Dubbla hörntänder..
Hej har en fråga som jag hoppas ni kan svara på.
Min lilla älskling har dubbla tänder på båda hörntänderna i överkäken.. Hade en dubbel på under käken tidigare men har nu tappat den äntligen.. Kan tilläga att han snart blir 9 månader.
Hur länge ska jag ha is i magen o vänta på att dom lossnar själva och när är de läge att kontakta veterinär? har tom gett honom en egen stol som de är tillåtet att gnaga på. Gissar att den är billigare o köpa ny än om jag måste till vet och dra två par tänder. :-) Försäkringen täcker ju inte de.
Sen en fråga till hur mycket brukar de kosta o få tänderna utdragna?
Hej,
Oj om han är så "gammal" så borde dom ha tappats, jag skulle gissa på att dom måste opereras bort. Har du känt på dom, sitter dom stenhårt eller?
Ring veterinären snarast skulle jag säga, dubbla uppsättningar av tänder kan orsaka bettfel om dom sitter en längre tid.
Jag vet att när min havanais var valp hade han hörntänder som inte ville komma fram, han skulle ha opererats och då skulle dom skära upp tandköttet så att tänderna kunde växa fram. Detta skulle gå på 1500-2000:-, dock blev det ingen operation då tänderna kom av sig självt.
Att dra ut tänder är inte det billigaste tyvärr, en tjej på hundar iFokus vet jag har dragit ut EN tand på sin hund, det hela kostade runt 4000:-, vet inte om det blir dyrare med två tänder.
Men som sagt, ring till veterinären och rådfråga dom.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag skulle nog också kontakta vetrinären om tänderna inte sitter stenhårt(?) MIn ena hund hade en hörntand som satt ett bra tag med det löste vi genom att ge honom hårda saker att äta på t.ex. knäcker bröd morot. Och vika lite på tanden varje dag flera gånger.
Hoppas det löser sig
Hej! Dom är lösa har ruckat i omgångar. Den ena rök igår då jag hjälpte han o rucka den andra har inte lissnat ännu men somsagt den är ruckbar..
#3 Tuggar han något på tuggben? Om inte så försök att få honom att göra det, kampa med en trasa, det gjorde jag med mina hundar och rök det några tänder då och då.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Att busa med andra hundar kan också få tänderna att lossna
Håller med både Lina och Sniff. Min daghund tappade en tand för att hon busade så mkt med min hund. Och min andra hund rök en tand i går när jag ahde dragkamp med honom

HUr har det gått - är den sista tanden tappad ännu? *nyfiken*
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Hos oss i tyresö är det ca 2-3 cm snö, snöade förfullt idag
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida