Frågor - Hunden ensam hemma
Här kommer lite frågor kring hur ni ser på ensamhetsträning osv.
Utveckla gärna era svar i tråden så vi får igång en diskussion, men kom ihåg att läsa varandras inlägg ordentligt för att undvika missförstånd.
Vi bor 4 personer här hemma. 2 som jobbar väldigt olika tider, 1 som går i skolan och jag då, som är arbetslös. Utöver det så brukar min syster, som bor ett kvarter bort och inte gör så mycket mer än att åka ut på militärövningar då och då, alltid vara villig att vara hemma med hundarna. Dom kan inte vara ensamma hemma eftersom dom i princip aldrig behöver vara det.
Vid dom väldigt få tillfällen då ingen kan vara hemma försöker vi ta med oss hundarna i den mån det går. Annars skyndas det hem så fort det går. Det händer väl någon gång i månaden att dom faktiskt är helt ensamma hemma i någon timma.
Tyvärr blir ju alltid någon tvungen att stanna hemma om vi alla ska åka bort på något gemensamt som t.ex. Första Maj firande och liknande. När min (andra) syster gifte sig förra året satte vi ena hunden på hunddagis, skaffade hundvakt till resten och åkte iväg allihop. Det är nog enda gången vi behövt en hundvakt ärligt talat. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag har min voffe med mej på jobbet så han är inte ensam hemma, men ibland få rhan sitta en stund på kontoret själv när han inte kan vara med, men det bryr han sej inte om.
Charlotta-B
Fråga 5 saknade rätt svarsalternativ.
Som väl är har det ännu inte hänt att varken denna hund eller den förra, som blev 10 år, har lämnats 6 timmar eller mer. Nåja, den förra lämnades hos sin omtyckta veterinär, när hon opererades, men det räknas väl inte? Där hade hon det bra.
Gäller frågorna även om man går ut i trädgården en liten stund utan hund?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Intressant test, det får en att tänka över det själv, mycket bra!
Kul att se förresten att 45% lämnar hunden ensam sällan eller aldrig.
Min hund är 9 månader och ensamtränas fortfarande eftersom hon kommer att behöva klara att vara ensam ett par timmar då vi bara är två i familjen som dessutom arbetar heltid. Vi vill helst inte behöva dagis utan kunna klara oss på dagmatte.
Så därför kör vi stenhårt ett tag till på att hon verkligen lämnas varje dag så att det sen inte är några konstigheter. Än så länge klarar hon en dryg timma, mer har jag inte testat för vill inte gå framåt för fort.
FIA-MIA, får jag låna idén till min sajt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Hur länge kan din hund vara hemma?"
Svårt att svara på, innan dem förstör hela huset? Bajsar/kissar inomhus? Ylar? Valde 3-6h, men det är olika
#5 Utan att må dåligt.
Alla de saker du nämnde är väl tecken på att något är fel. Men att hunden sitter och piper, vankar oroligt, inte kan koppla av borde räcka som anledning att förbättra ensamhetsträningen.
Bra test!
Mina hundar lämnas ensamma max 2 timmar åt gången typ 2-4 gånger i månadens, beroende på hur jag jobbar. Jag jobbar natt och går till jobbet 20:30, varannan vecka kommer husse hem från jobbet typ 22:00 eller straxt där efter.
För min del skulle jag aldrig välja att lämna mina hundar mer än max 3-4 timmar om dagen. Skulle jag jobba heltid eller annan tid på dygnet skulle vi fixa dagmatte. Tycker inte riktigt det är rätt att jobba heltid och ha hund, komma hem och rasta hunden i 10-20 minuter på lunchrasten sen lämna hunden hemma igen till kl 16-17. Visst i nödfall men nej annars inte.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Min hund är ensam cirka 1 gång i veckan, ibland oftare på en vecka och ibland inte alls på en vecka.
Jag har 4 timmar som gräns, men skulle det bli något "akut" kan jag sträcka mig till 5. Jag tycker även det är stor skillnad på engångsföreteelser och rutiner.
Men det är väldigt sällan han är ensam ens 4 timmar, oftast är det knappt 1 till 2 timmar han är ensam, när vi åker och handlar eller gör liknande ärenden som gör att han inte kan följa med.
Vet jag i förväg att jag ska bort mer än 4 timmar fixar jag hundvakt. Han gör inget här hemma (tuggar sönder saker, kissar osv) men jag vet att han inte tycker om att bli lämnad.
Just nu jobbar både jag och sambon heltid. En dag i veckan jobbar jag bara 4 timmar och då får han vara ensam hemma. Övriga dagar är han hemma hos min mormor eller hos min mamma, ibland hos min morfar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#4 Det går bra :)
#9 Tack!