Frågor om korsningar, tex frisé/havanais?
Hej,
Jag kikar in även på detta forum, då jag går i valp/hund-tankar.
Har en cockerpoo på 6 år (kastrerad hane) som jag tänkte vi skulle skaffa en kompis till.
Eftersom det finns allergiker i släkten vill vi ha en till hund som inte fäller.
Såg nyss en annons på bichon-valpar där mamma är frisé och pappa havanais.
Någon här som har en sån?
Hur blir pälsen på dem? Lite, vågig lockig kanske?
Har också sett att det finns en hel del bichon frisé/powder puff. Nån med erfarenhet av det?
Bland de sötaste jag sett har varit mixar frisé/pudel. de ser ut som bologneser nästan.
Bologneserna är ju ljuvliga också, men hiskeligt dyra, eftersom de inte är så vanliga. finns iofs de som säljer bologneser billigt, men hur ska man då kunna veta att de ens är renrasiga?
Jag är inte nämnvärt intresserad av utställning, och det känns ju nästan som "slöseri" då att köpa en bolognese och klippa ner den
Mottager gärna erfarenheter om olika slags bichonmixar.
Jag har råd att hålla hund, så det behöver du inte "reagera starkt på". Det är lite irriterande att få pekpinnar när man ställer allmänna frågor.
Jag har haft hund större delen av mitt liv. Både renrasiga och blandras.
Men - runt 15000:- för en valp tycker jag är i mesta laget. Och det är ju pga att de är lite "exklusiva".
En valp av de vanligare raserna kostar ju snarare kring 10000:- med stamtavla och allt.
Det där har ju mer med tillgång och efterfrågan att göra, än om kvalitet.
Och för 5000:- kan jag betala försäkringen på hunden i ett par år minst. 
Eftersom jag inte är intresserad av tävling heller så funkar det bra för mig även med blandras. Det finns även de som föder upp blandras som har sina föräldradjur röntgade, osv.
Har tyvärr inte så stor erfarenhet av bichonmixar.
Men det jag tycker är att det är lite synd att det finns folk som medvetet avlar på bichon hundar. Jag tycker det är tråkigt på grund av det avelsarbetet jag vet renrasuppfödarna lägger ner och sedan väljer folk att avla vidare så det blir billigare blandrashundar.
Nu ska jag tillägga att jag inte har något emot blandrashundar som individer.
Vad är det för billiga bologneser du hittat? Var någonstans har du sett så billiga bologneser? Var dom vuxna kanske?
Vill man veta om det är en renrasig hund kan man fråga efter hundens registreringsnummer och sen söker man på SKK´s hemsida och får då fram resultat om regnumret stämmer.
Jag själv är inte heller intresserad av utställning eller avel, men har ändå varit självklart för mig att köpa renrasig pga att jag vill gynna uppfödarna och deras arbete som dom lägger ner.
Man får så mycket för pengarna kan jag lova, man får livslång kontakt med en kunnig uppfödare bara man väljer rätt uppfödare 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Fanns annons i Skåne på "renrasig" bolognese till blandras-pris. Lite konstigt med så lågt pris på den rasen. Kennlar som har valpar som ej kan ställas/avlas på, tar ju runt 10" ändå. Det som är intressant för mig är dock "bara" hälsa och temperament. Och tyvärr är varken en bra kennel eller en fin stamtavla någon garanti för det. Särskilt inte inom stora och populära raser.
Visst att det som är intressant handlar om hälsa och temperament, men hur ska man veta valpens släkts hälsohistoria utan en stamtavla? En blandrasuppfödare har inget krav på sig att testa sina hundar, tillexempel mot patella, hjärtsjukdomar och PRA (som man kollar genom ögonlysning) som en renrasuppfödare MÅSTE göra för att få registrera sin kull. Tror inte det är många som avlar på sina blandraser som testar sina hundar innan.
Detta är min syn, du behöver givetvis inte tycka samma som mig
Men när jag letade hund så letade jag inte efter en med den finaste stamtavlan utan jag kollade på föräldrar och släkten bakåt. Sen finns det aldrig några garantier för att hunden är frisk bara för att den är renrasig. MEN då har jag ändå valt ett alternativ som är förebyggande mot sjukdomar inom rasen. Raskklubbarna arbetar mycket med att minska och utrota de s.k "rassjukdomarna" och det är det jag vill stödja.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag tar i beaktande om valparna är dolda fel-försäkrade, besiktad etc, och även om föräldrarna är till exempel ögonlysta. Letar iofs oxå efter vuxna hundar. Än så länge är jag öppen för alla mindre hundar som inte fäller, och letar runt. Och så gillar jag blandisar. Är nog mer åt att jag vill ha blandisar, men kan tänka mig renrasig om den rätta dyker upp.

Vi lyckades få till en bichon frisé/jack russel-kull (låt inte hundar av olika kön följa med på midsommarfester…) Valparna fick varierande päls och varierande temperament, de som blev lockiga fick mer bichonsättet och de med mer sträv päls blev mer russliga. De är nu snart nio år
Min mamma har en av valparna, och hon är en perfakt tant-hund, som ogillar för långa promenader och gillar att bli kliad på magen.
Jag har själv bologneser, men ville ha just den typ av hund och fick då vackert betala för det. Har även hjorthund som ligger i samma prisnivå, men vill man ha en viss typ av hund så är det ju så. Beror som sagt på vad man letar efter. jag har fallit för såväl typ som temperament.
Kan dock tillägga att hundar av ovanliga raser (t.ex. bolognese och hjorthund) inte har några krav på föräldradjuren inom aveln eftersom man inte vill minska den genetiska variationen… på gott och ont…
Och så tillbaka till ämnet: det är supersvårt med blandraser. jag har haft en blandras, och hon både såg ut och betedde sig som en border collie, men utan typiska rassjukdomar som border collien har. Denna hund kom från många generationers avel på arbetande hundar, vilket också gjorde henne till en perfekt arbetshund, dvs en medveten avel under lång tid för ett specifikt syfte, vilket är det jag förespråkar mer än "rasavel", just för att man vet vad man får.
Tar man en blandning får man lite vad man får. Det betyder inte att de är mindre värda på något sätt. Jag tycker du verkar vara ganska rätt ute om du tänker dig en lite äldre hund. Då kan man säkert ha den på prov och lite mera kan få känna in om det är den typ av hund man vill ha. Man slipper även det här med en valp som inte är rumsren, men det är ju så hima roligt att få vara med om valpens utveckling och "forma" den till den individ den blir…
Långt inlägg, men helt enkelt; man får bestämma sig för vad man letar efter och utgå från det. Om du vill ha en bolognese med allt var det innebär finns nog inga genvägar. Vill du ha någonting som liknar en bolognese men sättet inte har någon större betydelse spelar det väl ingen roll om den är renrasig eller inte? Då kanske en sån där "billig" variant är rätt för dig! Men glöm inte veterinärbesiktningen, och om man köper valp ber jag alltid om att få träffa minst mamman.