Bichon iFokus

Bichon

Etikettfoder
Läst 3391 ggr
BARFmycat
2010-01-07 17:13
0

Veganskt/vegetariskt djurfoder

Blev helt förfärad och mörkrädd när jag häromdagen hittade flera fodertillverkare som gör vegansk katt och hundmat, helt vedervärdigt..Gråter

Att det strider mot djurskyddslagen 3 §
"Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras."
Verkar de som köper maten inte bry sig om.

Jag har försökt anmäla fodret till Jordbruksverket, men antagligen så kommer det bli så att det inte händer något eftersom det är upp till ägaren att se till att djuret utfodras med rätt mat.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att det här fodren ska försvinna illa kvickt, så i min desperation startade jag en namninsamling, har ingen aning om vart man ska lämna den sen, men den kanske kan vara till någon nytta. Så skriv gärna kvar den om ni känner som jag..

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4161

Hälsningar,
//Sarah
www.BARFmycat.se

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LinaK
2010-01-07 20:18
0

Tycker det är sjukt! Visst om en människa är vegan/vegetarian det har denne valt själv, men ett djur har ingenting att säga till om. Lägger man fram en köttbit och en grönsak framför en hund, vad väljer inte hunden då tro? Obestämd

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

BARFmycat
2010-01-07 20:28
0

Ja det är lika sjukt som att tvinga en kanin att äta kött..

Emma-K
2010-01-07 20:37
0

Om man gör sånnt foder kan man väll inte veta mycket om hundar och katter Skrikandes kött är ju basföda för dom!

riktigt sjukt

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

BARFmycat
2010-01-07 21:28
0

Nej precis.. Dessutom skriver dom på sin sida "Ej testat på djur"
Hur ska man då kunna veta att djuren kan äta det?!

Emma-U
2010-01-08 11:34
0

Men det kanske är till för de djur som inte tål protein? Vi har två hundar i mitt område som är proteinallergiker och frågan är ju vad fodret i så fall innehåller?

Det finns många foder som är specialutvecklade för överkänsliga hundar som innehåller både det ena och det andra, men det ska ju vara för hundens bästa och inte för människans 'goda samvete'.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

BARFmycat
2010-01-08 12:25
0

# 5

Det är inte till för det syftet, sen att det går att använda det så är en annan femma. Tillverkarna hette något i stil med "greenvision" och vill att hela världen ska leva veganskt.

Och har man sådana djur, då finns det två alternativ så som jag ser det. Antingen så har man sånt här foder på recept så det inte missbrukas, eller så avlivar man hundarna om de inte kan leva som hundar.

Men att man ska använda det på friska, fullt fungerande hundar är ju helt absurt, bara för att man känner för det.. Det är inte skäl nog.
Vill man rädda livet på sin hund och det finns ingen annan utväg, låt gå. Men som jag sa, då ska man ha det på något sorts recept.

Emma-U
2010-01-08 13:38
0

#6 Om syftet är att alla ska bli veganer, som du säger, så känns det inte riktigt bra, nej..

Att ha allergifoder på recept behövs nog inte faktiskt, det är så fruktansvärt mycket dyrare att köpa att ingen vettig människa hellre köper det till sin hund än 'vanligt' foder Glad Men jag fattar vad du menar, dock kan det vara lite jobbigt att jämt behöva recept, vilket innebär ytterligare besök till veterinären för förnyelse, om man nu inte kan få ett stående recept.

Att avliva livfulla och 'fungerande' hundar bara för att de har en allergi håller jag inte med om, men om de lider av sina besvär så tycker jag också att den bör få vandra vidare.
Men inte avliva allergiska hundar som ändå, med sina lindriga besvär, kan leva fullt ut och i många år till..

Nu var det inte detta som tråden skulle handla om, ber om ursäkt Skäms

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

BARFmycat
2010-01-08 13:59
0

Jomen de gör ju de, det är det som är det sjuka! det är ju inte särskilt billigt att endast leva på icke-djurtestade produkter och ekologisk mat, det är svindyrt, och de skulle lägga ner mycket pengar på att köpa vegankost till sina djur också, om de bara ville, tro mig!

