Bichon iFokus

Bichon

Etikettövrigt
Läst 2079 ggr
LinaK
0

Vilka raser innan Bichon.

Hade ni någonsin några funderingar på någon annan ras än någon av bichonraserna?

Vilka/vilken ras var det isåfall?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Ja vi var väl rätt så säkra på att vi ville ha en Coton de tuléar först, men när uppfödaren hade en havanais kull på g blev jag genast intresserad av den rasen och jag ångrar mig inte såklart.

Andra raser vi funderade på var; tibetansk spaniel, lhasa apso, bullterrier (men kände att det inte var en hund för oss), sheltie, westie och så några andra terrier sorter. Men det var bestämt flera år att det var en cotte vi ville ha :P men så blev det ej.

Bella-R
1

Innan jag köpte Benji (Havanais) funderade jag starkt på en massa raser (gick igenom alla sveriges hundraser säkert ett tiotal gånger): Bolognese, cockerspaniel, tibetansk spaniel, westie, coton de tuléar, norwichterrier, norfolkterrier, stafford bullterrier, mops & fransk bulldog & engelsk bulldog (fast jag ångrade mig där ganska fort pga andningsproblemen + att jag sen insåg att dom raserna har avlats åt HELT FEL håll) etc, etc, etc :P Har som sagt gått igenom alla sveriges hundraser Tungan ute

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Emma-U
0

Oj, nämn en hundras jag inte tänkt på innan Bichon Havanais Tungan ute
Jag har velat ha hund så länge att jag gått igenom så många böcker om hundar och olika raser. Då såg jag inte Havanaisen, den sprang jag på när jag var ute och gjorde en intervju och sedan dess har jag varit såld!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0

Jag vet att nästa hund blir en havanais eller cotte, MEN jag är SÅ sugen på en Welsh Corgi Cardigan. Dom är helcoola tycker jag.

LinaK
0

Puttar denna lite också!

OzzysMatte
0

Jag är otroligt svag för stora nallebjörns snälla, dregglande muskelpaket haha. Hade ju Rottis tidigare som faller in i den beskrivningen och först var det tänkt att vi skulle skaffa en bullmastiff när han gick bort. Men pga deras hudproblem, höfter osv och pga att en hund i den storleken inte längre passade in i vardag, boende, bil osv så fick vi tänka om. Tänka mindre storlek:)

Precis som Bella-R så var vi bla inne på fransk bulldogg tills vi upptäckte att i princip alla dessa drabbas förr eller senare av andningsproblem med operationer och sånt som följd:(

Sen var det nog en ren slump att jag snubblade över nån sida med info om havanaiser och föll direkt.

Nu slutade det ju dock med en blanding av havanias, frise och shih tzu men tror vi fick alla de härliga egenskaperna från de tre raserna <3

Tina-A
0

Jag har ju ingen bichon, men en pudel :) Först var jag inne på att köpa en softis, men jag vill egentligen inte ha en terrier. Jag ville ha en väldigt intelligent, arbetsvillig hund med inte så mycket jakt och nära aktionsradie. Storleksmässigt tänkte jag att hunden måste lämpa sig för freestyle eftersom det var det jag ville fokusera på med hunden. Så pudel blev ett superbra val :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

joheck
0

Jag var ytterst nära att bli havanais ägare. Men efter X antal tomma tikar kom jag fram till att det inte riktigt va rasen för mig. Andra raser som jag fundera lite på va sheltie och pudel (toy alt. dvärg), men dessa ströks rätt snabbt. Tillslut blev det papillon, vilket är en ras som passar inte på i stort sätt allt jag söker i en hund.

[Juliaammouri]
0

chihuahua :)

Jag ville så gärna ha en! men sen skulle vi kolla på bebbe och chihuahuan då var chihuahuan så tråkig.. Men bebbe sprang efter oss lekte med oss och sånt.. Jag blev förälskad..