Bichon iFokus

Bichon

Etikettövrigt
Läst 7496 ggr
Wickis
0

Bichon Havanais?

Jag (..är tretton, snart fjorton år) och mamma har funderat på att skaffa hund. (..Vi har inte pratat med pappa än..). Vi bor i lägenhet ca 88kvm och det finns en rejäl gräsplätt utanför och hundrastgårdar någon kilometer bort. Jag själv gillar att gå ut och gå, både långa och korta promenader vilket mina föräldrar även gör.

Jag har visat och berättat om Bichon Havanais och hon verkar gilla det. Hon vill att jag ska leta reda på fakta om deras beteende och om dom trivs i lägenhet osv.. Är det någon som vet någon sida med bra information eller vill dela med sig av information?

Här är några av våra frågor:

Kan man ha en Bichon Havanais i en lägenhet?

Klarar dom sig ensamma hemma från klockan åtta till halv fyra på dagen om man har tränat dom? (Annars så kanske vår granne kan hjälpa oss…..)

Är dom lätta att göra rumsrena?

…eller finns det någon annan bichon som passar oss bättre?

Det vore jättesnällt om någon ville hjälpa oss! Skrattande

Fridaaaa
0

Man kan ha vilken hund som helst i lägenhet. Lägenheten/huset är viloplats. Rastning sker ute ändå.

Hundar får max vara själva 6 timmar i rad, inte mer.

Rumsrenhet beror på eran träning;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

joheck
0

Har ni vart inne och läst på rasklubben?

Länk: http://www.bbhc.nu/

[Juliaammouri]
0

#1 du menar 4 timmar.

Fridaaaa
0

#3 En vuxen hund får lämnas 6 timmar i sträck, kollat med jordbruksverkat, en valp får inte lämnas alls, en unghund max 4 timmar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wickis
0

För isåfall kan man väl köpa och träna under sommarlovet? :)

Hmm, funderar på om jag kan åka hem på luncherna.. :P

LinaK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som Fridaakesson skriver så går det i princip att ha vilken hund som helst i lägenhet. Aktivering sker ju utomhus mestadels.

Jag tycker ni ska kolla upp om ni kan hitta någon som kan ha hand om hunden på dagarna när du är i skolan och din mamma jobbar. Jag tycker inte att det är snällt mot hunden att låta den vara hemma själv hela dagen, inte ens om man kommer hem och rastar den på lunchen. Visst funkar nångång ibland kanske, men varje dag en hel rak vecka så säger jag nej.

Om ni köper hund i början av sommarlovet kommer valpen ändå inte vara stor nog att lämnas ensam så länge när sommarlovet är slut. En valp kräver väldigt mycket tid och engagemang. Har ni haft hund tidigare? Glad

Angående rumsrenhet så är det individuellt, sen beror det lite på hur pass ihärdig man är. Man får gå ut OFTA, dom valparna vi haft så har vi gått ut 1 gång i timmen ungefär. Och varje gång efter mat, lek och sömn.

Vad är du intresserad av att göra med din hund? Hur vill du aktivera den? Någon hundsport eller bara som ren sällskapshund?

En bichon havanais är väldigt anpassningsbar och hänger med på det mesta man vill göra. Men den kräver inte mängder av motion och stimulering. Det är en helt fantastisk ras på alla sätt och vis Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Sen måste jag bara fråga om ni är medvetna om hur pass mycket pälsvård denna ras kräver?

Badas minst var 14:e dag, kammas några gånger i veckan om man vill ha den fullpälsad. Vissa väljer att klippa ner sin havanais men det krävs fortfarande lite pälsvård, men det blir ju betydligt lättare.

LinaK
0

Kan väl ge dig en liten beskrivning om rasen då: Som sagt så är rasen väldigt anpassningsbar och anpassar sig lätt till olika familjer. Det är en ras som gillar aktivering av olika slag och den gillar att röra på sig. Men det är inget den kräver och den klättrar inte på väggarna om den inte får massor med aktivering varje dag. Långpromenader är inga problem för havanaisen, den hänger lätt med. Agility, freestyle, rallylydnad är väldigt passande aktiviteter för en havanais

Rasen har väldigt liten jakt och vaktinstinkt, därför fungerar den oftast väldigt bra ihop med andra djur. (vi har katter och kanin) Den är inte speciellt skällig skulle jag säga, en rätt tyst ras. Dom är väldigt vänliga och vill alltid vara sin flock till lags. Väldigt lättlärda skulle jag säga, dom är inte speciellt svåra att dressera.

Du får fråga om du undrar över något! Glad