Bichon iFokus

Bichon

Etikettbeteende
Läst 2281 ggr
thric
0

Hund och barn

Hur ska man agera för att "göra rätt" från början när de gäller hund och nytt barn i familjen. Våran hund Cherie, en bichon frisé. Hon tycker om barn men går undan när hon tycker de blir för mycket. Vi har aldrig sett några tecken på att hon inte tycker om barn. Nu kommer de snart en liten bebis i familjen och då undrar vi såklart hur detta kommer gå?

Cherie som är väldigt snäll är däremot lite "svartis" när de ex. gäller andra hundar som är uppi oss ägare för mycket, visar ingen agresivitet men motar gärna bort dom från oss… Visst ska man inte jämnföra hund o hund när vi pratar hund o barn. Men ja vill bara skriva en liten förklaring om min ögonsten.

Min tanke är att cherie ska få vara med från första början o få snosa o lukta så mycket som möjligt på bebisen. Är de nått mer jag ska tänka på så att det blir "rätt" ?

Skriv gärna, för de känns som att detta är ett viktigt ämne och jag vill gärna höra om andras erfarenheter och vad som har funkat bra och mindre bra. ! KRAM

fia-mia
0

Jag tror det gäller att inte glömma hunden, men även lära den att man inte alltid kan gosa med hunden när barnet skriker osv. Glöm inte bort promenader m.m.

Lycka till och välkommen hit!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[Sarahansson1]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har två havniser och tre småsysckon. Den minsta har väldigt svårt att koncentrera sig och lyssna och hoppar mest runt hela tiden. Vilket hundarna ibland kan tycka är jobbigt. Så jag ser alltid till att aktivera dom och att dom har en frison där bara dom får vara. Och att dom små inte bara får gosa utan även gå lite i koppel nu är ju den minsta fem år. Så det kan ju vara svårt för en liten bebis. Men när barnet blir äldre att dom går ut ger dom mat tränat trix så hunden lär sig att dom är inte bara jobbiga och iretterande utan kan också vara roliga. Då ser hunden också barnet som en flockmedlem och försöker inte göra något för att komma högre i rang.(iallfall inte mina) Min lillasyster som är 8 år. Var med på valpkurs nu förra söndagen och det är otroligt vad mycket bättre den lilla lyssnar bara efter en lektion.Glad Fråga bara på om du undrar något mer.

Välkommen hit!