Parning-Hane?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hejsan jag ska framåt våren -12 para min tik..Jag har bara några frågor
Nr1: kan man bara havanaisen med frisen?
nr2:har du tänkt para dig hane början på nästa år?
Hej,
Hoppas du har läst på mycket om avel och är införstådd på hur mycket arbete det innebär för dig.
1. Ja det går väl att para havanais med frisé, dock tycker jag det är en dålig idé. Jag tycker vi ska bevara våra raser som dom är och inte blanda ut dom med andra raser. Jag tycker om du nu bestämt dig för att avla så ska du avla renrasigt.
Jag är inte så mycket för att avla så det blir oreggade valpar (vilket betyder blandrasvalpar) har absolut ingenting emot blandisar i sig. Men vi har så många underbara raser redan.
Tänk på att detta är mina personliga åsikter och jag kan inte bestämma hur du ska göra. Men jag tycker du ska läsa på en massa om avel och vad det innebär innan du bestämmer dig för att avla på din tik.
Hur gammal är din tik?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
ja,jag är väl påläst om avel och vet att det innebär en maaassa jobb.Min tik blir 2 i maj:)
Tycker inte man ska blanda raser. De finns en andledning till att dom ser ut som dom gör o är som dom o det ska man ju försöka bevara.
Man tjänar heller inte nå vidare med pengar på blandisvalpar. Sen så vet jag att som allergiker så vänder man sig till dom som avlar renraser. O dom här raserna är väldans populär bland allergiker då väldigt många tål bichon.
Har du gått nå kurser eller bara läst i böcker hemma ?
Som LinaK säger ovan, detta är min personliga åsikt. Folk gör som dom vill.
Hej!
Jag är själv uppfödare och vet att det innebär en MASSA jobb med att föda upp hundar.så man ska verkligen tänka till flera gånger innan.
det är en massa jobb och kostar en hel del ochså.
Sen tycker jag absolut inte att man ska blanda raser.
Som sagt vi vill bevara rasen och avla renrasigt och se till att vi får sunda friska hundar och bra linjer.
jag har heller inget emot blandraser men skulle aldrig para min havanais med en annan ras.
för occ havanais uppfödare så ska tiken ha fyllt två år innan man parar plus genom gått en del hälsoundersökningar.
Detta för att behålla friskheten för vår ras
gå gärna in på deras hemsida och läs lite www.bbhc.nu src="http://bichon.ifokus.se/js/lib/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif" alt="Flört" title="Flört" />
#4 Bra inlägg, håller med dig i allt du skriver.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag håller med det de andra har skirvit. Blanda inte raserna det finns en anledning varför det just finns havanais och frise. De är avlade för speciellt ända mål och utsende. Det finns massor utav valpar på blocket som inte blir sålda slå själv på bichon så ska du se att de kommer upp en del. Sen vet du inte vad du får för något om du blandar utsende temprament sjukdommar m.m.Sen så inebär ju allt jättemkt jobb du ska ha valparna tills de är minst 8 veckor. Du får vara beredd på det mesta t.ex. om det blir någon valp som blir kvar eller valparna/tiken blir sjuk. och som #4 säger så ska tiken undersökas innan parning även hanen. Det är alltid bra om man går utställningar med hundar som ing¨år i avel. Du ska tänka på vilket temprament du vill ha på valparna om du vill ha aktiva så ska du självklart avla på aktiva. Temprament och presonlighet är ärftligt det är ju därför man bara avlar på snälla hundar. Jag tycker du ska satsa på en renrasig havanis hane. Det är störra chans att folk vill köpa renrasiga valpar en blandisar. Du kan te.x ställa ut bli champion i olika hundsports grenar. Jag hoppas även du läser på ordentligt innan du parar henne det är små liv som du har tagit till världen och du måste se till att hjälpa dem om något skulle hända.
Annars vill jag bara önska dig lycka till!
Ser att den här tråden är några månader gammal, men svarar ändå
Avla rasrent istället och satsa på att förbättra våra härliga raser! Bra att du är påläst och vet vad som förväntas av dig. Har du din uppfödare bakom dig, som kan hjälpa dig om det är något du undrar? Och är du redo att ta en kull? Valpköparna kommer ju komma till dig med sina frågor, är du tillräckligt kunnig för att kunna ge dem bra råd? Vilka egenskaper vill du att hanen ska ha? 
Lycka till! 
Gammal tråd jag vet, men jag undrar hur det har gått? :))
Jag bestämde mig för att inte para henne pga risker. :)
9# Vilka risker? :)
Jag vet inte riktigt vad hon är för raser, + att de är en stor ras i en liten hund , Vilket skulle kunna bli farligt för henne, hon är min ögon sten oh skulle hon dö skulle ja dö:(
11# Okej förstår vad du menar :(
Du är go du! :)
Kram // Selma
Så då bestämde jag mig att jag kan lika gärna vänta t ja skaffat en nakenfis oh para henne/honom :)
Så då bestämde jag mig att jag kan lika gärna vänta t ja skaffat en nakenfis oh para henne/honom :)