Hunden skäller
Jag har en malteser som är 6 månader. Det är ett problem Varje gång närjag är ute med honom och han ser en människa börjar han skälla Och Morra sedan springer han till personen. många har klagat vi har koppel på honom men han börjar skälla och morra. Snälla hjälp mig!! kan nån ge tips på hur man kan göra?
Ett sätt kan vara att när du är ute med hunden och du ser att det kommer någon, säg till att han ska sitta och ha honom fokuserad på dig ,när personen passerar. Är han tyst, ge en liten godis bit och mycket beröm. Fortsätt så och tillslut kan du sluta med godis och bara ge beröm. Om han skulle skälla eller morra, bli inte arg utan vänd honom bara åt andra hållet och säg sitt. Hundar brukar ha svårt att göra två saker samtidigt, så ett komando där hunden ska sitta brukar göra att dom "glömmer" av sig.
Lycka till och kom ihåg, du är envisare än din hund:)
Jag skulle klickerträna. Börja dock inte bland alla störningar utan inomhus på en lugn plats. Använd sedan klickern när du möter någon.

Lär hunden att "skvallra". Att den varje gång den ser en annan hund eller människa så ska han komma till dig och sätta sig.
Ta gärna hjälp av folk som bor i området och fråga om de kan vara med när du tränar din hund. Be personen att komma mot er, när han då börjar skälla ber du personen att stanna och så vänder du om och börjar gå åt andra hållet och lockar med glad röst och godis. När du får honom att sätta sig får han godis, men fokus måste vara på dig. Be personen att fortsätta gå mot er och försök få honom att behålla fokus på dig. Annars gör du om samma sak igen.
Till slut förstår din hund att när det kommer folk eller andra hundar så är det bäst att komma till matte eftersom det finns godis och beröm där.
Så småningom, när han kopplat allting ordentligt, kan du sluta med godiset och "bara" berömma hunden.
Då har du lärt honom att skvallra 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skvallerträning är ofta jätte effektivt! Så testa med det. Emma-U har gett dig bra förklaring.
Låter som att han är väldigt osäker på människor, låt aldrig folk hälsa på honom utan ta det i hans egna takt. Det är inte bra att pressa honom för hårt.
Har själv en hund som är osäker på folk, skvallerträning är toppen! Och ger resultat.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se