Månadens trick november - puss
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Många hundar pussas ju om man kommer tillräckligt nära, men nu ska vi lära våra hundar att komma och pussa oss när vi ber om det. Glöm inte att lägga upp en video i slutet av månaden när ni utför tricket!
Den här månaden ska vi lära våra hundar att pussas, med eller utan tunga. Många vill ju att hunden inte ska använda tunga vid pussar och det är precis vad den här inlärningsmetoden kommer leda till. Sen kan man välja att belöna enbart då hunden använder tunga (för att få hunden att pussas med tunga) eller belöna enbart då hunden INTE använder tunga (för att få hunden att pussas utan tunga).
Puss
Låt hunden ta en godisbit från din mun upprepade gånger. Visa hunden tydligt att du sätter godisbiten där för vissa hundar kan leta vääldigt länge efter vart godisbiten tog vägen om man inte visar dom.
När hunden självmant söker sig till din mun upprepade gånger så börjar man redan nu lägga på kommandot. Säg "puss", stoppa in godisbiten mellan läpparna och låt hunden ta den.
Gör samma sak igen, men istället för att du söker dig till hunden så vänta på att hunden kommer till dig. Säg "puss", sätt godisbiten mellan läpparna och vänta på att hunden kommer och tar den.
Dags att testa om hunden förstått kommandot! Säg nu "puss" utan att sätta in någon godisbit i munnen. När hunden nuddar din mun med sin så belönar du. Här kan du också välja om du vill ha "tungkyssar" eller bara små pussar! Jag föredrar bara små pussar när jag säger "puss", men tungkyssar kan vara mysiga dom också.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Här kommer Novembers trick :) Det här kan nog flera av era hundar, så in med filmer och bilder!
Kul trick, det ska jag försöka lära Algot.
Ska filma förra Månadens trick, tror att det sitter skapligt iallafall ;)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Det kan Sigge redan :) Säger man det för många gånger blir han otåliga och pussar hårdare och hårdare ^^

Det skall tränas på! 
Christian
Medarbetare på Bichon.i.Fokus
Tina-A Vad är din hund för ras som du tränar med på videon?
Får jag kopiera din text och skriva ut för hemma bruk?
#5: Han är en mellanpudel :)
#6: För privat hemmabruk, javisst!
#7 ja, självklart för privat hemmabruk. Tänkte att det är lättare att ha ett papper framför sig med tricket än att gå tillbaka till datorn och kika när man ska öva på nästa steg. ;)

Åh det där har Gizmo kunnat sedan han var valp =) men jag vill inte filma det, men kan visa en bild =)
Han lärde sig snabbt det för han har alltid tyckt om att slicka en i ansiktet och på munnen så jag sa puss pussipuss puss flera gånger så till slut kunde han det =)
Nu hittade jag ingen bra bild på det, men jag får väl återkomma 
xo xo Malin ♥ Gizmo
hänger mest på Bichon då jag har en Frisé
Har inte hunnit träna så mycket måste jag erkänna
Men i veckan ska jag försöka få det tricket att sitta.
Ja, träna på! Lägg upp en bild eller video sen allihopa :)
Jiiho, äntligen lite bilder :) söta ^^
Fina bilder på en pussande Gizmo =)
aww söta ni är! 

Tyra kan pussas med!
Hon lärde det sig rätt fort faktiskt. Tänk vad man kan lära med lite goda mutor i form av frolic! 
Christian
Medarbetare på Bichon.i.Fokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Puss!