Burträna?
Hej, jag hämtar en liten valp på 10 veckor imon (blandning mellan bolognese/pudel). Och nu undrar jag när kan man börja burträna? anledningen till att jag inte vill slänga in valpen och köra iväg är att jag vill att den ska känna sig säker och förknippa bilåkning med något positivt. Så burträningen är ganska självklart för mig, men däremot är det inte lika klart NÄR det är lagom att börja träna?
Min pudeltik på 3 år, som jag också har nu, började jag träna för sent med att åka bur i bilen och därför kan hon vara gnällig och lite orolig ibland men det blir bättre o bättre nu. Fast jag vill inte göra samma misstag med den nya hunden nu så jag skulle uppskatta lite hjälp tack!
/Sandra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att du kan ha buren framme redan samma dag du hämtar hem valpen. Börja med att ha buren inomhus, och visa valpen att det här är en trygg och rolig plats att vara på. Låt henne ligga där och gnaga på något gott ben eller godis (med luckan öppen givetvis) Lägg in några roliga leksaker så hon själv vill gå in i buren.
Efter ett tag när du ser att hon "tyr" sig till buren, eller att hon inte förknippar det med något läskigt så kan du stänga igen dörren i någon minut. (typ medans hon tuggar på något smaskigt så det inte blir för jobbigt första gången) Sedan är det bara att utgå därifrån. Ställa in buren i bilen och bara lägga in henne där utan att åka någonstans.
Ska jag vara ärlig så har inte vi gjort någon stor grej utav det, Algot våran havanais hade jag i bur från första dagen vi hämtade honom. Jag la in honom i buren i baksätet, sedan satt jag bredvid buren med burdörren öppen (min sambo körde såklart). Så klappade jag honom och busade liten stund, han sov mestadels hela vägen hem (typ 15 mil eller nått) Sen gjorde vi så att varje gång vi skulle åka någonstans så satt jag bredvid buren tills jag märkte att han kände sig trygg. Då stängde jag burdörren och så sov han hela vägen. Efter ett tag behövde jag inte sitta bredvid honom. Sen hade vi alltid buren inomhus så som jag beskrev här ovan, så att han vande sig vid den. Så man kan köra på lite olika vis
På natten hade vi valpen i kompostgaller och det var verkligen jätte bra, underlättade rumsrenhetsträningen enormt och han och vi kunde sova gott om nätterna.
Oj vad långt detta inlägg blev kände jag. Men hoppas du vet ungefär hur du ska gå till väga 
Hoppas du skriver mer om hur det gör för dig och din söta valp.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tack så mycket! Det låter jättebra så jag ska prova den metoden! :)
Ska försöka uppdatera lite med hur det går & sådant också