Bichon iFokus

Bichon

Etiketthälsa-sjukdom
Läst 3140 ggr
Emma-U
0

Tyra inlagd :(

Usch, vi var hos veterinären på en akuttid i förmiddags eftersom Tyra spytt en massa gånger de senaste dagarna - bara i natt soydde hon nio-tio gånger Rynkar på näsan

Röntgen visade att det är stopp i tarmen, något slags tuggben eller liknande har blockerat och det finns en massa avföring som ska ut men inte kan komma ut: därför har hon spytt!

Jag misstänker att det är Royal Canins dental sticks som satt sig i magen. De är hårdare än vanliga Dentasticks och vi bytte nyligen till dem då hon käkade Dentasticks som om det var godis och hon fick liksom inte kämpa.
Men jag vet inte, veterinärerna kan nog berätta för mig i morgon vad det är som satt sig.

Jag trodde ju att jag skulle kunna hämta hem henne i eftermiddag eller kväll, men när jag ringde sa de att de ville behålla henne tills i morgon Gråter
Detta för att hon spytt så mycket de senaste dagarna att hon kanske behöver all vätska hon kan få och att de ville hålla henne lite under observation.

Men vad det är tomt här hemma, att en sån liten hund kan fylla upp ett hem så som hon gör - det visste jag inte alltså!
Hon är så saknad!

Men i morgon förmiddag ringer de och jag kan förhoppningsvis hämta hem henne då.

Veterinären berättade att hon hade bajsat en gång och hon hade ätt och inte spytt upp det, så hon var på bättringsvägen.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

kicmat
0

Stackars Tyra! Vet precis hur det känns. Vi har haft Joy inlagd av samma anledning. Det hände när hon var liten valp, hon hade fått i sig sand, så det hade packat ihop sig i hennes tarm. Veterinären kallade det "sandinpackning" tydligen inte helt ovanligt. Fast Joy spydde inte, hon fick feber och ont i magen. Vi åkte in direkt på kvällen när vi förstod att något var galet. På djursjukhuset blev det röntgen, smärtstillande dropp och laxerande medel. Hon blev kvar i 2 dagar. Fy vad vi saknade henne, samtidigt som vi visste att allt skulle gå bra så var vi oroliga. Gissa om vi hade bråttom när vi skulle hämta henne. Hon har inte haft några problem med magen sen dess, snart 2 år sen.

Hon blev kallad " den vilda o vackra". Det tog vi som en komplimang. Tror hon sov en hel dag i sträck när hon kom hem.

Nu håller vi tummarna att hon snart är hemma hos er igen.

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lilla Tyra, usch så hemskt! Hoppas ni får hämta hem henne idag, berätta gärna hur det är med henne.

så himla hemskt när ens hund blir sjuk, som om ni inte har haft nog med veterinärbesök (tänker på Tyras kastrering som är nog jobbig bara den)

Stor kram till er!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Sarahansson1]
0

Detta var verkligen inte roligt att höra! Jag förstår hur de känns när du saknar henne. Har varit med om samma grej men inte med amadeus då. Hoppas hon snart blir frisk och kan komma hem igen och vara som vanligt.

Emma-U
0

Nu är hon hemma igen! Skrattande

Vi kom hem för två timmar sedan och hon är pigg och glad men trött. Jag stör mig på veterinärkliniken dock, de ville inte ta en röntgen i dag för att se hur det såg ut eftersom hon var så pigg. "Men vi kan göra det om du vill" sa sköterskan. Det är väl inte bara jag som ska vilja veta det, det ska väl veterinären också vilja veta. "Jag anser inte att det är nödvändigt eftersom hon är så pigg som hon är" sa han bara.
Klart hon är pigg, havanaisen är en pigg ras som gärna vill vara tillags och som inte klagar i onödan.

Dessutom satt det intorkad bajs i rumpan på henne och då sa de ändå att hon inte hade bajsat i dag ännu. Har det alltså suttit där sen igår? frågade jag då. "Jag har inte sett det förrän nu när du lyfte på svansen" svarade sköterskan mig då.
På en pälshund får man väl ändå kolla hur det ser ut i baken, har de ens undersökt henne eller har de inte brytt sig om att hon haft bajs i rumpan?!?

När vi kom ut från mottagningen så gick jag en liten runda med henne, jösses vad hon kissade länge! Man får då anta att hon inte varit ute på ett bra tag - fruktansvärt!

Nej, jag är inte nöjd med den mottagningen och jag kommer inte att åka dit igen. Om det blir några nya kräkningar nu så åker jag till någon annan mottagning!

Nu har hon fått lite specialmat här hemma, hon har vilat och vi har varit ute på en liten runda då hon bajsade två smååå små pluttar. Hoppas det kommer mer nästa runda, röntgen visade ju att det var massa avföring som behövde komma ut, så..

Men hon mår bra och har inte kräks sen igår morse - då jag åkte in med henne.

Nu håller vi tummarna för ett snabbt tillfrisknande för lilltjejen!

Tack för era tankar, det värmer verkligen!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0

#4 Otroligt skönt att höra att hon mår bättre och här hemma hos er igen. Måste ha varit en orolig natt för er Obestämd

Usch så tråkigt att du blev bemött på det viset, när man lämnar in sin hund så vill man ju att allt ska vara tipptopp, dels för att man oroar sig till tusen hur hunden mår, sen betalar man MYCKET pengar för att hunden får vara där. Vet hur det känns (har ju berättat om veterinären som kastrerade Sigge)

Dåligt att dom inte hade kollat henne i rumpan, dom borde väl ha kollat så att det inte satt fast något i öppningen Obestämd

Skönt att hon har bajsat liiiite åtminstonde, det visar ju att det fungerar åtminstonde. Kan ju ta ett tag för det att komma igång. Vad äter hon för foder? Täcker försäkringen kostnaderna eller?

Glad att du hur det har gått, har tänkt på er faktiskt.

kicmat
0

Skönt att allt gått bra. Trist däremot om man ska känna sig missnöjd med bemötandet hos sin veterinär.

När vi hämtade Joy så hade dom både badat o klippt hennes klor. Det ingick i djursjukhusets policy. Det kändes skönt att veta att hon blivit så väl omhändertagen.

I vanliga fall åker vi till Veterinärhuset i Ängelholm, paradiset för alla djur. Man blir så väl bemött, super trevlig o duktiga veterinärer, Joy älskar att komma dit. Hon riktigt drar i kopplet när vi ska in, alla hälsar och hon får snusa överallt. Man riktigt känner att dom verkligen vill väl. Det är så viktigt att man känner sig trygg med sin veterinär, det gör vi sannerligen.

Hoppas du hittar någon bättre!

[Sarahansson1]
0

Nee fy vad tråkigt att höra och deras ursäkter vad arg jag blir när ag hör det! Men tur att hon är på bättringsvägen iallfall och att ni har fått hem henne igen hon är säkert glad att vara hemma också. Du får meddela hur hon mår de närmsta dagarna. Hoppas även ni hittar något motagning som ni känner er mer välkomma och trygga med. jag kan varmnt rekomendera västra djursjukhuset.(vet ej var ni bor) Men både jag och Amadeus trivs där jättebra. Och personalen som jobbar där brukar komma fram för att prata om vad fin han är(inte endast mig utan många fler) Och alltid välkommnaGlad

SaraC
0

Usch det var inte roligt! Varken med sjukhusvistelsen eller att du inte kände dig nöjd med veterinären. Skönt att Tyra är hemma igen och mår bättre!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Sarahansson1]
0

Hur går de för er är hon sam vanligt igen?

Emma-U
0

I måndags var hon trött när hon kom hem och gjorde inte så mycket alls. I tisdags var hon piggare, men bajsade inte så mycket.
Igår däremot - då startar hon dagen med tre rejäla högar på morgonpromenaden! Fatta att jag klappade händer och tjoade och tjingade en massa hela vägen hem Glad
Så hon är helt återställd, hon är nyfriserad och pigg som vanligt!

Tack för alla era stöttande ord och varma hälsningar!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0

Vad skönt att hon är återställd nu lilla Tyra tjejjen, detta var sista gången hon får vara sjuk nu, hälsa henne det Tungan ute

[Sarahansson1]
0

Va härligt att allt är som vanligt igen!Glad

[LinneaDahlberg]
0

#4 Usch, tråkigt att du känner så!

Från egen erfarenhet kan jag dock säga att röntgen vill de nog helst inte ta i och med att det kostar en jättemassa pengar, och det enda man kan säga är antagligen: det ser bra ut. Man kan ju inte se allt på röntgen.
Att hon blir så kissnödig beror förmodligen på att hon fått en himla massa dropp för att vätska upp dels det hon fölorat iom kräkningar plus att det underlättar passage i tarmen om man ger massa dropp. Det behöver inte betyda att det var länge sedan hon var ute. Är man osäker är det bäst att fråga!

Att det fortfarande sitter bajs bak är förstås inget trevligt… där jag har varit har de alltid badat och borstat om hundarna varit smutsiga…

[LinneaDahlberg]
0

Oj! Trodde jag inledde med: "vad skönt att hon är hemma och mår bättre!" men det var så självklart att jag glömde!
Skönt att ha älsklingen hemma igen!

Emma-U
0

#11 Jag hälsade henne det och hon håller med dig Flört

#12 ja, verkligen!

#13 Men att det kostar en massa pengar ska de inte bry sig om - vi betalar ju för det så det ska väl inte behöva vara någon grej?!? Jag kan köpa att man inte vill utsätta en hund för strålning i onödan, men när det är något sånt här måste det ju vara viktigt att se att det i alla fall har rört på sig och inte sitter på samma ställe fortfarande. Hade jag varit veterinär hade jag velat veta att min behandling gjort någon nytta.
Jag tror inte att de hade badat henne även om hon varit jättesmutsig, de verkar ha väldigt mycket att göra - men det är inte en god nog ursäkt för mig. Lämnar jag in min hund akut på en söndag och betalar många tusenlappar för det så förväntar jag mig att de tar väl hand om henne - och det kände jag väl inte riktigt att de hade gjort här. Tyvärr!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

kicmat
0

När Joy blev dålig i magen så blev hon röntgad direkt. Man såg tydligt var stoppet satt. Sen fick hon äta 20 små  vita plastkulor som syntes bra på röntgen. Hon blev röntgad minst 3 gånger, hon fick inte åka hem förrän alla kulor var ute. Då var man helt säker på att allt funkade igen.

Hoppas du får tag på någon ny veterinär, det är både Ni o Tyra värda.

Skönt hon mår bra igen.

Emma-U
0

Tack och lov är ju inte detta vår ordinarie veterinär, vi har hittat en jättebra veterinär som vi alltid går till! Men nu blev hon ju sjuk på helgen och efter att ha samtalat med veterinären (ja, han är så bra att han ringer upp precis vilken tid på dygnet som helst) så föreslog han att vi skulle åka in med henne akut.
Men då jag inte gillar Blå stjärnan för att det är så stort och opersonligt valde jag denna lite mindre klinik.

Men nu vet jag i alla fall. Nästa gång (som jag hoppas aldrig kommer) åker jag inte dit utan till den som ligger bara några hundra meter hemifrån istället.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

[Chrisu]
0

Tur att hon håller på att bli bättreGlad