bichon havanais!
jag funderar på rasen bichon havanais jag undrar hur är dom som ras? jag har läst på mycket men jag tycker att dom sidorna jag har kollat på har haft snålt med info! är dom ok med att vara ensama (självklart inte mer än 3-4 timmar!) en stund eller behöver dom flesta dagmatte? osv…. så om nån erfaren av rasen skulle kunna ge mig lite info så skulle jag bli jätte glad!!!!
Kan skriva lite om dom! :)
Historia!
Bichon Havanais anses ha kommit till Kuba från Teneriffa som var den främsta utskeppningshamnen för handel mellan Spanien och Italien och Kuba. Alla havanaiser som finns i världen idag härstammar från elva hundar. Till Sverige kom rasen 1988, och har snabbt ökat i popularitet och är nu en av de populäraste hundraserna.
Päls och päls vård!
Pälsen anses gynnsam för pälsdjursallergiker. Trots detta kan man egentligen inte tala om att rasen är "allergifri. Pälsen är lång, silkesmjuk, svagt vågig (ibland krullig). Färgen är ofta vit, beige, sobel eller svart, ibland en grundfärg med inslag av en eller två andra färger. Havanaisen kräver en del pälsvård. Den ska inte klippas eller trimmas men måste kammas regelbundet och badas var 14:e dag för att pälsen ska hållas ren. En fördel är att Havanaisen inte fäller.
Fakta!
Bichon Havanais räknas som en "småhund". Den är en av de tre raser som lever längst i Sverige enligt Agrias hälsostatistik. Havaneser lämpar sig väl närmast släkt med Bichon frisé och Bolognese. Bichon-familjen består dessutom av raserna Coton de tuléar, Löwchen och Malteser. De är långhåriga småhundar. Den ska enligt rasstandard inte väga mer än sex kg.
Kunskaper!
Bichon Havanais räknas som en "småhund". Den är en av de tre raser som lever längst i Sverige enligt Agrias hälsostatistik. Havaneser lämpar sig väl närmast släkt med Bichon frisé och Bolognese. Bichon-familjen består dessutom av raserna Coton de tuléar, Löwchen och Malteser. De är långhåriga småhundar. Den ska enligt rasstandard inte väga mer än sex kg.
tack jag har en fråga till! brukar den funka för allergiker min pappa och bror är päls allergiker :( tack så mycket för att du skrev lite fakta osv… <3
ok hihi de visste jag inte! jag håller på att övertala mamma and pappa! så jag tar mer ansvar och sparar! tycker du att det är bäst med hane eller hona? ps. gullig klippning dina hundar har! har du köpt från uppfödare?
Jag mosste bara fråga hur gammal du är? :)
och en anna grej jag har tänkt på..när en hanne inte är rums ren, kissar ju den på väggar/Möbler då den tar upp benet när den kissar, då en tik sitter ner å kissar på golvet/mattan (Tycker då det är lättare att tväta gålvet)
Hanar har en större risk att bli agresiva (Stavning) och när dom ser en tik (När dom har kommit upp i åldern) så blir dom galna om man inte opererar (Stavning)
tikar får ju valpar,bara att en tik mosste ju löper (Bella gör det just nu) Honor löper i tre/fyra veckor men max tre gånger varge "år" man köper tik skydd så det inte blir blod överallt.
Jag skulle rösta på en tik, fast tik kostar 2000 kr mer! (på vissa kennlar!)
Så det får du prata med dina föräldrar…..
Hur menar du!?
gullig klippning dina hundar har! har du köpt från uppfödare?
jag är 11! jag menade att dina hundar hade gullig frysyr (stavning) det kanske är så natuligt? va vet jag;) och jag undrade om du hade köpt från uppfödere eller bara någon som har fått en kull? tror du att dom skulle klara av att va en dag på "mitt 4hgård jobb"? det finns två anndra hundar där hanar! som hetter dino och texas! jättesnälla och såklart finns det tillgång till vatten hus osv!
Ja fresyren (Stavning) är så natuligt.
Köpt på två olika kennlar:
Bella är köpt för 10,000 kr på Team holländers,
Och Trixi är köpt för 12,000 kr på Stridsbergets Kennel.
Vet inet vad 4hgård betyder ricktigt men en "gård" bor jag på, och hundarna är ute hela tiden, man mosste bara hålla kåll så hunden inte äter Bajs eller gräs eller sten….du vet…alllt äter ju valpar ;)
Du borde inte vara ute med valpen så länge när den är så liten, från 6 månader börgade jag mer och mer med Bella och Trixi
ok det hjälper mig så mycket och jag är väldigt tacksam att du tar dig tid att svara på allt! jag kan ju ställa allt för många frågor ibland! ;)
va bra! blir så glad när det finns folk som vill hjälpa!!!!!! :)
Jag kan ju försöka berätta lite om rasen då jag har två st själv.
Jag börjar att berätta om lite fakta!
Rasenhärstammar från medhavsregionen där den varit spridd längst italiens och Spaniens kuster. Man tror att denna ras kom till Cuba för länge sedan, med Italienska sjökaptener på långfärd. Av misshag har hundarnas vanligaste färg, havvanbrun (färg som på brun/röd tobak) gett upphov till legenden att rasen skulle härstamma från staden Havanna, Cubas huvudstad. Händelseutvecklingen har lett till att rasens gamla blodsllinjer helt har försvunnit på Cuba. Rasen har bevarats genom att enstaka rasföreträdare at smugglats ut från Cuba till USA.
Förut så användes rasen speciellt som cirkus hundar.
Possetivt med rasen:
En otroligt smart liten hund som älskar att lära sig saker väldigt snabbt och viljan att lära sig finns också. Mina kan fatta ett trix på bara 10-15 min så vet de exat vad de ska göra.
Havanisen är väldigt frisk ras och kan leva ända till 15 år gamla. Pattela och tandproblem finns hos rasen.
En glad och livlig ras som alltid är med på noterna om man vill ut så hänger havanisen gärna med och man vill träna trix spåra, agility,freestyle är de super skoj också en hund som älskar de mesta!
Om man är sjuk i några dagar så accepterar havanisen de och myser gärna med dig i soffan/säng.
Havniasen är en bra familje hund och brukar passa utmärkt att ha tsm med barn.
Havanisen fäller ingen päls så flera som är allergiska klarar av att ha en havanis min mamma är allergisk men denna ras går super.
Älskar att leka och busa tappar ofta inte de när de blir äldre. Har träffat en 10-årig havanis (Min hund farmor ) Hon var som en valp!
Kommer övrens med de flesta hundar ingen hund som lätt blir aggresiv på andra hundar elr visar mkt dominans.
Väldigt lätt hanterade.
Är som små nalle björnar milda i sättet och försöker alltid visa det.
Negativt med rasen:
Vissa individer är väldigt osäkra.
Pälsen tar in en hel del bröte.
Finns inte så många uppfödare som lever upp tll kraven ( vad jag tkr ) ex är de många uppfödare som inte låter sina hundar gå på promenader i skog för att de sliter för mkt på pälsen.
Kräver mkt pälsvård vilket man ska vara väl medveten om innan valpköp.
Sena med att bli rumsrena.
Svåra att hålla i bra UT skick.
Päls
Havanisen kräver en hel del pälsvård och även om man har hunden kortklippt så kräver den en del ändå.
Jag själv är väldigt noga med mina två för de första så tkr jag de blir dubbelt så fina om man håller på med dem oftaoch sen är de mkt fräscare. Detta är vad jag tkr man ska göra för att hålla havanisen i fint skick.
Bada den 1 gång i veckan med schampoo och balsam ink föning. Blir finast då. (minst var 14:e dag)
Kolla ifall man behöver rycka öronen ( de kan bli öroninfektoner om man inte rycker bort håren)
Hålla koll så de inte blir för mkt päls under trampdynorna.
Klippa vid ögonvrån ifall håret irreterar ögonen.
Klippa klorna när de behövs.
Och i med att havanisen har dåliga tänder så tkr jag att man ska borsta tänderna.
