iFokus

Bichon

Etikettträning
Läst 4480 ggr
ZerosMatte
2011-01-05 21:37
0

Trix tips!

Zero är en snabblärd liten rackare och fullkomligt älskar att få visa upp vad han kan. Nu börjar mina ideér tryta så jag behöver tips på vad jag kan lära honom.

Han kan det vanliga som sitt, ligg, rulla, stanna, krypa, snurra, gå på bakbenen, hålla handen och gå på bakbenen, dansa på bakbenen, vacker tass i handen, give me five, vinka, tass på fot & häl, lämna godis tills jag säger varsågod, sitta fint, stå på bakbenen mot mig medan jag snurrar, spela död och gå och lägga sig (i bädden).

Just nu försöker jag lära honom att backa. Slalom tänkte jag också prova på. Har ni fler tips?

LinaK
2011-01-05 21:40
0

Oj han kan ju jätte mycket din gosse Glad

Lite annat: Give me ten, hoppa över ditt ben, hoppa genom dina armar, hoppa upp på din rygg, skämmas (ta tassen över nosen/ögat) hmmm, nu tog fantasin slut. Lägger till mer om jag kommer på.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

ZerosMatte
2011-01-05 21:45
0

Ooo Give me ten har jag inte ens tänkt på! Det MÅSTE vi ju fixa ;)

Skämmas har jag som hastigast testat, men jag har inget bra sätt att lära in det. Tips?

Hoppa genom armar/ben är ju också kul! :)

Tack för tipsen!

LinaK
2011-01-05 21:51
0

Jag har faktiskt inte testat tricket Skämmas ännu. Jag funderar faktiskt lite på hur jag ska få till det Glad Hör av mig när jag vet.

Ja give me ten är roligt att lära dom, ser så gulligt ut när min klumpiga jack russell gör det Tungan ute

Kom på något till; Skall och "1+1" (när man säger ett plus ett så ska hunden skälla två gånger på rad) Glad

Använder du dig av klicker när du tränar din vovve?

ZerosMatte
2011-01-05 21:55
0

Hur sjutton lär man en hund som inte skäller att skälla? ;)

Han skäller i princip aldrig. När han varit ute och kissat själv på baksidan och vill in ger han i från sig ett skall och väntar sen. Men annars så typ… aldrig.

Give me ten borde inte vara några problem att lära honom :) Ska minsann testa :)

Jag använder klickern mer och mer. I början gjorde jag det inte, men har märkt att det går bra mycket lättare med den. Tog till och med den med mig på prommis i går och tänkte skvallerträna lite. Det gick så där, men skam den som ger sig ;)

LinaK
2011-01-05 22:02
0

du det problemet har jag också kan jag säga Tungan ute Det går bara inte att lära min att skälla heller. Har försökt att göra honom uppspelt men icke.

Så man får väl känna sig lyckligt lottad att man inte har en hund som har lätt till skjall ;P

Lycka till med dina trix! Berätta gärna hur det går. Alltid intressant att följa Glad

Emma-K
2011-01-05 22:08
0

Skämmas kan man lära in med klicker och lite tejp ;P

sätt en liten tejp bit på nosen och såfort hunden drar tassen mot nosen så beröm och efter ett par ggr kan man ta bort tejpen  :)

Jag har lärt min lagotto prosit med, när jag säger prosit så fnyser han.
de skulle ni ju kunna prova ^^

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

LinaK
2011-01-05 22:09
0

#6 Tänkte på det där med tejp faktiskt, men visste inte om det kändes elakt eller inte att sätta tejp på nosen Tungan ute
Hur lärde du in prosit?

ZerosMatte
2011-01-05 22:12
0

#6 Hihi, vilket fiffigt sätt att lära dem skäms! Det borde ju funka!

Undrar också hur du lärt honom prosit!?

