Bichon iFokus

Bichon

Etikett: hälsa-sjukdom
Läst 5491 ggr
jeanettee
0

Blåsljud på hjärtat

Hej på er alla!

Jag nosar omkring här en del till och från med min Elsa (Russkaya Tsvetnaya Bolonka) i hälarna och nu är det till som gäller. =)

Jag var hos veterinären med Elsa för ca. en vecka sen för en koll på hennes mage som har krånglat lite. Då gjorde veterinären även en liten allmän koll och upptäckte då ett blåsljud på hjärtat. Hon har inte haft det förut och så klart blev jag orolig.

Veterinären sa att vad hon kunde höra så var det ett litet men utmärkande blåsljus, hon kunde höra det på båda sidor. Jag skulle fortsätta som vanligt med våra långpromenader så det var ingenting jag behövde tänka på. Om jag ville så kunde de göra ett ultraljud på henne men då var det enbart för min skull så att jag skulle bli lugn. Hon tyckte inte det fanns någon medicinsk anledning till att göra det eller hur man säger.

Är det någon mer som har haft liknande problem? Jag har än inte bestämt mig för om jag ska göra ett ultraljud eller inte. Jag känner att jag är lite orolig men sen å andra sidan så sa hon juh att det inte är någon fara, bara att jag ska ha det i baktanke och då speciellt om hon någon gång behöver sövas.

Emma-U
0

Jag har inte haft något liknande problem, men jag hade nog gjort ultraljudet. Det går väl på samma undersökning som ditt förra besök och på så sätt kommer du lätt upp i självrisksumman - eller?

Jag hade gjort det, jag är en riktig hönsmamma och gör hellre lite mer än lite för lite för mina hundar.

Men om veterinären inte tror att det är någon fara och att blåsljudet inte behöver extra uppmärksamhet så kanske det är onödiga pengar.
Men jag hade nog inte kunnat låta bli ändå, better safe than sorry!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

jeanettee
0

Jag tror inte att det kommer gå på samma undersökning som tidigare då jag var där för magen och det har bara "råkade" komma upp då men jag kanske har fel? Någon som vet?

Jag velar som sagt och jag märker att så fort det är något med henne så tänker jag direkt på det för förbannade blåsljuset, jag vågar inte riktigt busa med henne på samma sätt som förut..

Naej, det blir nog en ultraljud. =/

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så himla tråkigt att höra om Elsa Rynkar på näsan

Jag hade nog gjort ett ultraljud, bara för att få nerverna lite lugnade.

Hoppas det går bra för er!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SaraC
0

Min hund fick det för ungefär ett år sedan, men det är åldersrelaterat. Han är 12 år, blir 13 i år. Jag fick mitt hjärta i halsgropen när veterinären sa det, men frågade mycket om det och kände mig sedan rätt lugn. Det är vanligt bland äldre hundar och det behöver inte alls vara farligt alls, det är däremot viktigt att nämna om hunden skulle behöva sövas som du sa och att vara uppmärksam på om hunden visar tecken på att vätska kommit ner i lungorna eller liknande. Veterinären som konstaterade det på min hund berättade att han själv hade en hund som fått konstaterat blåsljud i 2-års åldern och nu var 8-9 år och det hade aldrig varit några problem.

Gör det som krävs för att du ska känna dig lugn. Kanske räcker det med att prata mer med veterinären, läsa mer om det, prata med ännu en veterinär till exempel. Eller så kanske du behöver göra det där ultraljudet.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jeanettee
0

Fasen.. Jag var till veterinären och gjorde ett ultraljud och det var ett sånt litet blåsljud så det var inget att bekymra sig om, jag skulle bara vara uppmärksam om hon blev dålig. Det här var i höstas och hon har mått hur bra som helst. Jag hade tänkt att kastrera henne nu i sommar och ringde då igår för att boka tid. Hon frågade då om hon mår bra och så där och det gör hon juh. Men så kom jag på att hon kräks en del, det blir några någon/några gånger i månaden men jag har inte direkt tänkt på det, hundar kräks juh ibland. Och så har hon blivit lite tröttare men jag tänkte bara att det var för att hon slutat löpa och börjat komma ur valpstadiet, hon är juh pigg och äter och så där. Dum som jag är la jag inte ihop två och två, jag hade inte en tanke på blåsljudet. Så nu ska vi dit på måndag och jag är superorolig och stressad och så arg på mig själv för att jag inte fattat. Hon är liksom bara 2 år, vet inte vad jag tar mig till om hon är/blir dålig. =( Bättre blir det juh inte av att jag sitter och googlar på allt det här.. Usch.