Jag har båda mina nedklippta men lägger mkt tid på pälsvården iallfall.
När de är små borde de komma upp på bordet varanan dag för att de ska lära sig att bli hanterade.
De kan fastna en hel del i pälsen bl.a gräs, pnnar, karbrorrar och på vintern kan de bildas snöbollar på dem (om de är kramsnö) De bildas framför allt på ben och mage men även ansikte och rumpa.
Så borde man bette sig som havanis ägare
Inte vara för hårdhänt havaniasen är en mild ras som kan uppfatta husse/matte som otäck och läskig om man skriker på sin havanias elr tar tag i den. Så klart man ska säga till om hunden gör ngt alldels fel men inte allt för ofta!
Ha tid för sin hund havanisen är en sällskaplig hund som älskar att vara med på allt.
Hunden klarar naturligtvis av att vara ensam men att lämna en havanis ensamm flera timmar varje dag är inte skysst! Men de går dock så har vissa svårt med att vara ensamma så man bör börja ensamm träna dem från tidig ålder i korta stunder när valpen är trött och sover är ett jätte bra tillfälle.
Hane elr tik?
Jag gillar mer hanar de är mer jämna i tempramentet än vad tikarna är hanar de förändras under löp. Jag gillar mer killarna kan inte riktigt förklara vf men har aldrig vart förtjust i tikarnas löp.
#5 att hanar blir mer aggresiva än tikar är rent skit snack! De blir inte lättare aggresiva än tikar. Och om en havanis blir så kallad "aggresiv" beror de ofta på osäkerhet!
Om du undrar ngt så är de bara att fråga skoj att du funderar på en havanias de är verkligen en toppen ras 
Du får se en bild på mina grabbar också Elton den svarta och Amadeus är den som är sobel med vita tecken.
Måste bara göra ett tilläg. Läste nu lilla jag inlägg noggranare och du har totalt fel i vissa saker!
En hane tar endast upp benet när den är fullt könsmogen. Mina kissar inte inne och de kan lätt hålla sig torra i 6 tim om de nån gång skulle vara nödvändigt.
Elton hade urinväga infektion en gång för nån månad sedan och då läckte han lite. Men han kissade då som en tik gör sätte sig ner. Han kissade verkligen inte mot några väggar stolar elr liknade! Och lösningen var enkel han fick medcin och man fick gå ut med honom oftare!
Var sjutton har du läst att hanarna blir tokiga om de inte kstreras? Vissa hanar kan bli lite jobbiga under tiden en tik löper i närheten inte ha nån matlust mer intresserad av dofter vilja markera oftare ut på promenadet. Elton är okastrerad men han går fortfarande att kontrolera för det!! Om man ska kastrera sin hane tkr jag att man ska ha en bra annledning till det hunden kanske kommer upp i hög stress elr mår inte alls bra får hälsoproblem ex!
Hur tror du att alla uppfödare kontrolerar sina hundar som de ska ha i avel? Klart att de inte bli galna bara för att de inte är kastrerade.
Och en annan sak du säger att man ska ta de lugnt med valpen tills den är 6 mån. Klart att valpen ska få följa med på äventyr även om den är liten men i lagom mägnder!
Om man har en bra hund tkr iallfall jag att den ska hålla för små promenader. När mina två började känna sig som hemma fick de direkt följa med och upptäcka nytt så som att gå till mormor och morfar gå till skogen och gömma lite godis. Elr åka buss och då kanske de var igång 15-20 min fast vi tog de i deras takt. Elton har många sagt har jätte fina musklade ben! Klart att valpen ska få upptäcka och följa med även om den är liten. Skulle den annars bara vara i trädgården då?
Jag menar inga stora mängder utan lagom som gör att valpen får upptäcka nya platser och bli säkrare!
Då kan jag säga dig att de är mkt värre att köra agility med en hund som inte är fylld 1 år (tänker på youtube klippet på Bella)
Jag vill inte skälla på dig men jag vill marabo_ ska få rätt inormation om rasen. Och inte massa som är fel som jag nu har rättat för dig.
okej tack jättesöta elton och amadeus! och jättefina namn! jag har fått mycke hjälp och jag uppskatar allt jag kan få! så tack så hemskt mycket lila jag och sarahansson1 om ni har tid och ork så får ni gärna skriva mer!!!!
Det där med kissa ine med hanne, det var mer så här att jag själv trodde och undrade det, ville inte ge ett direkt (Stavning) svar på att det är så, (Men nu har du ju sakt hur det är,så nu vet jag också hur det går till)
Hanar blir tokiga, det flög vell bara ur mig, och så har jag typ hört det utav mamma
….jätte jätte jätte SORRY!
valpen är 6månder, nej, jag menade att jag börgade när dom var 6 månader, men då menar jag att först var vi på en lång promenad, sedan lekte dom på gården i en timme,sedan körde vi lite Agility (Men då får det inte vara så varmt!)
Men när dom var mindre var vi ute långa promenader, en halvtimme vila, ut igen å leka lite, vatten paus och sedan gick vi å gorde en annan grej ute.
Så jag menar INTE att hunden får göra så mycket när den är under 6 månader, bara att "Jag" börgade vara ute hela dagar med hundrna (Hundarna har självklart tillgång för vatten)
mina fick också följa på allt (Fast vi bor på en gård) När vi fick Bella var det mycket snö här nere, Jag åkte pulcka (Stavning) och Bella sprang effter hihihihi…så gorde vi varge dag (Så skoj det var
)
Hoppas ni förstår att jag har varit aktiv (Satvning) med dom!
Agility Det är bara två små hopp hinder resten är två balans hinder och sedan en tunnel :) Så du behöver inte vara orolig! :)
jag tycker iallafal att de spelar ingen roll nu vet vi och jag tror att lila jag bara skrev de som hon trodd (hade hört) och att sarahansson1 ville att jag skulle få rätt info men jag har fått jättemycker bra fakta och jag tar imot allt jag kan få och är väldigt tacksam!
ni har hjälpt mig en bra bitt på vägen båda två och båda värkar vara så snälla och måna och sina djur!
#15 okej men du kanske inte ska slänga ut dig saker som du inte är säker på? Jag blev inte förbannad som de kanske lät i mina inlägg utan fattade verkligen inte vad du menade då det var helt galet fel. Och som #16 säger vill jag bara ge rätt info för att skaffa hund är ingen liten sak att göra de är ett liv man tar hem och ska leva med i 10-15 år cirka.
Att vara aktiv med en valp i lagom mägnd är super bra!
Tycker du fått väldigt bra svar här
Det är en helt underbar ras!
Undrar du över något mer är det bara att fråga.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
ja jag har fått väldigt bra svar! ja det finns ju alttid lite till att fråga om :) jag undrar om ni känner till någon bra uppfödare? och om dom är enkla att bli rumsrena?
havanisen är inte enkel att få rumsren men de går dock kan de ta en lååång tid. De underlättar ju alltid om man har en tomt och en sommar valp.
Min vinter valp blev inte rumsren fören han var cirka 1 år medans min sommar valp var som gott som rumsren vid 7 mån 
Detta är mina favorit uppfödare alla jätte duktiga och är väldigt måna om sina hundar!
http://www.isfolketskennel.web.surftown.se/
Dessa uppfödare har jag träffat alla tre IRL och de är jätte duktiga och hjälpsamma ispärlans kennel planerar valpar som är lev klara i slutet av Sep. Var inte osäker på att ringa dem för de är jätte trevliga och goa människor!
okej tack! vet du någon uppfödare som ska ha valpar till nästa sommar eller vinterlov? hittar inten som har dom planerna :( fresten tack att du skrev så långt på inlägg # 11 och du har värkligen jättesöta hundar! mamma älskade specielt deras namn! :)
De är ju bara att ringa/maila de uppföddare man är intresserade av och fråga om de ska ha valpar då. Vissa upptaderar inte förens tiken är parad
Bichoner är sociala och väldigt gulliga :) men dom kräver pälsvård.
Håller med Sara, kontakta några uppfödare och fråga dem om de planerar någon kull 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
okej tack!