Fyrverkerirädda vädjar!
Alla fyrverkerirädda människor och djur vädjar om att ni tar det lugnt med skjutandet och smällandet nu till nyår!
Allt för många hundar och andra djur skräms, många måste drogas för att ens klara av "firandet". Allt för många människor blir rädda, skadas och till och med förolyckas.
Vad kan du göra?
- Låta bli att smälla smällare/skjuta raketer.
- Gå och se ett anordnat fyrverkeri istället för att skjuta och smälla själv. På så sätt sparar du själv in mycket pengar och du hjälper de som är rädda eftersom det blir lättare att hålla sig undan smällandet om man vet vart det kommer att inträffa.
- Skjut och smäll enbart på nyårsaftonen om ni måste! På så sätt ger du alla rädda djur och människor en chans att hålla sig undan det otäcka. Tyvärr skjuter/smäller många någon vecka innan och någon vecka efter nyår, vilket gör att det blir så omöjligt att ens vistas ute för dessa stackare.
- Ta reda på vad som gäller i din kommun! Varje kommun har särskilda regler för vad som gäller för fyrverkerier och smällare. Det brukar finnas områden i kommunen där det är helt förbjudet att smälla/skjuta. Respektera i sådana fall dessa förbud!
- Kontrollera de ställen i din närhet som säljer smällare/raketer, har de tillstånd att sälja? Har de kontroll så de inte säljer till minderåriga?
Vad kan du som hundägare göra?
- Lämna inte hunden ensam hemma!
- Träna hunden i god tid i förväg, till exempel med hjälp av CD-skiva med fyrverkeriljud
- Ta inte med hunden dit du vet att det kommer skjutas raketer/smällas smällare. Även om din hund aldrig blivit rädd innan så kan den bli skrämd, finns massor med sådana exempel så det är dumt att chansa.
- Ta ner persienner/rullgardiner hemma, sätt på lite musik/tv och viktigast av allt, reagera inte själv på smällandet och börja inte ömka hunden om den verkar rädd.
- Om hunden blir rädd, försök hitta tryggaste rummet/stället i hemmet. Kanske badrummet eller källaren? Sätt som sagt iför fönster så gott det går och sätt på tv, musik eller liknande. Kom ihåg att vara som vanligt själv och inte förstärka hundens rädsla.
- Om du vet att hunden är rädd; DAP kan vara ett alternativ, så även Valeriana, annars kontakta din veterinär för hjälp med lugnande medel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tack så mycket!
Jag tror att de flesta är medvetna om att djur kan bli rädda, men det är nog inte så många som tänker på att det finns rädda människor också. Fyverkerier borde bara smällas på några ställen, vem som helst borde inte kunna göra det. Man måste få en chans att undvika.
Ja det är verkligen en jobbig tid just nu, så tråkigt att ha en rädd hund. Algot bryr sig inte ett dugg om smällare eller skott, men Sigge blir livrädd. Det är hemskt att se sin hund så rädd 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#1 Ja, jag håller med dig. Det vore hemskt bra om det skedde på utvalda ställen enbart. Men försäljningen måste också ändras i så fall, annars kommer det nog tyvärr i vilket fall vara många som struntar i den regeln och smäller på otillåtna ställen ändå.
#2 Ja, visst är det jobbigt.. Nu har det blivit bättre för oss de senaste åren jämfört med innan, vi har flyttat till ett lugnare ställe och jag tror Eros själv blivit lite tåligare. Förr var det hemskt. I stort sett från julafton till slutet av januari kunde någon då och då skjuta upp någon raket för skojs skull, var man då ute på promenad blev det katastrof. En hund som låg som slickad efter marken och bara irrade i full fart för att komma till tryggget. Så det blev inga långpromenader på 1 månad ungefär. Och de dagar de sköts som värst fick man vara glad om man fick ut hunden och hade tur att det då var uppehåll i 2 minuter så han hann rekordsnabbt kissa (och om man hade riktig tur även bajsa), och sedan fick man skynda hem igen.
Hur gick nyår för alla er som har skott rädda djur?

Tyra var jätterädd, gnydde och skakade under sängen
, och Melvin kunde inte bry sig mindre om att det smällde.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Joy låg på rygg under rumsbordet och sov som en stock.
Jag firade för första gången på 5 år ett lugnt nyår och är så glad för min hund skull 
Han har blivit lite bättre för varje år sedan vi flyttade hit där det är lugnare och i år var det väldigt lugnt. Han reagerade väl lite när vi var ute på kvällen när det smällde lite mer (vi styrde tiderna och gick ut vid 20.00 och sedan vid 02.00 för att undvika värsta smällandet) men när vi kom igen igen var det lugnt.