Emma-K
2011-01-05 22:17
0

#7 haha jag kände samma sak men man behöver ju inte sätta den i muschen på dom ;P en liten maskeringstejps bit på nosen den fastnar inte så hårt. Dock funkade det inte på tea xD hon unda va tusan jag satte en sån på nosen för och gick o la sig med tejpen kvar och brydde sig inte ett smack XD

mjukost kanske funkar med eller bredbar leverpastej om de inte blir för klenigt Obestämd

När kiba luktar på saker som han tycker är äckligt eller när han vädrar ute på promenaderna så fnyser han så jag klicka och gav godis såfort han gjorde det sen lade jag till prosit (haha så jag hade lite snålskjutss ^^)

Emma-K
2011-01-05 22:19
0

Han fnyser även åt en om man blåser han lätt på nosen ;P men de e ju lite elakt med haha

ZerosMatte
2011-01-05 22:27
0

Sitter och funderar på om Zero nånsin brukar fnysa.. han grymtar som värsta grisen när han busar mycket, men fnyser… *funderar* ;)

Emma-K
2011-01-05 22:49
0

haha kan du inte försöka klicka in det så när du säger grymta så låter han så ;P

ZerosMatte
2011-01-05 22:58
0

Kanske. Fast jag tror inte han är tillräckligt närvarande för att ens uppfatta ett klick i det läget ;)

Tembo
2011-01-08 12:53
0

Här kommer ett tips.. Lukta på någons fot och sedan låtsas dö. Det har jag lärt min Bichon, Tembo. Tungan uteSkrattande

ZerosMatte
2011-01-08 13:05
0

#14 Haha! Va roligt! ;)

Chieko
2011-01-08 15:35
0

#14 Haha va kul! Roligt att utsätta sin vänner för ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

queridos
2011-01-08 15:43
0

Oj Vad mycket han kan! :)
Jag håller på att försöka lära Milo att spela död när jag säger Pang ;)
Har du nått tips på hur jag ska lära honom det på lättaste sätt,

Hur gjorde du? :)

Tacksam för svar :)

/ Cecilia Hanson

ZerosMatte
2011-01-08 15:50
0

#17 Jag säger spela död. Provade med "Pang"  när jag skulle lära honom det men han blev bara rädd Förvånad Jag hade honom till att ligga först och höll en godis i handen och förde den åt sidan så att han följde den och när han låg på sidan klickade jag. Sen började jag kräva mer att han skulle vara still, lite längre tid, still med tassarna och så.

thric
2011-01-14 07:00
0

Jag har lärt cherie uffa då drar hon tassen över nosen satte dit en bit tejp o sa uffa om o om igen + godis. Sen så kan hon dom vanliga sakerna men vägrar lära sig rulla runt! Blir tokig ja får inte till det.

Sen så kan hon buga de lärde hon sig jätte fort, varje morgon när hon sträckte sig o hedde stjärten i vädre o huvut i golve så sa vi buga cherie. haha.

Höger och vänster tass. dansa. sen så om ja säger prata med mig så låter hon :P O sen kan hon lite andra små saker. Säger man puss puss får man en blöt puss.

LinaK
2011-01-18 17:11
0

#19 "Puss" är så gulligt tycker jag, ska försöka lära min det Tungan ute

thric
2011-01-19 03:00
0

#20 Ganska lätt faktiskt, finns många knep. stoppa nå gott på läpparna, kinden ja vart som helst. Sen så när hunden kommer o pussar där så säger man pusspuss o då får den belöning :P

[SelmaP]
2012-08-11 13:34
0

Vet att tråden är gammal, men jag puttar upp den! :D

Bra tips alla ger, de här sakerna ska jag testa på min blivande hund!

PS: Hur gammal måste hunden vara minst när man börjar lära in alla komandon? (stavn.)

lilla jag
2012-08-11 14:47
0

SelmaP, Ett bra tip är ju att hunden kan dom vickdiga kommandon först.

Kom stanna ligg sitt körde jag först, effter dom kunnde det så gorde jag lite hur jag ville/kännde för med alla party-trick ;)

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk