Fästing
Ni är juh så kloka häromking och ikväll upptäckte jag något av ett problem. Elsa slickade sig väldigt mycket på ett ben och när jag undersökte det så hittade jag resterna av en fästing. Hon har antagligen slickat och naggat bort den men tror inte att den är helt borta. Så, vad göra?
Låt den bara vara! Joy hade samma sak förra sommaren, fast då satt resterna av fästingen mitt på huvudet. Jag tog henne till veterinären, hon tog en liten kniv efter att först ha bedövat Joy sen så skar hon ett pytte litet snitt och plockade ut resterna av fästingen.
Hon sa att normalt så tar kroppen hand om delarna av fästingen som blir kvar, d.vs den löses upp och försvinner. Fast när den satt så taskigt till som den gjorde på Joy var det lika bra att ta bort den.
Den växer inte ut till en ny fästing som man ibland kan höra. Det försäkrade hon mig om.
Det tar ett tag innan den försvinner, kan bli som en hård liten knöl. Men försvinner gör den.
Lycka till med lilla Elsa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du kan få bort resterna själv (med en pincett kanske) så vore det ju bra. Men det borde bli som #1 skriver att kroppen stöter bort den. Men håll ordentlig koll så att det inte blir någon infektion.
Sen kan man badda såret med lite jodopax. som man kan använda för att desinficera sår.
Hoppas det går bra nu!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se