Ensam hemma!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur många timmar tycker du att det är rimligt att en hund ska kunna vara ensam?
Är det okej att jobba från 7-16 och kommer hem och gå en kort runda med hunden på lunchen?
Berätta gärna hur länge era hundar är ensamma om dagarna 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Eftersom jag är hemma, så är Joy sällan ensammen hemma. Brukar bli ca 2-3 timmar /dag. Det går hur bra som helst, jag säger bara "matte kommer snart" så fattar hon. Går oftast och lägger sig i fönstret i hallen.
Max 4 timmar tycker jag att man kan lämna sin hund ensammen. dom är ju trots allt ett flockdjur.
Jag försöker också max lämma hundarna i 4 timmar. Men just nu när vi har valpen så lämmnar vi ju inte så länge. Men när vi lämmnar dom är dom i köket och sover mest utav tiden. Ibland kan Amadeus gnälla lite precis innan vi går men sen när vi har stängt dörren så blir det tyst. Vi har också nästan alltid radio på

Jag tycker att en ensam hund ska inte behöva vara ensam mellan 7-16 eller 8-17 med bara en kort rastning på lunchen. De är trots allt flockdjur i grunden!
Men samvetet känns inte lika tungt om man har två eller fler hundar och gör så.
Men på den där lunchen tycker jag att man ska ta 45 minuter och verkligen trötta ut hunden med båda motion för kroppen och huvudet. Då är det lättare för hunden att vila och komma till ro när man går igen.
Melvin är valp och då är de ensamma i max två-tre timmar åt gången för sen måste han ut och kissa.
Vi får se hur det blir längre fram, som det är just nu är det ett jäkla flängande på matte mellan jobb och hemmet kan jag säga 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Tycker inte heller att det är speciellt bra att jobba hela dagen och ta ut hunden på lunchrasten. Visst någongång ibland, men absolut inte varje dag. Jag försöker lämna mina max 4 timmar om dagen, brukar inte bli så ofta som tur är.
Skulle jag börja jobba och skulle behöva vara hemifrån mer än 4 timmar, så skulle jag skaffa dagmatte.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vi måste tyvärr göra så att han är ensam"hela dagarn". Fast just nu har vi en inneboende som är hemma en del. Jag gillar det inte egentligen, helst skulle jag vilja ha med honom i skolan… 
Min hund är sällan ensam längre än 1-3 timmar. Det är när vi handlar eller gör liknande saker. När vi jobbar har vi hundvakt. Häromdan var det ingen av dem som brukar ha honom som kunde och jag vill inte lämna honom till vem som helst så då fick han vara ensam i 5 timmar, sambon fick åka hem tidigare från jobbet. 5 timmar är min absoluta gräns, i nödfall kan han få vara själv så länge. Annars har jag 4 timmar som gräns.
Men jobbar man 8 timmar om dagen och inte kan/vill få till det så att hunden inte behöver vara ensam så länge varje dag så tycker jag inte att man ska skaffa hund. Jag tycker inte att man bör lämna hunden ensam längre än 4-6 timmar. Sedan beror det såklart på hunden, om man har fler än en hund och de hundarna i så fall har utbyte av varandra, om det är varje dag hunden är ensam så länge eller bara enstaka gånger. Har man rastgård med flera hundar som har ordentligt utbyte av varandra så kan man lämna dem längre.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Själv åker jag klockan halv åtta. Sen åker resten vid åtta. Dock är mamma eller pappa ofta hemma. Så svårt att veta exakt hur länge han är ensam. Ibland ingenting och ibland längre. Tidigare om Tintin var ensam så tog mina brorsor ut honom när dem kom hem eller rättare sagt släppte ut honom ur mitt rum. Tyvärr så tänkte ju inte dem på att han skulle ut ute med. När vi sa till sa dem bara "ska han ut ute med". Suck är dem uppväxta med hund.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast