sele för oklippt Bichon Havanaise?
Hej!
Jag har en 10mån Havanaise och har alltid använt sele(när hon var mindre hade hon en valpsele av nylon som gick bra)och använder Hurtta sele på henne nu men hon får såna fruktansvärda tovor av den! Finns det selar som är anpassade för "pälsiga" vovvar så att pälsen inte förstörs? jag har provat med halsband(i läder) men hon avskyr det! Hon vägrar gå då, men i sele går hon fint utan problem, jag brukar ha henne lös för hon är så lydig men har hon halsband så vill hon inte alls…Eller är det kanske bara att hon byter valp pälsen som gör att selen tovar? Tacksam för råd!
Susanne o Chanel
Havaniser fäller lite päls när det börjar komma in i ett år. Min Amadeus fick sånna fruktansvärda tovvor men det lösste sig när han blev äldre då försvann nästan allt trassel. Nu är han nedklippt men jag hade han långhårig till han var 1½ år. Jag tycker inte behöver ora dig. Men vad är det som kommer sig att hon tycker det är så fruktansvärt att gå i koppel? Hur tränade du in henne med att ha ett halsband på sig?
Kanske en lädersele då? Läder brukar inte tova päls.
Men jag har hurtta-sele till min havanais, hade den även när han var långpälsad (nu är han ganska kortklippt) och det tovade inte. Så jag skulle kunna tänka mig att din hund är inne i "tovåldern". Det är en jobbig tid, jag vet
Men kanske en lädersele, eller en annan sele i lite glansigare material. Absolut inte fleece, för det tovar något så enormt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har en bred sele, typ en sån här: http://djurmaxi.se/sele-soft-rosa-p-2320.html
Funkar jättebra, jag tycker det har blivit mindre tovor. Jag har en havanais i samma ålder, och han är ett stort fluff. 
Tack för svaren! Jag började prova med halsband som satt löst för ca en månad sen, hon har alltid haft sele. Fast jag satte halsbandet löst så tvärstannade hon så fort hon kände att det tog emot i halsen. Och så fick hon typ panik och slet sig loss flera gånger :/ Jag hade alltså så löst att jag fick in alla fingrar under. Och sen så blev hon rädd varje gång jag tog fram halsbandet och ville inte alls. och då pjoskar jag inte eller ömkar henne utan var bestämd och som vanligt. jag tror att det är en vanesak att hon trivs med selen bättre. Hon går ju fint i koppel annars och har aldrig dragit i kopplet. Jag ska kolla om det funkar bättre med sele i annat material!