Vilken Bichon är bäst för nybörjar-hundägare?
Hejhej!
Först visste jag inte att det fanns Bichon-ifokus men jag blev glad när jag såg att det finns. :)
Min klasskompis har en Bichon(vet inte men något cavaier, hur det nu heter) och den är ju så snäll och trevlig :D
Jag och mamma vill gärna skaffa en hund, gärn en gosig och klarar av bo i lägenhet (84 kvm) Jag själv gillar att gå långa promenader (vet att det inte låerjag är 13år när jag säger det men jag är 13år XD)
Vet ni någon bra hund för nybörjare, vi har inte haft hund någon annan gång och har ni något tips till oss?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej och välkommen hit
Kanske är det en bichon havanais eller en bichon frisé som din klasskompis har.
Jag skulle säga att bara man vet vad en hund innebär (allt jobb och ansvar tänker jag på) Så ska alla bichon raserna fungera bra som nybörjarhund. Raserna är: Bichon frisé, malteser, bichon havanais, coton de tuléar, löwchen och bolognese.
Men jag kan tipsa speciellt om bichon havanais, dom är väldigt lätta att ha och göra med. Lagom aktiva, dom hänger gärna med på alla aktiviteter man gillar och vill göra, men dom slappar lika gärna hemma i soffan om man så skulle vilja
Med min kör jag lite agility på amatörnivå, det tycker han är jätte roligt.
Det man får tänka på om man vill skaffa någon av bichon-raserna är ju att dom kräver endel pälsvård. Du kan läsa mer om raserna här:
Skillnader och likheter
Vad vill du mer göra med din framtida hund? Är du intresserad av någon hundsport kanske?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Välkommen hit!
Lina har gett dig bra svar så jag tänkte bara klargöra en sak. Har din klasskompis en "cavalier någonting" så är det antagligen en cavalier king charles spaniel vilket är en spaniel och inte en bichon. 
#1 Haha, ja så kanske dom heter :) (jag visste inte direkt vad det var för någon, har bara hört dom säga det snabbt en gång) Jag vet inte så många hundsporter förutom Agility :) Men jag vill ha en man kan gosa med och samt leka mycket. Jag, mamma och pappa bor ju i lägenhet och vi har en stor gräsplätt utanför där man skulle kunna leka med hunden. Men är dom sällskapssjuka? Jag är i skolan 08:40 - 15:20 och mamma och pappa ungefär samma, men blir dom oroliga när dom får vara ensamma en sådan stund??
#2 Njee, hon sa bara att det är en Bichon. Så jag vet inte riktigt mer än det :)
Enligt lag får de inte vara ensamma så länge, satsa på en bra dagmatte :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Håller med fia-mia här, en hund ska inte behöva vara ensam så länge. Har har en 4 timmars gräns för mina hundar, skulle det bli så i framtiden att jag behöver lämna dom längre är det dagmatte som gäller. Vad säger dina föräldrar om det här med att skaffa hund?
Det handlar om mycket tid, pengar och engagemang.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se