Rinnande ögon
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Som jag har förstått det är det ganska vanligt att det rinner lite ur ögonen på bichonhundarna. Stämmer det, har ni problem med det och i så fall; vad gör ni åt det?
Ska man inte ställa ut hunden så är ett tips att hålla ögonen fria från hår så gott det går. Har märkt att om man ansar pälsen runt ögonen så minskar det rinniga (åtminstonde på Algot) sen är det vissa perioder han har mer rinniga ögon (typ vid väderombyten) så brukar jag skölja rent ögonen med koksaltlösning som finns i pipetter på apoteket. Och sen torka ordentligt.
För att undvika missfärgningar så ska man försöka hålla det så torrt det bara går då det är det blöta som gör att det blir missfärgningar. Potatismjöl är effektivt att använda om man vill hålla det torrt
Sen finns det ju en mängd olika produkter på marknaden, men jag har inte sett något behov av dom produkterna på Algot, kör med lite vanliga "huskurer" bara så funkar det bra.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tack för ditt svar, när vi var hos veterinären idag (äntligen vaccinerad!) så frågade jag henne, och hon sa att det är viktigt att man tar bort det, så att det inte torkar i huden, för då kan det bli infekterat. Och att man inte ska klippa, för pälsen som växer ut blir vassare och då blir det värre.
Potatismjöl ska jag testa.
Skönt att ni har vaccineringen gjord nu
Konstigt att hon sa så för jag tycker absolut inte att det stämmer, en havanais päls blir ju sällan vass
Har klippt sen han var liten och det har då blivit mycket bättre tycker jag.
#3 Kan ju vara så att vetten inte har koll på alla rasers pälsar… Och klipper man lite i ansiktet och håller det kort borde det inte göra något? Hon sa att man kan "gelea" ner håret under ögonen, och sätta upp det på huvudet.
#4 Förmodligen är det så! Ibland kan man få höra både det ena och andra även från en veterinär.
Jo sätta upp det i en toffs kan man ju göra.
#5 Toffs är ju både praktiskt och gulligt
Men man ska alltså skölja ögonen och hålla borta klägg ur pälsen? (Hur får man bäst bort klägget ur pälsen?)
#6 Ja det är jätte charmigt med toffs
Ja så gör jag åtminstonde, och det har fungerat bra för oss. Jag brukar ta en tät liten kam (alltså en kam med VÄLDIGT täta piggar) och försöka kamma ur klägget, brukar gå bra. Sen strör jag på lite potatismjöl och så kamma lite till. Så brukar det bli fint 
#7 Tack så mycket för tipsen
Jag brukar blöta upp under ögonen och skägget, sen kammar jag och försöker peta bort det. Ska prova potatismjöl också.
Båda ina hundar har rinnade ögon fast Elton har inte så mycket och det syns ju inte så mycket på mörka hundar. Men på Amadeus syns det och som Lina K säger i tidigare inlägg så ändras även de på olika värdelekar och årstider. Nu när det är torrt ute tar jag då Zinkpasta endast en gång i veckan. Men ibörjan kan det behövas oftare och potatismjöl är också bra till det. Zinkpasta finns recept fritt på apoteket ch köpa
Har alla bichonraser rinnande ögon? Och varför?
Jag tror att de flesta långhåriga hundraserna har mer eller mindre rinnande ögon. Det syns självklart mer om pälsen är ljus. Väldigt tydligt på Joy som har en sida svart och den andra vit. Själv så klipper jag Joy kort vid ögonvrårna. Tycker inte det rinner så speciellt mycket. Kanske lite mer när det är riktigt blåsigt ute
#7 Vi gör precis som ni, toppen med en liten tät kam.

Tyras ögon rinner inte alls i princip, men Melvins ögon rinner jättemycket och han har långa mörka ränder under ögonen.
Men vi kammar med en liten tät kam och använder då och då ett medel som heter "No more tearstains".
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Vad beror rinnandet på?
Min mormor och morfars bichon frisé har lite rinnande ögon, det går i perioder. Dom har ett pulver som bleker(gjort av naturliga saker) som man sätter på det missfärgade och det har funkat jättebra och hon är jättefin under ögonen.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#13 Vet inte om det beror på att raserna är behårade runt ögonen. Eller om dom har extra känsliga ögon. Vet icke med säkerhet