Jag respekterar dina åsikter, alla har ju olika åsikterGlad

SaraC
2010-01-08 18:08
0

Finns det verkligen hundar som inte kan äta kött? Bara nyfiken eftersom jag aldrig hört det förr, bara hundar som inte klarar vissa foder och det beror ju inte (alltid då kanske?) på köttet utan på fodren skulle jag gissa.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LinaK
2010-01-09 19:48
0

#9 Jag läste för några år sedan om en hund som inte kunde äta kött, var någon artikel i en tidning. Och den hunden fick äta grönsaker och något vegetariskt foder Obestämd Så det verkar ju som att det finns hundar som inte kan äta kött. Har nästan för mig att det var i "Härliga hund" som jag läste detta. Ska kolla om jag har tidningen kvar.

SaraC
2010-01-09 20:17
0

#10 Ja, gärna. Kolla om det står uttryckligen att den inte kan äta någon sorts kött eller om det är foder som består av någon slags kött han inte kunde äta. Intressant!

LinaK
2010-01-09 20:20
0

#11 Absolut! Ska gå igenom alla tidningar idag eller imorgon så får vi se om jag finner det. Men jag kanske är helt ute och cyklar =) men vi får se.

SaraC
2010-01-09 20:24
0

#12 Leta inte ihjäl dig bara Flört Men det lät så spännande. Måste leta info om det här själv sen när jag har tid.

Bella-R
2010-01-09 20:29
0

Sjukt! Så ska det verkligen inte vara.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

nonisaga
2010-01-09 20:44
0

Praoade på ett hunddagis förra året, där fanns en senne (stavas väl berne sanne tror jag?) som gick på vegetarianskt foder. Som som ett hus var han och mådde super, så han  mådde ju inte dåligt av det…

Själv är jag vegetarian men har aldrig ens tänkt tanken på att milou ska gå på vegofoder, han går nu på fiskfoder och det tycker jag är bra (heh onödig information haha)…

SaraC
2010-01-09 20:59
0

Det är nog många gånger en hund som ser ut att må hur bra som helst ändå kan ha någon form av brist i kroppen, som kanske enbart syns vid blodprov, veterinärundersökning, noggrannare inspektioner och så vidare eller som inte får märkbara tecken förrän över tid.

Sådant här är ju så individuellt, jag tycker att man ska utfodra sina djur så nära deras naturliga kost man har möjlighet till, andra tycker inte det är lika viktigt. Tycker det ultimata självklart är att barfa, även om jag inte för det själv Oskyldig

LinaK
2010-01-09 21:01
0

#16 Skulle också gärna barfa faktiskt. MEEEN har man en frys som knappt räcker till ens egen mat hur sjutton ska man då få plats med en massa kött till djuren? Det är frågan! Tungan ute

SaraC
2010-01-09 21:05
0

#17 Jag har plats, men långt ifrån tillräcklig kunskap - det är ju en hel vetenskap känns det som Flört Men försöker i den mån jag kan, Eros får väl mest ben och kött men har även börjat bjuda katterna på en del kött, ben har de dock inte fått testa än.

nonisaga
2010-01-12 18:23
0

Jag barfade ett tag (säger man så?) men milou gillade det inteFörvånad

BARFmycat
2010-01-12 19:46
0

Ja man säger såTungan ute

Åt hunden över huvudtaget eller var det blåneka?
Kan vara att det inte luktar lika gott som hundmat, det är i princip alltid det som är problemet, attd et inte luktar lika starkt…

SaraC
2010-01-12 21:31
0

#19 Nej, det kan ta tid för en del att vänja sig. Även om det oftare är lättare med hundar än andra djur som t.ex. katter.

nonisaga
2010-01-12 21:34
0

#20 Jag var vakt åt en jaktgolden som åt det och då verkade milou jätte intresserad så han fick smaka och han älskade det :) men sen när vi köpte hem lite (ngn jättedyr tillome, från ngn gård, samma som goldern gick på) åt han typ första måltiden sen slutade han äta det :S

SaraC
2010-01-12 21:47
0

#22 Köpte du någon färdig BARF-röra eller vad?

BARFmycat
2010-01-12 23:16
0

Ja, man får vara lite konsekvent om man verkligen vill, och inte ge upp vid första motgång..Glad

nonisaga
2010-01-13 19:32
0

#23 Jag tror den var färdig, mamma som skötte det, jag fattade inte så mycket av det hehe…

#24 Ah jag gav väl upp direkt haha, men det är var så dyrt också :O  vi betalade 12kr för mat som räckte hmm, 3-4 mål

BARFmycat
2010-01-13 21:28
0

Det tycker inte jag är särskilt dyrt.. Men tycker man det är det ju svårt att kompromissa.

SaraC
2010-01-13 23:56
0

#25 När man barfar ger man i regel kött (plus mindre delar av en del annat till hund). Alltså inget färdigköpt foder. Målet är att djuret ska äta så nära sin naturliga kost som möjligt och äta den på ett så naturligt sätt som möjligt. En hund äter ju inte färdiga röror om den själv skaffar sig mat. Men det finns dem som även ger barf-kost men i röror, egenhändigt gjorda eller köpta. Men de färdiga rörorna är väl (?) färskfoder eller i klass med sådana, och inte barf.

nonisaga
2010-01-16 00:32
0

#27 Hmm har faktiskt ingen aning om detta var färdig röra, men det var iaf massa kött i en påse. så mycket fattade jag haha.

#26 Haha nej där failade jag, räknade ihop det och det blev inte alls dyrt i månaden gämförd med det han har nu…

Grobi
2011-06-16 20:51
0

Hej!

Min hund äter ett helvegetariskt foder som heter Ami. Det mår han jättebra på, han har ingen brist eller och så och blir såklart regelbundet veterinärundersökt. Han är pigg o glad o bra i magen:)

Har även hört om många andra som fött sina hundar på veganfoder och dom har levt toppenbra i många år.

Anledningen till att han äter det här fodret är:

1. Han tycker det är väldigt gott (köttfodret han hade tidigare var han inte alls lika förtjust i, men det är såklart olika beroende på vilken sort, jag säger inte att han skulle totalvägra köttmat)

2. Han mår väldigt bra av det

3. Det innehåller bra grejer, ej GMO, är gjort på majs, ris, grönsaker, vitaminer, mineraler. Det är balanserat med protein, fett, vitaminer, fibrer osv.

4. Djur- och miljövänligt, eftersom det är veganskt :)

Men skulle min hund må dåligt av nån mat skulle jag inte ge den, oavsett vad den var gjord på. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på om förpackningen innehåller lite köttmjöl eller inte, utan vad hunden mår bra av.

Och sen skulle jag vilja tillägga att det här med att hunden inte får välja om den ska va köttätare eller vegetarian, alltså, som matte/husse tar man ju alla beslut vad gäller hunden! Det är sällskapshundens liv! Alltifrån vilket halsband, till vilka promenadrundor på vilka tider, och om hunden ska få frolic, barf eller ami mat. Man får som hundägare göra sitt bästa för att hunden ska få det så bra som möjligt.

BARFmycat
2011-06-21 19:50
0

Och du är också fullt införstådd i att du begår ett brott mot djurskyddslagen i och med att du ger din hund det fodret?

Det kan för övrigt bekräftas hos Jordbruksverket.

Anledningen till att man inte vill ge ett djur vegetarisk kost som är i grund och botten byggd för att äta animalisk kost är för at kroppen inte tillgodogör sig maten lika bra. Grovt exempel, säg att hunden tillgodoser sig 60% av vanligt torrfoder (tex RC), och 90% på BARF så tillgodoser den sig 40% på vegetabilisk kost. Obs, bildliga siffror för att demonstrera min poäng!

Hundar kan syntetetisera sitt eget taurin och sitt eget A-vitamin från betakaroten, det är den enda anledningen till att de kan överleva på sådan här kost. En sån här kost kan för katter vara dödlig.

