Pälsvård
Jag har själv ingen Bichon men har förstått att Bolonka (som jag har) har någolunda lika päls och min fråga är då hur fasen ni göra för att hålla alla tovor borta. Nu när pälsen är ganska lång försöker jag borsta varje dag men ibland bor hon hos min mamma eller moster några dagar och då kommer hon ofta tillbaka med en del tovor. Har ni några bra tips? Jag har två olika borstar, en utav dom är en sån "tov-borste" eller vad man ska säga men jag gissar på att det finns några super-borstar (som antagligen kostar en del men det kvittar) som kanske gör jobbet bättre så att säga.
Kort och gott, har ni några tips?
jag har bichon havanias men jag borstar inte så mkt som amn ska,(har en kort och en långhårig=så som de ska vara i rasstandarden) Folk brukar rekomendera att man borstar varan dag jag gör det en gång i vecka i stället. Men båda mina hundar kan sitta stilla länga så det är inga problem. om de är blöta om tassarna brukar jag torka av med handuk om det är väldigt gegigt så kan jag spola av även. Jag har en kam som är till kroppen (kan lägga upp bild) Sen har jag en åt skäget som är desamma fast taggarna är närmare varandra mer täta vet inte riktigt hur jag ska förklara. har även en borsta fast utan pluppar på toppen. Men hur borsar du henne vilken riktning kammar du åt? Hur länge? Och vad gör ni i med att hon blir så tovvig? Vart tovas det? Armhålorna brukar vara vanliga hos mina då klipper jag de lite där.. De underlättar enormnt! Mina borstar/ kammar har jag köpt på ICA MAXI mkt biligare än i djur affär och lika bra! På bilden är det en kam som liknar min som jag har till hela kroppen förutom skägget. Skillnaden är bara skaftet det är mer ovalt och har tassavtryck doch färgen är svart.
#1 Pudelkammen!
Den har räddat mig och hundarna många gånger. Nu vet jag inte hur det är med era hundar. Jag har ju pudel och där behövs det kam och karda. Kardan använder man alltid i slutet för den drar med sig alla lösa strån. Dom stråna bidrar en hel del att det tovar.
Annars kanske ett spray balsam underlättar lite för dig. Sen tovar sig smutsig päls mer än ren.
Det här vädret är inte det roligaste för oss med långhåriga vovvar :P
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

En Bolonka har mycket finfibrig päls som lätt tovar utan att man gör något särskilt, ett bra spraybalsam som t.ex från Espree hjälper pälsen att inte tova ihop så fort efter kamning. Daglig genomgång av pälsen är nog det enda som riktigt hjälper. För svåra tovor är en tovskärare ett bra hjälpmedel.

Tack för era tips, mottages varmt! Brukar för det mesta ha Elsa kortklippt men nu till vintern lät jag det växa och så här långhårig har hon nog aldrig varit så det är lite av en ny utmaning för mig. =)
Såna här kardor, är de bra? Har svårt att se hur de ska kunna ner på djupet.. Kanske bättre att ha när hon inte har några tovor och då jobba lite mer i förebyggande?
Jag har ett spraybalsam (ingen aning om vilket märke dock..) men tycker inte det fungerar så bra. Men kanske ska köpa ett annat märke. Jag får ge det ett försök till.
Annars är alltså en så kallad pudelkam bra säger ni? Ja, får ta och testa det med då. =)
Åter igen, tack!
Använd inte karda! Det sliter så otroligt mycket på pälsen, åtminstonde har jag förstått att man aldrig ska karda en havanaispäls och det borde ju vara på ett ungefär för din hund.
Mitt tips för att hålla hunden tovfri är att ha en REN hund, bada ofta med bra schampo och balsam. Kamma ungefär varannan dag med en kam (typ pudelkammen ska vara bra eller någon annan gles kam. Ett tips är att kolla upp den sk "mirakelkammen" det är den enda kammen jag använder till min havanais och den är superb!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Okej, ingen karda. Glöm det jag sa 
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Kammar först med en gles kam för att reda ut tovor, sen kamma jag med en lite mindre gles kam för att få med alla hårstrån. Ibland är jag lat och tar kardan men den tar bara på ytan fast vi klipper vår havanais så vi är lite dåliga på att kamma sådär jättemycket. Hon är svart och vit och den vita är verkligen som typ ull, små små hårstrån som tovar sig jättelätt! Den svarta pälsen däremot är mycket enklare att hålla efter. Ganska konstigt ändå tycker jag.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar

Okej så ingen karda! =) Men tack för alla tips, de är guld värda! Hennes päls har redan blivit bättre så det ska nog bli bra det här i slutändan. =)
Ett bra spraybalsam är PCL´s spraybalsam, det är det bästa jag provat 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se