Bichon iFokus

Bichon

Etikett: din-hund
Läst 24316 ggr
Rebbie
33

För- och nackdelar med att skaffa bichon ?

Hej!

Är personligen helt kär i de flesta bichonraser och drömmer verkligen om att kunna skaffa en liten havanais, frisé eller bolognese - därför är jag så glad att jag hittade hit. Älskar även toy- och dvärgpudlar och malteser.

Nu skulle jag vilja höra lite från personer med någon av dessa raser (eller någon annan liknande), Vad är FÖR- och NACKDELARNA med att skaffa en hund/bichon? Eller egentligen söker jag nackdelarna, för fördelar finns det så många självklara.

Vad är det sämsta med att ha en liten bichon hemma? Vad är jobbigt? Vad är det som är nackdelarna som man bör tänka på? Hur är vardagslivet med en liten lurvig sötnos hemma, vad är det som kan få hundlivet att kännas jobbigt?

Jag vill inte låta som någon som bara vill veta allt negativt men det är ju bra att veta och att inte bara tänka på allt det roliga och köpa en hund utan att ha nån aning om alla de "sämre" sidorna.

TACKSAM FÖR SVAR <3

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en liten chihuahua på snart 4 år hemma, när den är liten och valp så sover den hela tiden vilket kan kännas långtråkigt för dig men ju större den blir desto mer är den vaken.

Små hundar är väldigt stöddiga och skäller på mycket men de lär sig att lägga av till slut. En grej som jag fortfarande är trött på de är att småhundar måste rastas mycket oftare än större.

Säg att du har en schäfer och du rastar den ca 4-6 gånger om dagen medans en chihuahua måste du rasta 8-10 ggr om dagen då deras kissblåsa fylls på mycket snabbare. Små hundar gillar även att springa massa och chihuahuor älskar att rymma.

Desto större djuret är desto snabbare lär den sig men annars så är de jättemysigt att ha hund och alla hundar har olika personligheter.

Rebbie
0

Okej, om jag förstod det rätt anser du att promenaderna är jobbigast. De tror jag ganska många skulle svara ^^. Men tack för hjälpen i alla fall :)

LucyLove
4

#1 Du skrev "Ju större djuret är desto snabbare lär den sig".
Jag tycker inte riktigt det stämmer.
T.ex vår havanaiskille kan sitt, ligg, vacker tass och ta fint. Han är 10 veckor och har varit hos oss i sex dagar (Började med träning för ca 3 dagar sen!) :)

Emma-U
1

Jag har svårt att hitta några anledningar att inte skaffa en bichon eller någon av de andra du nämner. Att skaffa valp är jobbigt, men det är ingenting som är speciellt för just dessa små hundraser.
Jag skulle snarare vilja påstå att det är enklare med dessa små, de är inte lika buffliga som stora hundar är - men de kan vara lika högljudda!
Alla valpar behöver gå ut ofta, nu är vår tik snart 2,5 år och hon håller sig lätt i många timmar. Hon väcker oss aldrig på morgonen utan låter oss sova ut. Ibland kan vi sova länge på helgen och då har det gått 12-14 timmar sedan hon var ute kvällen innan. Inga problem! Hon kan hålla sig länge mitt på dagen också, men vi låter det inte gå mer än fyra timmar mellan våra promenader.

En bichon är oftast väldigt lättlärd då den vill vara till lags och vara duktig. Men det är helt individuellt, det går inte att säga att en labrador alltid alla gånger är mer lättlärd än en havanais bara för att den är större, det är individuellt och beror på hur husse och matte försöker lära hunden vissa saker.. Det beror på många olika faktorer alltså.

I övrigt kan jag bara säga att vardagslivet med en liten pälsboll är underbart! Aldrig i hela mitt liv trodde jag att det skulle vara så givande att ha en havanais. Det är en underbar ras.

Det vi har haft lite problem med är att hon kan vara ganska kaxig när man möter okända hundar ute. Men vi har bra pli på henne och hon springer aldrig fram till hundar hon inte känner. Men hon skäller och morrar en del.
Det tog lång tid innan Tyra var helt rumsren - runt tolv-tretton månader var hon när vi kunde säga att hon var helt rumsren. Och det är sent och ganska vanligt bland havanaiser enligt vår uppfödare.

Men det är de enda nackdelarna som jag ser med havanaisen. Små små problem i förhållande till vad man får tillbaks från den lilla fantastiska hunden {#emotions_dlg.smile}

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
1

#1 Måste säga att jag håller inte med dig i mycket du skriver Flört Tycker du drar alla småhundar över en kam.

Angående att alla småhundar skäller så stämmer det inte alls, min bichon havanais Algot skäller väldigt sällan. Han bryr sig inte ett skvatt om andra hundar även fast dom skäller och härjar mot honom. Han skäller endast när det ringer på dörren, annars är han mycket tyst. Vet att många med havanaiser har samma erfarenhet som mig.
Och att man måste gå ut med en liten hund oftare stämmer inte heller, urinblåsan anpassas ju efter hundens storlek och hur mycket urin den producerar. Jag går ut med mina småhundar 4-5 gånger per dag beroende på hur våran dag ser ut.

Och nej det stämmer inte alls att stora hundar lär sig snabbare, det handlar om individ. Mina småhundar lär sig saker riktigt snabbt. Visst finns det vissa raser som kan vara mer intelligenta än andra men överlag handlar det om individen.

Var bara tvungen att skriva det kände jag Flört

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

kicmat
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med #4 o #5, små hundar är inget värre än stora hundar. Det sitter mycket i hur man som ägare uppfostrar o tränar sina hundar. Vår Joy är otroligt lättlärd,tyst o otroligt social. Havanaisen användes mycket som cirkus hund förr ivärlden. Anledningen är nog att dom är väldigt lättlärda.