hane eller tik
tänker småningom skaffa mej en valp men könet är en fråga?! själv drar ja mej till en hane :) men vilken är bättre tik eller hane? vilka åsikter har ni om det? skulle vara intressant att höra :)
Tikar löper!
Haha, det är väl det som jag kan säga är den huvudsakliga skillnaden. Oftast två gånger per år (ibland oftare), då gäller det att hålla koll på tiken så att ingen hane smiter till henne. Dom blöder ju också under löp, hur mycket varierar men det kan komma på möbler, kläder mm. Det jobbiga med hanarna är markerings kissandet. En tik kissar ju ofta bara en gång på rundan medans en hane kissar typ hundra (överdriver
). Fast min tik är så intresserad av att nosa på allt så jag får vänta på henne lika mycket som hanen. Hanarna kan ju få det jobbigt ifall det finns löptikar i området, vilket om du bor i ett hundtätt område kan vara i stort sätt hela tiden. Men det skiljer sig mellan individ och individ hur påverkade dom blir.
Jag gillar mer hanar då de inte förändras i personligheten under löp tikar kan bli sura lekfulla men även skendräktiga vilket är när tiken tror att hon har/eller ska få valpar fast inte har det.
Hon kan riva sönder saker som hon ska ha till valparna producera mjölk och många tikar tar även pip leksaker lägger dem i korgen eller sovstället som hon ordnat för sina låtsats valpar och kan vakta dem.
Både hanar och tikar kan smita iväg ifall nån tik löper.
Tikar får inte alltid vara med på brukshunds klubar eller om de är nära en tävling då de kan störa de tävlande. Om man vill gå en kurs och tiken löper då får man ofta träna långt ifrån de andra.
Min ena hane har aldrig haft ngt intresse för tikar han är kastrerad men även när han inte var det så hade han inget intresse. Kommer ihåg en gång att de var en tik som var i höglöp (han var inte kastrerad då men vi höll koll på dem i koppel ofc) Och hon backa mot Amadeus men han bara tittade upp mot mig precis som han inte fatta vad hon höll på med hahah.
Men min yngsta hane han är verkligen förtjust i tikar han går efter dem som en liten skugga och vill para sig med dem hela tiden han är väldigt svår att få kontakt med. Han ska även markera väldigt ofta.
Så det är väldigt olika från hund till hund. Jag har bara haft hanar men har passat flera tikar även när de vart under löp ( naturligt vis innan Elton kom och när Amadeus var kastrerad) OCh jag tkr verkligen inte de är sko med sådant sen så kan de ju läcka en hel del. En gång så skulle jag på en tjej fest och visste inte om att den tiken hade börjat löpa som jag passade. Och jag hade på mig en vit klänning hon satt och myste med mig innan och när hon hoppade ner var det massa av små blod fläcker.
Nej jag gillar helt klart hanar bäst!