Pälskvalite/vård Bichon raserna?
Ni som har erfarenhet av de olika Bichon raserna …. hur är pälsvården? Hur ofta går ni igenom pälsne, badar osv.?
Finns det olika pälskvalite inom samma ras?
Vore intressant att få ett litet hum om hur pälsvården är inte bara läsa på rasbeskrivningar 
Vi har en Bichon Havanaise. När Joy var liten så blev det en hel del pälsvård. Vi fick kamma och borsta henne istort sett varje dag. Bada 1 gång i veckan, fast det gör vi även idag. När hon hade sin valp päls så hade hon väldigt mycket under ull, så när hon tappade den så blev det väldigt fort tovor. Vi har bestämt oss för att inte klippa ner henne, fast nog var det nära att vi gav upp ibland.
Sen när hon blev ca 1 år så förändrades hennes päls. Hon hade fått sin vuxna päls, vilken skillnad det blev! Nu borstar jag henne kanske 2 gånger i veckan, går igenom pälsen med fingrarna och om jag hittar några tovor så kammar jag ut dom. Hon är väldigt lätt att hantera, det är nog ett måste om man vill behålla den långa pälsen.
Antar att det kan skilja en del inom rasen, men det blir en hel del pälsvård vare sig man klipper ner eller inte.
Låt inte pälsen hindra dig, det finns ingen bättre hundras. Tycker i alla fall jag.
#1: Tack för ditt svar!!
Vilken underbar liten Joy du har… så fin!
Jag har förstått att det kan vara lite jobb med pälsen… men det är ju de att jag gillar lurviga djur
Har tre katter här hemma en lurvig huskatt och två lurviga ragdoll… eller speciellt en av raggisarna är riktigt lurvig. Och det är ju de att ska jag ha en bichonras så vill jag gärna behålla den långa pälsen, men börjar fundera hur mycket jobb det är att hålla den fin. Ser att en del klipper ner den… kan man bara klippa lite dvs att dom ändå kan ha rätt mycket päls… eller blir det att klipper man så blir det kort? Jag är inte så insatt i hur man kan klippa en bichon.
Havanaisen är ju en ras som egentligen inte ska klippas, om man ska ställa ut så får man bara klippa lite runt tassarna och ansa lite runt ögonen. Själv tycker jag inte det är speciellt jobbigt med hennes päls. Det är som sagt bara när dom byter från valp päls till vuxen päls som det är lite tovigt.
Vi klipper Joy runt ögonen, tassarna och lite under armhålorna. En del klipper även under magen, men där får Joy inga tovor så det hoppar jag över. Jag vill helst att hon får behålla så mycket päls som möjligt.
Man kan nog klippa lite som man tycker, ska man inte ställa ut sin hund så spelar det ingen roll. Vill man klippa ner sin hund så brukar man rekomendera att dom klipps för hand och inte med trimmer. Det finns många duktiga hundtrimmare som gladeligen hjälper till. Man brukar kalla det valpklippning då klippar man inte ner så mycket.
Låt dig inte avskräckas, det är enklare än du tror. Gäller bara att inte ge upp när dom är små.

Jag kan säga att det finns stora skillnader inom samma ras. Tyra har ju begåvats med en krusig, strävare päls med mycket tovor medan till exempel hennes syster har en silkeslen päls som aldrig haft en riktig tova.
Så det kan skilja jättemycket inom samma kull till och med - men det är svårt att se på valppälsen vad för typ av päls de får senare i livet.
Dessutom har fodret väldigt mycket att göra med vad hunden har för päls, byter man foder kan man få en bättre päls - men jag vet inte vad i fodret som ger en mjukare eller glansigare päls.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus