Bichon iFokus

Bichon

Etiketthälsa-sjukdom
Läst 2481 ggr
kicmat
0

Efter kastrering ........

Alla ni som har erfarenhet av att ha kastrerat sin hund eller katt. Hur mår din hund/katt i dag?

Är nyfiken eftersom vi funderar på att kastrera Joy.

Mitralis
0

Vi kastrerade vår hankatt efter han doftmarkerat min finbyxor och lite annat smått och gott.
Han mår prima även idag 5 år senare. Han har lite hull under magen, men det kan lika gärna bero på att han är en bortskämd innekatt Flört
Han blev mycket mer kelig efter kan blev kastrerad och så slutade han doftmarkera på samma sätt. Det händer fortfarande att han ruskar på svansen, men det kommer ingenting.

[Sarahansson1]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

GladVi kastrerade Amadeus för att han jämnt och ständigt skulle pinka när vi var ute på promenad. Men också för att han inte lyssnade lika bra efter att han blev könsmogen. Han mår nu jättebra behöver inte gå ut med han lika ofta lyssnar bra inte lika kaxig ot andra hundar hans vanliga glada jag är alltid på topp. Därimot de tio första dagarna så var han väldigt slö och hängig.

Emma-U
0

Vi kasterade Tyra för lite mer än en månad sedan, och hon mår jättebra. Hon är precis som hon var innan - men det var en tuff tid för henne direkt efter kastrationen.
De har mycket ont och får ju smärtstillande för det, men det är mycket att tänka på. Hålla såret rent, inte gå i trappor eller hoppa varken upp eller ner, inte slicka sig på såret, få på tratten och vänja sig vid den och då dessutom vara nyopererad är inte lätt.

Vi kastrerade Tyra för att hon blev så skendräktig och fick väldigt mycket mjölk i tuttarna. Hon blev också lite deppig under löpet och mådde inte helt hundra.
Sen bor vi i ett hundtätt område och vi kände att det var lika bra att plocka bort allting dels därför men också för att vi kör agility och det går inte när hon löper.

Jag/Vi är väldigt nöjda med ingreppet och såret syns knappt längre - de läker så fort alltså!
Men ett tips är att inte gå efter prislappen och göra det på det billigaste stället - gå efter meriter och vad folk tycker om en specifik veterinär istället!

Lycka till! Fråga gärna mig om det är något annat du undrar, jag har det så färskt i huvudet eftersom det var så nyligen vi gjorde det Glad

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

kicmat
0

Tack för era svar, det gör det lite lättare att ta ett beslut. Joy började löpa idag så vi får väl se hur det går den här gången. Hoppas det blir lite lättare för henne, skendräktigheten är värst.

Emma-U
0

Om ni ska kastrera henne så vänta tills löpet och skendräktigheten är över. Fast det kommer nog veterinären också säga till dig.

Det är fruktansvärt dyrt, men vi tycker i alla fall att det har varit värt det.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har bara kastrerat katter o de har vart lite lugna dagarna efter kastrering pga det gör ont. men sen helt vanliga efter 4 dagar. Grannen oxå bakant till oss kastrera sin hane o han var lung dagen efter sen ansåg han att han var som vanligt.

Ang kostnad så ring runt jag kolla upp lite priser o de variera massor. På tik kosta minsta 2500-tror vi hamna på 6000kr hane 1500kr-3000kr tog 10kg hund.

kicmat
0

När jag frågade vår Veterinär så sa hon att man skulle göra kastreringen precis mellan löpen. Då var hormonerna som lägst, tycker det låter klokt. Det skulle innebära att det blir någon gång under hösten.

Så nu får vi fundera lite på hur vi ska göraObestämdSkrattande