Bichon iFokus

Bichon

Etikettövrigt
Läst 4136 ggr
[Sarahansson1]
1

mannen som talar med hundar!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej alla idag på tv4 plus går programet mannen som talar med hundar! Han heter Cesar Millan och är otrolig bra när det gäller uppfostran med hundar. Han kan lösa allt. Man lär sig otroligt mycket genom att se hans pogram. Så ikväll går det tänkte bara säga det så ingen missarGlad

[Sniff]
0

Men visst använder han ganska hårda metoder?

kicmat
0

Måste erkänna att jag nästa sett alla hans program. Lärt mig mycket bra av honom. Så när vi fick hem Joy så har vi använt många av hans metoder, och det funkar.

Joy har blivit så otroligt fin, glad i alla , vill leka med nästan alla hundar hon ser fast kanske inte dom allra största. Skäller ytterst sällan, inga problem att vara ensam i stort sett en väldigt härlig hund. Visserligen kan mycket bero på anlag men fast handledning från början är nog ett måste.

[Sniff]
0

Jag har inte sett så mycket av honom, men det jag har sett, läst och hört har inte gett mig en positiv bild av honom. Säkert har han lite rätt, men jag tycker inte om allt ryck i koppel, sparkar, lyft i nackskinnet och sånt.

kicmat
1

Jag tycker han fokuserar mer på ägarna än på hundarna, vi kan ställa till en hel del oreda speciellt om man inte ser till hundens behov.

Kvällens avsnitt var rätt så talande. Jag tycker i alla fall att han gör ett bra jobb!

[Sniff]
0

Att han lär ägarna hur de ska bete sig är väl bra.

Kan man se avsnitten någonstans?

kicmat
0

På Tv4 plus kan du se både dom nya programmen och repriser. Väl värt att ta en tittSkrattande

LinaK
0

Nja han är ingen som jag vill ta efter, mer än att man ska vara lugn och bestämd som ägare (tycker dock att han är hårdhänt i vissa lägen)

Har sett han använda både stackel och elhalsband på en del hundar. Och det är inte ett naturligt sätt för mig att träna en hund, så det är lite därför jag tar avstånd från honom. Och att sätta halsbandet bakom öronen för att hunden inte ska dra eller liknande är för mig bara quick fix eftersom det gör ont på hunden att ha ett tunnt halsband/koppel där. Plus att det är väldigt mycket ryck och slit i kopplet och sparkar/kickar.

Kolla gärna denna film.

Men jag förstår om folk gillar honom, för han är en riktigt showman.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SaraC
0

Jag missar honom gärna Cool

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LinaK
0

Inga andra åsikter om mannen som talar med hundar?

kicmat
0

Bara en liten tanke! Att ta sekvenser ur sitt sammanhang kan nog få vem som helst att verka konstig. Undra bara hur det skulle sett ut om man tog korta sekvenser från och av Barbro Börjeson från "Go kväll" när hon ska få hundar att lyda och lyssna.

Hon kastar koppel, selar, nyckelknippor, plastflaskor både utan och somliga fyllda med pengar eller annat skrammel både bredvid och på hundar samtidigt som hon skriker. Hon verkar uppriktigt inte riktigt vettig, ska man skrämma hundar till lydnad? Det tycker inte jag, hellre en kort men bestämd tillrättavisning. Skrika till en hund kan aldrig vara bra. Den filmsnutten skulle kanske heta "Kvinnan som kastar skräp på hundar"

Om man ser till det stora hela så tycker jag att Ceasar Milan verkligen förstår vad hundar behöver och vad vi människor inte förstår.Av alla avsnitt jag sett har jag nog aldrig sett någon hund fara illa av hans behandling.Finns alltid en förklaring till vad han gör och varför, om man ser hela programmen.

Lugn och bestämd, då kommer man långt med sin hund. Samt mängder med ömhet och kel. Då får man en " Happy go lucky dog".Flört

LinaK
0

#10 Håller med dig angående tanta Barbro Börjeson, där snackar vi att skrämma sin hund till lydnad. Minns ett avsnitt när det var en unghund som var lite naffsig av sig, det "löste" hon med att ta tag i skinnet på ryggen med ena handen och med andra handen i nack skinnet sen typ "slängde" hon iväg hunden eller vad man ska säga Obestämd Hua!

LinaK
0

Tillägg: Tycker inte det spelar någon roll om filmen som visas i #7 är sekvenser av ett helt sammanhang, han kickar ändå till dessa hundar. Jag tycker inte att det är acceptabelt oavsett, jag respekterar mina hundar allt för mycket för att kunna behandla dom så.

Sen att han accepterar stackel och elhalsband gör att jag ännu mer vill bojkotta hans metoder.

[Sniff]
0

Vad är stackel?

kicmat
0

#12 Håller med dig ang. stackel och elhalsband. Tycker dock att det är ägarna som redan använder stackel. Tycker dock han skulle kunna kommentera felaktigheten av att använda sådana halsband.

Däremot har jag bara sett honom använda elhalsband en enda gång. Då skulle dom lära hans hund "Daddy" att låta bli skallerormar. Styrkan på elhalsbandet var på samma nivå som vi själva får då vi är hos naprapaten. D.vs det känns mest som en liten darrning. Fungerade direkt, dom behövde bara använda det en enda gång ,sen fattade Daddy att ormar låter jag bli. Kan tyckas som en billig livförsäkring för hunden.

LinaK
0

Stackel är ett stryphalsband, och såfort hunden drar så är det små piggar på halsbandet som tränger in i huden när hunden drar, så att det ska göra ont på hunden så att den undviker att dra Obestämd

Här har du en bild!

LinaK
0

#14 Jag har också hört att det är ägarna som haft det på hundarna innan, men tycker ändå han kan informera om det negativa med stackel.

Jag har sett han använda el flera gånger, en gång när han skulle lära en hund att låta bli familjens katt. Och en gång när en hund var expert på att hoppa över staketet.

nim2
0

Jag har faktiskt använt Cesar´s metoder på vår lille nye vän Skorpan. Av någon anledning hetsåt han, kanske han fått för lite mat, sen dök han på Mikkos mat som blev över. Det tillät inte jag och skulle då ta bort maten och då blev den söta lilla hunden ett lejon.

Om jag nu inte sett hur man kan göra så hade jag ryggat tillbaka och han hade växt i sin roll, nu ställde jag mig lugnt och sansat över maten och föste bort honom allteftersom och när han gett sig så kunde jag plocka upp skålen. Eftersom han har denna tendens när det gäller allt som har mat i eller på sig så känns det skönt att ha en teknik som funkar.

Annars är våra vovvisar rätt snälla, kanske en upplärning om hur man beter sig vid dörren när man får gäster kunde va nåt. Men vi bor på landet och jag tycker det är skönt att ha ett "alarm", det är ingen som kan smyga sig på oss.

Håller med #10, man ska nog se hela programmet och se vilken typ av problem som hunden har, beroende på det måste det tacklas olika. Där de använde el för att hunden inte skulle hoppa över staketet, låg på backen, och var till för att hunden inte skulle rymma och bli överkörd.

Jag plockar russinen ur kakan och bara de som jag känner att jag klarar av.

LinaK
0

#17 Jag har sett många avsnitt av serien och jag är fortfarande inte imponerad Tungan ute 

Men när han använde el för att få hunden att inte bli uppstressad över katten? Är det okej? Tycker i ärlighetensnamn att el + hund inte hör ihop överhuvudtaget. OAVSETT!

nim2
0

Jag vet att åsikterna är delade när det gäller Cecar Milan och det måste det ju få vara. Tycker inte heller om att det används el när det gäller hundar, inte stackel heller för den delen.

Kommer i alla fall att se de avsnitt jag kan och njuta av att ägarna får veta att hundar inte är några leksaker och inte heller människor Skrattande.

kicmat
0

#19 Håller helt med dig, ser alla avsnitt jag kan Flört.

LinaK
0

hehe, nu använde dom elhalsband i förra avsnittet jag såg i Tisdags eller när det var. Den hunden var hundaggressiv. Såg nån?

Det som är bra med honom är att han förespråkar att en hund inte är någon leksak, utan den behöver mental och fysisk stimulans oavsett storlek.

SaraC
0

#10 Börjesson är ju inte heller någon jag gillar. Både Börjesson och Millan har ju även skrivit böcker och jag har läst en del av dessa och är fortfarande lika kritisk.

