Hur ska man göra?
Hur gammal måste en hund vara innan man börjar träna, lydnad, agility m.m?
Sen undrar jag också om ni har tips på hur man t.ex lär in kommandon, såsom '' sitt '', '' stå '', '' tass '', '' hit '' m.m, hur gjorde ni? :)
Kramisar // Selma.
En hund måste vara 1 år för att kunna utföra (stavning) hopp hindren i Agilityn, men hunden kan börga redan från tidig ålder med tunnen, balans och pinnarna. hur jag lärde in sitt. tog en godis över nosen på hunden och sedan drog jag den upp bakom (Stavning) hunden, eller så berömde jag varge gång det satt (Stavning) effeter ett tag la jag till kommandot. Hur jag lärde in ligg. Tog en godis mot hennes nos, sedan gick jag ner lite under hennes mage, gorde också så att jag berömde varge gång hon låg ner. effetr att tag la jag till kommandot. Hur jag lärde in vacker tass. jag höll i en godis vi hennes mun,jag gav henne godiset när hon tog upp tasen (För att skrapa ut godiset ifrån min hand) sedan gode jag så några gånger till det satt, sen tog jag in kommandot "Tass" Hur jag lärde min hund "Hitt" Jag kasstade en leksak både ute och inne, sedan sa jag så glatt, "ja kom då" och sedan godis. Om hunden kan stanna (Som den inte brukar kunna innan kom) så gör jag så att hunden får satnna kvar på en platts, sedan går jag 10 meter ifrån och säger kom! sedan får den godis, (Då tränar di ju båda kommandon smtidigt (Stavning) :) Hoppas det här hjälper dig!
1# Jaha, va smart! Tack för tipsen, ;)
Jadå, skriv din mejladress i pm! :)