En annan aspekt som man bör ta i akt är att dessa foder inte innehåller tillfredställande mängder av vissa vitaminer, som de egentligen måste enligt AAFCO.

Grobi
2011-06-22 17:24
0

Jag anser inte att jag bryter mot djurskyddslagen. Maten är anpassad efter hundars behov, precis som de flesta hundmatssorter. Den innehåller det han behöver.

Han och många andra hundar/katter mår bra av veganmat, varför säger du att den är dödlig och inte innehåller tillräckligt med vitaminer?

Angående taurin så innehåller i princip alla kött-torrfoder det tillsatt, eftersom köttet är så processat och förstört.

BARFmycat
2011-07-19 21:28
0

Vad du anser är totalt irrelevant. En person som pryglar sin hund till lydnad kanske anser att det bara är vanlig vardagsuppfostran, vad tror du djurskyddslagen skulle säga? Jordbruksverket bekräftar att det inte är i enlighet med djurskyddslagen att ge vegansk/vegetarisk kost till sin hund/katt/iller. Du står då över lagen, förmodar jag..?
Det där fodret är INTE anpassat efter en hunds behov, då skulle det innehålla KÖTT. Det där fodret är anpassat efter ignoranta ägares behov som inte inser vad deras husdjur egentligen ska äta.

Därför att hunden inte kan tillgodogöra sig de vitaminer maten innehåller till fullo, eftersom de saknar de verktyg (protozoer) som krävs för att bryta ner vegetabilisk föda. Dessutom innehåller flera veganska foder både för lite mineraler och vitaminer, en del innehåller till och med ämnen som är giftiga för hundar. Även om fodret innehåller tillfredställande mängd vitamin och mineral enligt AAFCO är det ingen garanti för att hunden får i sig tillfredställande mängd, eftersom foderkällan är opassande för hundens matsmältningssystem.

Taurinet i sig har ingen betydelse i den här konversationen, jag ville bara understryka fodrets olämplighet för köttätare eftersom den kan vara dödlig för en katt, och katter och hundar har väldigt lik kost.

Grobi
2011-07-19 22:30
0

För mig är det viktigaste att min hund mår bra, skulle han må dåligt på något sätt (av vilken anledning som helst) skulle jag göra mitt bästa för att hjälpa honom såklart.

Men vi tycker olika, det är bara att acceptera :)

BARFmycat
2011-08-05 18:24
0

Det är det här som är så skrämmande tycker jag.. Folk tror att det här med vilket foder man ger till sitt djur är en smaksak, eller en fråga om olika åsikter. Du är enligt lag skyldig att ge din hund foder som består av kött, vilken del av det är det som är så svårt att förstå? Vad får dig att tro att du har rätten eller kunskapen att kringå det? Är du tillräckligt  insatt i hundens näringslära och olika födoämnens näringsinnehåll? Eller litar du bara på att Ami ska förse din hund med allt den behöver så du slipper ta något ansvar alls?

Du har all information tillgänglig men väljer ändå att tro att ditt alternativ är det som är bäst för din hund. Säg mig, varför i hela fridens namn skulle din hund må bra av vegetabiliskt spannmålsbaserad kost när han inte har något behov alls av kolhydrater? Säg mig det hunddjur som frivilligt lever enbart av vegetabilier i det vilda.

Vad våra tama djur äter är ingen indikation på vad som är bäst för dem. Det finns gott om hundar som käkar choklad om de får möjlighet och det vet vi ju all att det är giftigt. Bara för att djuret äter det betyder inte det att det är bra.

Jag tycker att det är fruktansvärt oansvarigt och naivt att intala sig själv att vegankost är bra mat för köttätande djur.

Du säger att din hund mår bra, ändå kan det ta år innan man upptäcker förgiftning, allergier eller brister. Brister måste man dessutom ta blodprov för att se, tar du regelbundna blodprov på din hund? Allergier kan man aldrig förutse innan de väl etablerat sig.
Är det värt att ta risken?

