Ensam hemma
Jag har ingen Bichon men har varit välkommen här i alla fall, speciellt när jag köpte min lilla Elsa och det var många frågor. =)
Jag har ett problem som jag har kämpat med länge och nu verkligen måste ta tag i. Det är så att min lilla dam har svårt för att vara ensam. Jag har kunnat ha med henne till jobbet förut och det har så klart varit väldigt roligt men har även resulterat i att jag har skämt bort henne. Nu är hon 1½ år och till hösten ska jag börja plugga. Jag kommer så klart inte kunna ha med henne till skolan och har löst med hundvakt de dagar jag går hela dagarna. Men jag skulle så hemskt gärna vilja att hon kan vara ensam i alla fall minst två timmar, bara för att kunna åka och handla eller gå ut och ta en fika etc.
Jag börjar i skolan om ca. tre veckor och har tänkt träna med henne ordentligt under den tiden. Självklart så började hon löpa för en vecka sen och har då blivit VÄLDIGT mammig mot mig.
Så nu står jag här och vet inte hur jag ska göra. Hon verkar reagera på ljud väldigt mycket. Ibland har hon kunnat vara ensam nästan två timmar och ligger och sover när jag kommer hem. Nästa gång så hör jag henne direkt när jag kommer in i porten. Tror då att det har varit att någon har gått förbi utanför dörren och hon då satt igång, det är väldigt lyhört.
Jag har till och med funderat på att köpa ett antiskällhalsband men tycker att det känns lite väl mycket plus att jag har hört att det inte alltid funkar och då är ca. 1000 kronor väldigt mycket.
Så, tips och råd mottages väldigt varmt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det här med att ha tidspress förstår jag precis, min valp måste lära sig vara ensam på tre veckor…
Du kan inte göra så att ingen går förbi, eller så att det blir helt tyst. Men kanske kan du dölja alla ljud som sätter igång skällandet genom att ha på musik eller tvn?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Klart att du är välkommen att ställa frågor här, du är alltid välkommen hit
Hur har du gjort när du har ensamhetstränat henne? Verkar ju som att hon inte är helt trygg med att vara ensam hemma ibland. Går det att avgränsa lägenheten så att hon bara är i ett rum medans du är borta? Typ i något rum där hon känner sig trygg, där hon har sin korg. Inte i hallen då det är där hon hör alla ljud.
Vi brukar ha lite musik på när vi ska vara borta för ett tag, dels för att dom ska slippa höra så mycket ljud utanför och dels för att dom är så vana att antingen det är TV eller musik på här hemma.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag har nog varit ganska inkonsekvent med hennes träning, både när det kommer till metod och ihärdighet. Men nu ska jag ta nya tag. Just nu har jag gränsat av till köket så hon ligger där, hon kan fortfarande se mig men hon kan inte vara på mig vilket hon är annars. Och än så länge finner hon sig i det. Tänkte börja så, succesivt kommer jag "försvinna" från hennes synfält och sen så småningom börja gå ut genom dörren korta stunder. Har alltid musik på när jag är hemma så det kommer jag även ha när jag lämnar henne.
Vad tror ni? Något mer jag skulle behöva göra? Som sagt försvåras allt av att hon löper.. =/
Jo en fråga! När hon börjar gnälla i köket, ska jag säga till henne eller bara ignorera henne?

Jag tycker ditt sätt verkar vara bra, och när hon gnäller ska du ignorera henne. Sen när du rört dig utanför hennes synfält så ska du inte gå tillbaka så hon ser eller hör dig förrän hon är tyst. Är hon tyst är det inga problem, men gnäller eller skäller hon så ska du hålla dig borta tills hon varit tyst en stund - då lär hon sig att om jag är tyst kommer matte tillbaka.
Vi har haft jätteproblem med Tyra - hon hatar att vara ensam och skäller, ylar - ja, det låter som att hon gråter faktiskt. Så vi har alltif haft dagmatte till henne. Men vi upptäckte att hon var tyst om hon blev lämnad ensam med en annan hund - detta (och givetvis andra faktorer också
) har resulterat i att vi köpt en hund till så de är ensamma tillsammans.. Och det är aldrig några problem alls!
Ha musik igång och ignorera henne när hon väsnas så ska det nog gå bra. Men om hon inte trivs med det, som vi märkte på Tyra att hon inte gjorde, så tycker jag att du ska titta på möjligheten att hitta en permanent dagmatte/daghusse. Gärna någon som också har hund - då kan den personen också lämna dem ensamma fast tillsammans. Så kanske ni kan komma överens om vem som kommer hem och går ut med hundarna - kanske kan ni ta varannan dag eller så?
Fortsätt träna bara så blir det säkert bra, om inte så har du en anledning att skaffa en liten hund till 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus