Bichon Havanais
Hej!
Jag och min familj funderar lite smått på att skaffa hund.
Eftersom det blir vår första hund måste den vara lättlärd och bra för nybörjare.
Den får heller inte kräva alltför mycket motion och mental stimulans.
Den ras vi är mest sugna på just nu är Bichon Havanais. Kanske någon med erfarenhet av Bichon Havanais som kan skriva lite om rasen?
Vi är självklart öppna för andra raser också, det är bara att göra reklam!;)
Tack på förhand!
Förresten: Hur uttalas "Havanais"? Havanäääs? Eller?
Hey, I know you!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Trevligt att du kikade in här och trevligt att du är inne på denna underbara ras.
Jag är helt såld på rasen, det är en väldigt allsidig ras. Den passar både till sällskap men gillar att utföra aktiviteter om man så vill. Är det en dag man bara inte orkar göra något alls, inga problem! Havanaisen slappar gärna med dig. Vill man gå på milslång promenad, inga problem! Det är ingen vek ras som blir trött av motion, dock kräver den det inte och klättrar inte på väggarna om den inte får mängder av stimulans och motion. Jag tycker att havanaisen passar utmärkt som agility och freestylehund, men vet att det finns dom som kör spår/sök/lydnad med sin hund.
Så som jag skrev tidigare är den väldigt allsidig. Rasen är oftast väldigt okomplicerad att träna och uppfostra, så jag skulle säga att det är en utmärkt nybörjar hund. Rasen har ingen utpräglad jakt/vaktinstinkt, så det är inte så stor chans att den börjar vakta eller sticka på vilt. Den fungerar oftast mycket bra med barn och med andra djur. (min älskar alla djur; katter, kaniner, hamstrar osv)
Det man ska tänka på är pälsvården, pälsen kräver ju lite oavsett om man har hunden nedklippt. Den bör badas var 14:e dag, och den bör borstas igenom några gånger i veckan för att hållas i fint skick. Men sköter man pälsen regelbundet så tycker inte jag att den är speciellt jobbig.
Hm jadu vad ska man säga mer, vet att det finns många havanaisägare här inne. Så dom får väl berätta lite mer
Undrar du över något är det bara att fråga! Jag svarar på det jag kan.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Just det, jag säger havanes oftast 
Håller helt med Lina, det är den bästa rasen man kan ha.
Hej jag är också havnise ägare:) Jag tkr också den är en fantstisk ras som vill vara med på allt! Den enda som jag kan tycka är jobbigt med dom är rumsrenheten det tar lång tid innan dom blir helt rumsrena. Min stora han var inte helt rumsren vid 10 månader. Och nu är han snart 2 år. Medans den andra bara är 5 månader så han är inte rumsren. Sen en annan sak som är bra är ju att det är en väldigt frisk ras. Sen är den ju otroligt lättlärd också:P Ja det är det jag kommer på nu annars så har ju "1 Lina sagt det mesta men aa fråga alltid alla är i chatten är otroligt hjälpsamma och det är alltid bra stämmning här tkr jag iallfall:D
Var finns chatten?:)
Hey, I know you!
Du är inne i chatten annars kan du ju alltid skica ett pm
Menar nog på sajten, det är ju inte direkt någon chat detta 
Jag har en Havanais. Han är min första hund, så jag har inte så mycket att jämföra med kanske… Men jag tycker det är en perfekt hund!
Jag valde att köpa den rasen eftersom det är en sån bra "lagom" hund. Den är pigg på att jobba om det är det man vill, men vill man inte träna hela tiden och vandra flera mil varje dag mår den bra också.
Jättehärlig ras!
#8 Vilken liten sötnos du har:)
#9 Tack detsamma
Skulle bli jättetacksam om lite medlemmar kunde skriva lite om sina hundar, positivt och negativt, erfarenheter, roliga saker, allt!:D
Tack till alla som har svarat!:)
Hey, I know you!
Amadeus
Han älskar att var ute och är väldigt intresserad utav lukter. Gillar att lära sig trix dock väldigt kräsen. Gillar inte att bada eller rycka öronhår lite blyg och tillbaka dragen. Men jättego och snäll alla kan hantera den hunden. Gillar också att rulla och äta skit:/ Annars så gillar han att leka träffa människor och hundar. Han är två år
Elton älskar att träna metalt är social och inte ett dug blyg. Han älskar all mat! Men det gör att han har´ibland svårt att koncentrera sig på vad jag vill och koncentrerar sig bara på att ta godiet. Men han blir bättre och bättre. Men han är även väldigt ätrig och kaxig. Elton är 5 månader.Svårt att komma på saker som är negativa med dom för jag älskar dom mer än allt annat. Mina hundar har en blogg där du gärna får kolla in där jag skriver jag mkt om hur dom är m.m. Kommer nämligen inte på något mer nu
Enligt mina erfarenheter av hunden så är den väldigt ensam hund. Är inte med familjen utan ligger i ett rum ensam. Väldigt bunden till en person, gör som dom vill. Ser inte så mycket positivt i rasen (pga mina erfarenheter, ovanstående verkar ha underbara hundar) skulle själv inte valt just den rasen. Har mött ett flertal uppfödare till bichon o deras hundar har alltid vart tillbakadragna, ensamma osvosv. Även en vän har en bichon som man nästan aldrig ser, ligger alltid under sängen, på sängen eller under soffan.
Pojkvännens familjs bichon ser man heller aldrig, förutom när han är hungrig eller vill gå ut.
Nu menar inte jag att alla bichoner är sånna utan jag berätta bara mina erfarenheter utav rasen :)
#13 Oj vilka tråkiga exemplar av rasen du träffat, blir lite less när jag hör hur du beskriver den faktiskt
För det är verkligen inte så rasen "ska" vara. Vad är det för uppfödare du har träffat egentligen? Bichon havanais uppfödare?