Jag förstår bara inte vad du grundar ditt beslut på, vad det är som gör att du tror att veganmat är bättre än köttbaserad mat.
För att din hund inte gillade ett visst sorts foder en gång i tiden?
Så det måste innebära att han vill vara vegan, mycket logiskt..

Jag är fullt införstådd i att steget mot en helBARFkost är stort, därför vill jag rekommendera Acana, Orijen och Carnias torrfoder, samt Bozitas blötfoder.

[Gemm]
2011-08-05 19:50
0

Skulle jag ge min ena katt det han tycker bäst om skulle hans kost se ut på detta vis:

Ögongegga, soyghurt, tånaglar, kidneybönor, mördarsniglar, hallonkarameller, chips, avokado, te med sojamjölk, broccoli, blomkål, dammtussar, metallspån, pinnar, tändstickor, päls, lök, currygryta, ketchup etc.

Nu är ju jag en normal människa med normal intelligensnivå så jag förstår att bara för att min katt äter detta betyder inte det att han mår bra om det skulle utgöra hans kost. Därför gör jag honom en tjänst och förvägrar honom dessa saker och istället ger honom något hans fysiologi, anatomi och metabolism är anpassad för och något hans kropp kommer fungera optimalt på.

Eftersom min katt av evolutionen har anpassats till en kött-, ben- och organkost är det detta han äter, detta eftersom jag vill att han ska leva ett långt och friskt liv. Jag är väl införstådd med att stor risk för komplikationer finns om jag ställer mig över evolutionen, spottar den i ansiktet och säger att "bah, katter behöver inte kött, de mår bra på veganmat för att jag säger det och för att det står så på påsen".

Nu är det så att även hundar kvalificerar till denna kategori, de är av naturen köttätare. Det betyder förenklat att deras organ tar hand om delar av djur på ett effektivt sätt och t ex spannmål eller andra kolhydratrika vegetabilier på ett mindre effektivt sätt. Det är grundläggande näringslära vi pratar om här.

Kolmårdens vargar och stora kattdjur äter inte Amicat, de äter hela djur. De sliter dem i stycken, kastar upp delarna i luften och sväljer dem hela. De får hela sina ansikten dränkta i blod, de slickar och gnager omsorgsfullt på skelettet efter de gnagt av senor, kött och fett och deras kroppar blir näringsmässigt tillfredsställda av detta. Detta gör inte en kanin, en häst eller en get. De är växtätare och saknar inte bara metaboliska faktorer till att kunna hantera ett dött bytesdjur utan även instinkten till att jaga det, tänderna till att döda det och suget till att äta det.

Poäng: Hund = köttätare, inte bra med veganmat, sjukdom, död kan vänta, inte snällt, dålig idé, inte djurvänligt, brott mot lagen, ej bra.

Visserligen får min rackarunge här hemma äta lite ögongegga och tånaglar ibland, t om en liten chipsbit har han fått inbilla sig att han vill ha nån gång. Men jag förstår bättre än att tro att min katt mår bra på allt han äter, jag förstår också bättre än att naivt tro på allt som står på förpackningar och vill hellre göra min egen research så att jag har mycket kunskap och inte riskerar min katts liv pga att någon har sagt något till mig.

Grobi: Du ignorerar grunderna i näringslära, bryter mot djurskyddslagen och sätter din hunds liv på spel. Gör om, gör rätt och sluta skryt om hur du utfodrar din hund med "miljö- och djurvänlig" mat för du gör din hund illa.

Grobi
2011-08-05 21:53
0

well…känns som att ni tar upp samma grejjer här igen, har redan svarat. att upprepa samma saker i trådar om och om igen är inte riktigt min grej…=)

undrar ni nånting annat kan ni ju fråga det…förresten, tänk på tonen!=)

BARFmycat
2011-08-24 17:51
0

Och ändå trillar inte poletten ner? Du måste ju förstå varför vi blir upprörda? Och då är det ju ändå din hund det handlar om, du borde vara den som blir mest upprörd!Förvånad