Det jag främst vänder mig emot när det gäller CM är ju allt våld han använder. Men också hans sätt att "lösa" problem, genom "quick fix". Exempelvis; Självklart slutar i princip alla hundar att dra i kopplet om den blir satt i ett koppel som trycker till på luftstrupen varje gång den drar, men hunden har inte lärt sig att det är FEL att dra i kopplet bara att det är obehagligt = quick fix.

#17 Jag kan utan problem plocka vad jag vill från min hund också. Utan att jag behövt använda mig av de metoderna du beskriver.

Håller med #10, man ska nog se hela programmet och se vilken typ av problem som hunden har, beroende på det måste det tacklas olika. Där de använde el för att hunden inte skulle hoppa över staketet, låg på backen, och var till för att hunden inte skulle rymma och bli överkörd.

Så du skulle alltså vara helt okej med att använda el om din hund rymde när du hade den lös på din gård?

SaraC
0

Som jag sa i någon annan tråd förut, om man kallar sig "mannen som talar med hundar" är det väldigt konstigt att man inte kan hantera hundar utan hjälpmedel som gör illa hundarna.

fia-mia
0

Har inte läst allt som står i tråden men jag ger en åsikt ändå.

Jag anser att ingen ägare oavsett hund behver använda alla dessa metoder om de uppfostrar hunden rätt från början. Men jag tycker också att många av hans metoder är bra, inte alla. I naturen kommunicerar djur som ni vet med sitt kroppsspråk vilket även Ceasar gör, så även jag. Bara för det tycker jag dock inte det är okej att trycka ner hundar, men det är okej att ställa krav vilket är olika saker. Själv föredrar jag dock positiv förstärkning som ger bättre kontakt mellan hund och ägare.

För att ge ett konkret exempel:

Hundar som skäller vid dörren. Så länge hunden inte skäller av rädsla finns ingen anledning att varken vifta med en näve köttbullar eller att trycka ner hunden. Det enda hunden behöver förstå är att husse eller matte har kontrollen och att hunden inte behöver bry sig. Därför visar man med kroppsspråket "att det här är mitt område där du inte får vara just nu". Enkelt, och inte på något sätt skadligt för hunden.

Jag gissar att många här inne gillar en annan hundtränare vid namn Barbro Börjesson (är med i Go kväll på SVT). Detta nämner jag inte för att byta ämne utan för att jämföra. Här har ni en kvinna som skrämmer hundar. Hon kastar exempelvis soppåsar eller burkar mot hundarna när de reagerar agressivt. Ceasar däremot, visar med kroppsspråk vad han förväntar sig. "Jag förväntar mig att du går här och annars får du en korrigering". Barbro säger att "låt bli hunden, för annars händer något obehagligt". Ceasar visar helt enkelt att han är ledaren och Barbro visar vad för läskigt som händer när hunden gör fel vilket för mig är olika saker.

Men om alla hundägare tar sitt ansvar och vågar ställa krav på hunden så skulle varken hundpsykologer eller sådana här program finnas. Allt handlar för mig om en rak och tydlig kommunikation som stärker bandet mellan hund och ägare.

Fråga om ni inte förstod något.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

fia-mia
0

Missade att ni nämt Barbro Börjesson

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

nim2
0

#22 Om jag fostrat vår hund från det att han var valp hade jag inte haft matproblemet, vi köpte honom när han var två och han hade med sig detta problem.

Nu vill jag poängtera att jag inte slår eller fyar honom eller gör något annat än att ställa mig över den mat han vill ha och sedan väntar jag tills han backar. När han gör det får han beröm, klappar o kramar. Nu räcker det med att jag säger nej, då vet han att han inte får.

Sedan använder jag inte el och skulle heller aldrig göra det, men ibland är det frestande när man hämtar dem hos grannen Flört.

SaraC
0

#26 Jag har inte heller haft min hund från när han var valp, han flyttade till mig när han var 6 år.

Att vakta resurser är inte ett problembeteende utan en naturlig instinkt för en hund.

Sedan använder jag inte el och skulle heller aldrig göra det, men ibland är det frestande när man hämtar dem hos grannen Flört.