Kan säga att när jag besökte "min" uppfödare hade jag ett gäng glada coton de tuléar och havanaiser som studsade vid mina ben.
Alla havanaiser jag träffat har varit väldigt sociala och glada.
---------------------------------------------------------------------
Min havanais vill alltid vara med i centrum, där allt händer. Sitter vi i soffan så ska han också ligga i soffan med familjen. Är vi borta hos någon så är han gärna med och kollar vad alla gör. Är någon i köket springer han dit och kollar vad den personen gör, medans han måste ha koll på mig och husse. Dock inget stressat beteende, mer nyfiket.
Algot har alltid varit så okomplicerad, har aldrig haft några direkta uppfostringsbekymmer med honom. Han har alltid varit lätt att ha med överallt, då han är så lugn. Han har aldrig haft problem med andra hundar eller andra djur överhuvudtaget. Han kommer överens med dom flesta. När jag vill vara aktiv är han aktiv, han är inte lat. Ska vi köra ett agilitypass eller ett freestyle pass är han direkt på. Men han klarar lätt en veckas slappande med enbart korta promenader (dock är det inget vi gör ofta kan jag säga, vi aktiverar våra hundar rätt mycket)
Algot har allt jag önskar hos en hund 
Nämen fyy vad tråkigt att du har träffat sånna hundar för det stämmer verkligen inte med rasen. Mina hundar vill också alltid vara med vart vi än är. Och som Lina säger så är det av ren nifikenhet. Båda gångerna jag har vart hos havnise uppfödare har det kommit fram glada sociala hundar som gärna vill mysa och leka
Havanisen är en underbar ras som jag aldrig har uppfatat som du gör. Vissa människor kallar våra hundar för tanthundar vilket jag inte tycker stämmer alls för havnisen vill alltid vara med matte och husse. Och älskar att komma ut och busa och leka! Amadeus kan nöja sig med det mesta bara han får komma ut nån gång på promenad. Medans Elton kräver mer visst jag har tränat honom mer sen när han var riktigt liten och det gör ju att han som sagt kräver vad han är van vid. En vecka så mådde jag inte alls bra och kunde inte träna honom så mycket då. Och då hittade han på en hel del bus ska jag säga
Havanisen är alltid med på noterna och gör allt för att göra familjen glad enligt min uppfatning. Skickar med en bild på mina guldklimpar också! PS: Älskar verkligen den bilden på Algot så fin och bra skärpa
Håller helt med #14 o#15. Stämmer på pricken in på vår Havanaise. Dom är pigga, alerta vill alltid hänga med på äventyr. Otroligt sociala och glada hundar.
#13 Det är jättetråkigt att du har fått den här synen på rasen, kunde inte bli mer fel.
Enl. Svenska kennelklubbens rasbeskrivning så säger dom så här om uppförande och karaktär:
Rasen är synnerligen uppmärksam, vilket gör den lätt att träna till vaksamhet. Til sättet är Bichon Havanais tillgiven och av naturen gladlynt, vänlig, charmig, munter och något av en clown. Bichon Havanaisen tycker om barn och kan leka outtröttligt med dem.
Tror att alla vi som har en Havanais håller med om den beskrivningen
Jag som själv inte har någon havanais måste bara inflika att det verkar vara en toppenras! Jag träffar Algot (på bild #14) rätt ofta och hade även två havanaiser i kvarteret där jag bodde förut. Och jag har aldrig upplevt dem som tillbakadragna!
Visst, de kanske inte springer fram till främlingar det första de gör -Algot var lite blyg i början men aldrig så att han har gömt sig under soffan… Sen efter att jag har lärt känna honom är han alltid den första som hälsar en välkommen när man kommer och hälsar på :)
Av det jag har sett av rasen kan jag bara säga att den verkar vara väldigt lättlärd och väldigt tillgiven sin ägare!
Jag har inte upplevt havanaisen som rädd eller osäker på något sätt, däremot vill de kanske inte hälsa på alla främlingar eller förbipasserande. De verkar helt enkelt inte ha behov av det vilket jag kan tycka skulle vara ganska skönt… själv har jag nämligen en vovve som helst vill hälsa på allt och alla :P
Min sambos föräldrar har en havanaistik på 1 år. Tycker hon är trevlig, är inte hopplös trots att de verkligen inte har lagt tid på mental stimulans. Med liiite mer träning blir de säkert het toppen att ha och göra med!
Dock kan hon vara lite feg mot föremål: bussen som kör förbi, en buske som fladdrar i vinden, en utbränd moppe bredvid gångvägen… Dock är hon världens människoälskare och hoppar gärna mot alla hon möter!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Havanaisen är en fantastisk ras! Jag har två! 
Mina havanaiser är inte tillbakadragna, men de kastar sig inte över nytt folk de träffar. De går fram och hälsar, men inte som många andra hundar som bara kastar sig fram till alla som pratar med dem. Mina är lite försiktiga skulle jag säga, men ge dem bara en-två minuter av lite kärlek och fint prat så är de dina vänner förevigt. Och nästa gång du träffar dem kommer de fullständigt springa och dra mot dig! 
Jag älskar att de är så vakna på allting, att det bara är att locka med något så är de med på vad du än vill göra. Agility, lydnad, springa efter bollar eller annat. De är liksom med hela tiden.
Det jag har haft problem med, speciellt sen Melvin kom in i bilden, är att få dem att sluta skälla på andra hundar som de inte känner. Så mina är såna där små jobbiga hundar - och jag kämpar med att få bort det!
Men i övrigt är de fantastiska, det man ska tänka på är att de är sällskapshundar och många av havanaiserna är inte helt överförtjusta i att vara ensamma långa stunder.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus