Bichon iFokus

Bichon

Etiketthälsa-sjukdom
Läst 3071 ggr
EllanEllan
0

Fem månader och patella :(

Hej!

Vi är nya här, jag och havanaistiken Skilla som är född i februari i år.

Idag var vi till veterinären då hon skutt-haltat ett par veckor på sitt högra bakben. Tyvärr var det, som vi befarade, patella. Gråter

Men veterinären var positiv och sa att det kan växa bort samt att det är ev operation ger gott resultat. En ny undersökning ska göras när hon är ungefär ett år.

Är det någon här som har bra erfarenheter av detta?

Vi frågade lite om restriktioner, men det fanns inga. Hon skulle springa och leka och busa som vanligt. Det var bara bra för att bygga upp muskelaturen i benet. Hon har inte ont av det utan gör bara skutt när hon travar, mer eller mindre ofta.

Ska vi kontakta vår uppfödare redan om detta, eller ska vi vänta tills hon är ett år?

Tack på förhand!

[Sarahansson1]
0

Hej min äldsta hund har också pattela grad 1 de ville att vi skulle göra oprationen men jag gjorde den aldrig! Och de tkr jag inte du heller ska göra.

Här visar jag vf jag inte gjorde oprationen se följande:

• Efter oprationen så kan hunden bli värre än vad den var innan.
  • Det är inte säkert att hunden slutar att skutta på tre ben efter oprationen utan kan få ett bettende att bara använda tre utav dem.
  • De kostar cirka 25000:- att göra oprationen och för dem pengarna kan man göra mkt roligt för.
  • Hunden har koppel tvång i 6 veckor vilket så klart inte är skoj för en hund.
  • Och sen de sista av allt och även den punkten som gör att jag aldrig kommer göra oprationen min hund är pigg glad äter bra gör allt som en hund utan pattela skulle göra så vf göra oprationen å kaasta bort pengarna på ngt som kanske inte ens bli bättre? Nej de behandlar jag honom hellre om han verkligen skulle behöva det kanske får smärtor m.m. Nu när han är pigg och glad ska han få vara det. Man äter ju inte alvedon utan att man har ont exGlad

Jag tkr inte ni behöver ora er för detta utan lev ett härligt och gott liv med henne! och om hon får mer problem ta tag i det då. För om hon är pigg ,äter bra och sig själv så ora er inte! Så skulle hon ju inte vara om hon hade jätte ont.

Min kille Amadeus springer dagligen leker hoppar upp och ner i soffan och lever ett gott liv han är själv inte medveten om sitt "problem" utan är så lycklig en hund kan bli!

Pma om du vill ha mer hjälp!

EllanEllan
1

Tack för ditt svar Sara.

Jag ringde vår uppfödare igår och hade ett långt samtal. Hon frågade direkt om det kan vara så att Skilla ska löpa, då hennes tikar kan bli lite lösa i knälederna (hormonellt) vid löp. Oj, sa jag, tyckte att det var lite tidigt då hon bara är fem månader. Men nej, det är fullt möjligt…

Hon frågade om vi hade märkt att hon kissade oftare när vi var ute, om hon var svullen kring vulvan, att hanhundar visat annat intresse än tidigare, om hon har dålig matlust, nosar mer när vi är på promenad och tvättar sig mer än vanligt. ALLT stämde in. Så, ja, vår lilla Skilla börjar bli stora damen. :)

Så nu blir det inget lösspringade på ett tag - vi som dessutom har hanhundar i grannskapet. Detta är säkert anledningen till att rottishanen kom rusade upp för gatan och in i vårt hus för nån vecka sen…

Nu håller vi tummarna för att detta med knäna bara är hormonellt och att Skilla blir bättre när det går över.