Varför tycker du att det är okej att andra använder sig av el om du inte själv skulle göra det?

nim2
0

Vad jag menar är att man kanske kan ta tillvara de metoder som man tycker fungerar, vare sig det är CM, BB eller någon annan liknande, utan att för den skull anamma alla deras knep och tycka att allt är toppenbra.

Angående ett agressivt beteende vid maten är det inte något jag vill ha, därför försöker jag att göra något åt det. Vill kunna ta av hundarna något de kanske har fått tag i ,som de ev skulle dö av, på ett lättare sätt.

Jag ville bara berätta att EN metod fungerar för mig och ville dela med mig av det, meningen var inte att övertyga alla om att man MÅSTE se CM. Det bestämmer man själv.

Som sagt så är smaken delad och jag tänker fortsätta se CM, BB mfl. Jag respekterar er som inte tänker göra det, så därför kanske ni kan respektera mitt beslut.

Saken är därmed färdigdiskuterad för min del.

SaraC
0

Jag respekterar absolut din åsikt, men eftersom detta är ett diskussionsforum så får du ju tåla att man kommer med frågor/synpunkter när du skriver din åsikt Glad

Jag tycker också att man ska "plocka" och bilda sin egen uppfattning. Men det finns personer jag aldrig skulle plocka ifrån alls eftersom jag inte håller med om deras tänk. Det jag håller med CM om är sådant som är sunt förnuft (som att hundar behöver motion och aktivering till exempel) och ingenting jag berömmer honom för att han påpekar och jag har därmed inget att plocka från honom heller.

Du skrev "Håller med #10, man ska nog se hela programmet och se vilken typ av problem som hunden har, beroende på det måste det tacklas olika. Där de använde el för att hunden inte skulle hoppa över staketet, låg på backen, och var till för att hunden inte skulle rymma och bli överkörd." Därför var jag nyfiken på om du själv skulle kunna tänka dig att använda dig av el, eftersom du tydligen tycker det är okej att CM gör det ibland? Men den frågan tycks du inte ville svara på.

micronils
0

Måste ifrågasätta ditt uttalande här..

"Att vakta resurser är inte ett problembeteende utan en naturlig instinkt för en hund."

Hur är det inte ett problembeteende när hunden är så ivrig med att äta allt han ser som även kan vara skadligt mot den?

Visst att det är en naturlig instinkt, men på din "ton" i dina inlägg framstår det som att detta sätt att fösa bort hunden inte anses som en bra metod? Hunden skadas inte och det framstår vem det är som bestämmer. Menar du att man ska låta hunden äta det han vill och detta inte ska straffas eftersom det är en "naturlig instinkt"? När en hund lever i en familj med flera hundar kan man inte acceptera att han äter upp maten för andra.

OCH eftersom denna hund blev införskaffad när han var två och fått detta beteende från sina förra ägare måste man ta till knep för att fixa det. Och när det funkar varför klanka ner på det? Visst att det är ett diskussionsinlägg, men man bör veta skillnaden mellan dömande bemötande och en ren diskussion. Visst att man kan ifrågasätta någons tankesätt när det kommer till olika saker men då gör man det på ett bra sätt.

Detta är bara jag som ifrågasätter dina synpunkter och du får gärna svara och förklara hur du tänkt. Ifall jag missuppfattat. Och hur får man en hund att sluta våldsäta som att den inte fått mat på en vecka enligt dig?

joheck
0

Måste säga att jag inte är imponerad av CM. Tycker visserligen det är jättebra att han får ägarna att förstå att hundar behöver motion och stimulans. För amerikanerna verkar ju ha en helt sjuk syn på hund och hund-ägandeSkrikandes. Gillar även det här med vilken energi man utsöndrar, då jag kan vara en väldigt "nervig" person som jag märker påverkar hunden. Sen gillar jag inte alls hans hårda metoder. Skulle jag använda dessa metoder på min hund skulle han garanterat bli livrädd för mig och säkert då också bli aggressiv, han är en rätt "vek" hund.

Nu händer det rätt ofta att jag tittar på hans program ändå. Sitter och irreterar mig på både ägare och tränareSkrikandes. Har sett flera avsnitt där ägaren är väldigt skeptisk till dessa hårda metoder till en början, men sen tycks de alltid ge med sig i slutändan… Har sett CM använda både el-halsband och stackel flera gånger, inte ok enligt mig.