Bichon iFokus

Bichon

Etikettövrigt
Läst 7719 ggr
LinaK
0

Smärtsamt att plocka öronhår?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har läst lite varstans att vissa tycker att det är "djurplågeri"/elakt/dumt att plocka bort öronbehåring i hörselgångarna på hunden, vad säger ni om detta?

Tror ni att det gör ont att rycka bort det håret som finns hundens hörselgång?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

kicmat
0

Vet inte om jag tycker det ska klassas som djurplågeri direkt, men jag tror nog det kan vara väldigt individuellt hur hunden reagerar. Joy brukar inte bry sig så speciellt mycket. Fast hon har inte speciellt mycket hår i sina öron. Man behöver väl inte vara så nitisk, lite nytta gör nog håret också. Jag plockar en liten tufs kanske var tredje månad och hon har jätte fina öron. Inte en tillstymmelse till besvär, tur är väl detFlört

[Sarahansson1]
0

jag skulle nog inte räkna det som djurplågeri. För om man inte plockar sin hunds öronhår kan det ju uppstå öroninfalmation. Och är det bättre att man låter sin hund bli sjuk? Amadeus plockar jag lite då då och det är det han hatar mest utav ALLT när det gäller hanteringen. Men det kan nog a vart för att han har tyckt det var obehagligt sen liten valp och då rycker han till och då har jag träffat fel (har rätt långa naglar) Så ja han trivs inte med det men jag tkr nog det är nödvändigt. Och Elton har jag inte behövt plocka en enda gång han har inte fått något visst kan det vara skönt att slippa men om han får det kan det ju bli jobbigt för det är ju en tränings sak att dom ska aceptera att vi gör det. Sen har jag hört att vissa säger att det gör lika ont som att noppra ögonbrynen. Men jag vet faktiskt inte vad jag ska tro på. Men jag kna inte klassa det som djurplågeri iallfallGlad

ms-mee
0

Djurplågeri? Nej nej, på vissa raser måste man ju.
Huberts öron är jag i varje/varannan månad för att det växer så hiskeligt mycket och fort. Det har han fått efter sin mor som det växte ännu fortare i.
Men jo, jag vill säga att de besväras av det. Ingen av mina killar tycker om det. Hubert har alltid varit jätte duktig tills för ca 1 år sen, då håret började ta sån fart. Det händer så ofta och jag måste ta så mycket så han tycker inte alls om det längre.. Använder pincett och inte fingrarna då naglarna är i vägen.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[Sniff]
1

Jag tycker inte det är djurplågeri. Däremot kan man väl diskutera hur hälsosamt det är, och hur sjukt det är att vi avlar fram hundar vi måste rycka bort päls ur öronen på…

Athos brukar inte bry sig så mycket, oftast gör jag det när vi ligger och myser i soffan och han sover eller halvsover. Men tar jag fram pincetten blir han inte glad… men rycker jag med fingrarna och får ganska mycket hår är det inga problem.

Emma-U
0

Jag ser det absolut inte som djurplågeri, då skulle väl hundarna skrikit och försökt ta sig därifrån?
Mina hundar kan pipa till emellanåt när jag är igång, men det är för att jag lyckas nypa dem lite och inte för att det gör ont av håret jag rycker.

När vi hämtade Tyra var uppfödaren nogrann med att förklara att vi skulle rycka lite då och då och inte ta allt på en gång. Ju oftare man rycker desto lättare blir det att ta öronhåren och desto mer van blir hunden vid att man pillar dem i öronen.
Har Melvin en matta i örat, som han hade igår när jag ryckte, så tar jag inte alls. Det blir för mycket. Jag delar upp det för att det inte ska bli sår och göra ont.

Man får ju tänka efter lite, men att det skulle vara djurplågeri tycker jag är ganska fjantigt faktiskt.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0

Algot tycker att det är ganska så skönt när jag rycker öronhår, han ser helnöjd ut och blundar Tungan ute Dock när jag rycker med fingrarna, pincetten gillar han inte då jag råkat nypa han en gång. Tycker det är smidigare att rycka med fingrarna. Sen så sitter ju inte håret speciellt hårt.

Så enligt mig är det inte djurplågeri att rycka öronhår. Det är i förebyggande syfte, så att det inte ska uppstå inflammation istället.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SaraC
0

Om de måste bort för hundens välbefinnande så är det väl inte mer med det, vissa hundar tycker inte heller om att klippa klorna eller bortas alls till exempel, ska man strunta i det då?

Men just att rycka, om hunden visar att den inte tycker om det/det gör ont så får man kanske försöka trimma med sax istället.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ms-mee
0

Jag plockar fast mina inte tycker om det. Dom ligger still nästan hela tiden men dom hatar det verkligen.
Plocka är man tvungen att göra ändå. Ta bara med sax funkar inte, för i örat växer det sig bara tjockare då. Jag tar med trimmern var 3:e vecka på hela insidan örat och så mycket runt ingången det går, men resten måste plockas..

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives